Dåligt samvete

Bukefalos 30 år!

fejko

Trådstartare
Vi stelkrampsvaccinerade den lille bocken idag och han blev så chockad att han låg ner i något som liknade ett epilepsianfall. Sedan kunde ha knappt gå på bakbenen men blev lite bättre. Först vägrade han ta emot godis av mig men sedan tog han faktiskt några bitar. Har så himla dåligt samvete och har helt förstört relationen med honom 😢

• Hjärta
Reactions: Sel
Ja herregud vad olika djur reagerar. Jag har ju varit med när massor med hästar fått sprutor och det har aldrig varit speciellt dramatiskt. Så fick min PRE/ardenner en smärtstillande när han var rejält dålig i fång. Då orkade han ju inte reagera nämnvärt. Tre år senare träffar han samma vetrinär och uppför sig som en galning. Hon fick knappt komma nära honom. Och han är ganska cool annars med det mesta.

Om det är samma som för människor så gör det rätt ont men går över snabbt.
Det går säkert att bygga upp förtroendet igen.
Det vore mycket värre om han fick stelkramp, tror du inte det? :heart
Tack! Jag blev så glad för allting rullade på så bra. T.o.m. katten Majsan tog det lugnt fastän hon skrek rakt ut och undvek min sambo i två veckor förra gången. Den här lilla bocken är så otroligt gullig och ser för det mesta trygg och välmående ut men han blev helt förstörd. Kunde knappt gå efteråt, släpade bakdelen efter sig så jag trodde att han hade brutit ryggen. Men nu har han iaf tagit några godisbitar från mig.

Kanske hade varit lämpligt att ni inte var med vid nästa tillfälle (om det inte behövs av praktiska skäl)? Så slipper han förknippa det obehagliga med er. Vaccinationer brukar ändå gå snabbt, bättre att han bara tycker att veterinären är läskig.

Vi stelkrampsvaccinerade den lille bocken idag och han blev så chockad att han låg ner i något som liknade ett epilepsianfall. Sedan kunde ha knappt gå på bakbenen men blev lite bättre. Först vägrade han ta emot godis av mig men sedan tog han faktiskt några bitar. Har så himla dåligt samvete och har helt förstört relationen med honom 😢

Dåligt samvete bör du inte ha, för du har i bästa välmening gjort något bra. Däremot kanske du behöver fundera över hur då återskapar förtroendet. Det borde gå bra. Lycka till!

Ja herregud vad olika djur reagerar. Jag har ju varit med när massor med hästar fått sprutor och det har aldrig varit speciellt dramatiskt. Så fick min PRE/ardenner en smärtstillande när han var rejält dålig i fång. Då orkade han ju inte reagera nämnvärt. Tre år senare träffar han samma vetrinär och uppför sig som en galning. Hon fick knappt komma nära honom. Och han är ganska cool annars med det mesta.
Jag har varit med om liknande med min gamle häst - jag ledde hästen mellan hagarna hemmavid när vi mötte en bekant vars fru o barn hade häst i samma stall. Hästen blev fullständigt livrädd och kastade sig bakåt så jag tappade honom - och detta var en supersnäll och ganska lugn häst, en sån där som tar väl hand om barn och nybörjare och "aldrig" gör något oväntat! Men vi kom fram till att bekantingen var väldigt lik vår veterinär - lång och smal och precis samma silhuett och rörelsemönster. Så sånt där kan sitta kvar även om de inte reagerar nämnvärt på veterinärbesöket när det sker! (veterinären hade "bara" kollat tänder och vaccinerat, hästen gillade inte sprutor men var aldrig svår att sticka och "bråkade" aldrig)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka