Dåligt stall.!.(lång)

W

waah

Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :)

Hej. Behöver skriva av mig nånstans så ,, ja.
Läget är så här, jag har häst i ett stall som ligger ca. 2km från mitt hem vilket är väldigt bekvämt, särskilt på vintern. Men detta stall är dessvärre skitdåligt (om man får uttrycka sig så..) . Har stått med häst där i 4år, men har fixat mig en egen liten lösdrift då stallet är fallfärdigt (!). Stallet har sett ut på samma sätt hela tiden jag stått där.

Betalar 850kr i stallhyra varje månad, inte någon farlig summa direkt men....
i stallhyran ingår spån och en stallplats + en liten sandpaddock.
I stallet är det dålig luft, de hästar som står inne nattetid får hosta och sandpaddockarnas staket är trasigt överallt, staketet består av vita plaststolpar och ståltråd används som eltråd (!).

(vintertid är strömmen till hagarna ej på.)
På vintern rymmer hästarna mest hela tiden in till varandras hagar å trasslar in sig i ståltrådarna samt skadar sig på plastdelarna, vid ett tillfälle i vintras skar min häst upp ett djupt sår i pannan på en avbruten plaststolpe,, Om vi påpekar att staketet är trasigt så säger stallägarna att det finns delar till staketen på vinden..
(vinden ligger på 3:e våningen i stallet och där är golvet ruttet å har rasat in på många många ställen, taket lika så. Det är fara för livet att försöka gå på vinden om man inte är fjäderlätt.. Trappen upp till vinden är dessutom trasig så det blir lite utav ett indiana jones uppdrag att bara ta sig upp till vinden..)

Stallägarna anser alltså att det är vi hyresgäster som ska fixa hagarna, det kan jag tycka är okej, om den vars hage är trasig (denne vars häst exempelvis sparkat sönder) får laga den trasiga delen själv. Men då tycker jag att stallägarna kan ordna så att vi kan ha tillgång till delar att laga staketet vintertid?
På sommartid finns det staket delar på stallbacken dock.


Höloftet är även det kasst, iom att vindens golv/höloftets tak rasar in, och isoleringen som består av sågspån (som blivit mögligt och är bo till mängder av gnagare..), får vi det i vårat hö. Vid regnväder regnar det in och på vintern snöar det in. På sommaren är det väldigt varmt å fuktigt där uppe så har man otur så börjar höet mögla.
Sommarbete har vi inget då de hagar som är tänkt till sommarbete nyttjas av stallägarens lösdriftshästar året om och är nerbetat. Har vi tur så får vi tillgång till en av dessa storhagar, men då måste man stödfodra med hö redan efter nån dag, men visserligen är det bättre att ha en storhage än ingenting alls.
Att flytta hästen till ett annat sommarbete är tyvärr inte möjligt då det inte finns några andra beten lediga eller med lediga platser inom 10mils radie..


På stallområdet finns det en liten travbana, underlaget där är inte det bästa men det duger gott och väl. Dock ser stallägarna inte till att denna slinga blir plogad på vintern (bor i norr och de brukar komma mängder med snö vintertid,,) då de tycker att vi hyresgäster får se till att den blir plogad om vi vill nyttja den.

På stallområdet finns det även en ridplan där underlaget är riktigt farligt, på vissa ställen kan hästarna trampa ner i meterdjupa hål och snubbla på "stenar" som är fasta i marken, vid flera tillfällen har hästar trampat ner i hål och gått omkull, men haft änglavakt och klarat sig utan skador. Så det är ytterst sällan någon nyttjar den men många vill.. denna yta är dock plogad på vintern..
(anledningen till att de blir hål och är stora "stenar" på ridplanen är att det är berg under marken där å de har bara lagt sand ovanpå. "stenarna" på planen är alltså delar av berget som sticker upp. berget är möjligt att "täcka ordentligt" så att ridbanan blir stabil men stallägarna tycker att det är för mycket jobb.)


Vi hyresgäster, 14st+, har på flera stallmöten sagt att vi är villiga att betala högre stallhyra om de fixar till stallet, men stallägarna nekar.
Vi har även erbjudit oss att hjälpa till med arbetet som krävs, gratis (+ att vi då skulle betala högre stallhyra), å då vi är 1-3 personer på varje häst så blir vi ju några stycken som kan hjälpa till. Samt har några av hyresgästerna möjlighet att fixa maskiner (traktorer, lastbilar osv) som kan jobba för en billig peng. (billigare än om de skulle anlita ett företag..) Men fortfarande säger stallägarna nej.


Jag är på gränsen till att flytta min häst därifrån men dessvärre går inte det då jag är student och "fast" på den här orten ett tag till.

Jag vet att det blev mycket klagomål och låter väldigt negativ å inlägget blev väldigt rörigt,, men jag behövde ventilera lite grann! :angel:

det finns mycket mer att berätta men blir nog bannad från forumet om jag fortsätter.. :banana:


Vad skulle ni gjort om ni var i denna situation? :confused:
 
Sv: Dåligt stall.!.(lång)

Du har ju två uppenbara alternativ: Flytta eller gilla läget.
Stallägarna har ingen som helst skyldighet att lägga ner vare sig tid eller pengar på er. Genom att betala varje månad och ha hästen kvar där så har du ju accepterat villkoren som gäller för uppstallningen. Om stallägaren inte är villig att förändra så är det ju inget som du kan göra ngt åt, det är ju hans/hennes gård och där bestämmer ju han/hon.

Jag hade dock inte haft min häst under sådana förhållanden. Att de inte plogar travbanan eller att ridbanan är för dålig är ju en sak, den kan du välja att inte nyttja. Gör du det ändå får du ju skylla dig själv men hagar och foderförvaring verkar vara under all kritik och dessa är ju svårt att låta bli att nyttja. Därför hade jag flyttat omgående. Som djurägare är man ju ansvarig för att djuren har det bra och att områdena där de vistas är säkra för dem. Hos er är det uppenbarligen flera skade- och sjukdomsrisker = skaffa säker stallplats.

Mvh JV
 
Sv: Dåligt stall.!.(lång)

Jo jag vet, mina alternativ är inte så ljusa. Gillar läget i stallet eftersom att jag vet att det inte kommer förbättras. Har min häst ute på en lösdrift, går alltså ute 24/7, i en hage som jag och min medryttare rustat upp ordentligt, då jag inte vill att hästen ska vistas inne i stallet. Mitt hö förvaras i ett torrt utrymme som ligger alldeles i närheten av stallet. Min häst påverkas inte av stallets usla förhållanden men jag tycker synd om de hästar som står inne i stallet varje natt. Står även på kö till ett annat stall i samma samhälle, men i betydligt bättre skick.

Jag förstår bara inte varför stallägarna inte gör någonting då de själv nämt att detta är en väldigt viktig inkomstkälla för dem och det räcker ju med att en inspektör har vägarna förbi och tittar in så är det kört för dem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dåligt stall.!.(lång)

Vad skulle ni gjort om ni var i denna situation? :confused:

Jag hade flyttat.

Ett annat alternativ är ju att vända sig till Hyresnämnden om inte stallägaren uppfyller kontraktet (ni har väl kontrakt..?). Men då är ju risken att du blir uppsagd.
 
Sv: Dåligt stall.!.(lång)

Flyttat..

Har stått i ett liknande stall där ingenting gjordes..allt bara förföll trots
att det stod inskrivet i kontraktet att skicket på stallet mm skulle förbli i dess skick som vid inflyttandet,eller ännu bättre..men det blev bara värre och värre..

Nä, jag ville inte pröjsa för någon annans fallfärdiga ruckel till slut och drog.. Inte ens dörrar som rostat sönder i gängorna och trillat av sattes tillbaka direkt..mitt i smällkalla vintern..Supertung dörr som vi fick "luta" mot dörröppningen för att försöka stänga ute det värsta draget + kylan.

Som hyresgäst vill jag se ett visst underhåll i alla fall.
I hyran så borde det ju finnas utrymme för slitage/förbrukning per box el häst.
Och övrigt underhåll på stallbyggnaden borde de ju ha räknat ut själva att man måste göra ibland, varför annars skaffa stall och hyra ut platser om man inte vill lägga ner något jobb? Då borde man sluta alternativt funderat på det innan.
 
Sv: Dåligt stall.!.(lång)

Det är ju ni hyresgäster som möjliggör för stallägaren att fortsätta sin dåliga verksamhet. Sätt ner foten och ställ krav. Alternativt flytta för att markera att ni inte vill sponsra den dåliga hästhållningen. Att fortsätta betala är ju att säga att det är OK.

Ring ut djurskyddsinspektören så får de kontrollera och eventuellt kräva åtgärder.
 
Sv: Dåligt stall.!.(lång)

Det är ju ni hyresgäster som möjliggör för stallägaren att fortsätta sin dåliga verksamhet. Sätt ner foten och ställ krav. Alternativt flytta för att markera att ni inte vill sponsra den dåliga hästhållningen. Att fortsätta betala är ju att säga att det är OK.

Ring ut djurskyddsinspektören så får de kontrollera och eventuellt kräva åtgärder.


Så tänkte jag också tillslut och kände mig nästan medskyldig till
den dåliga hästhållningen i mitt förra stall..Stallet hade inte vidare bra rykte heller fick jag veta då jag flyttade hästen till "stan".
Ångrade inte en sekund att jag drog..Idag har jag häst igen, det hade man
inte på det stället..där man hade ångest varje dag.
 
Sv: Dåligt stall.!.(lång)

Står även på kö till ett annat stall i samma samhälle, men i betydligt bättre skick.
Även om du inte får stallplats där än så kanske det går att få till en lösdrift där?
Ring och hör.
 
Sv: Dåligt stall.!.(lång)

Även om hyran är låg så finns det inte en chans i världen att jag skulle ställa in en häst i det stallet. Vad de andra inackorderingarna tänker med är bortom mitt förstånd. Du har i alla fall gjort något åt din hästs situation, vilket du ska ha en eloge för tycker jag. Sedan bedriver stallägarna en tillståndspliktig verksamhet (och det har inte med pengar eller vinster att göra). Om stallet är som du beskriver finns det inte en chans i världen att stallet blir/är godkänt för att hålla inackorderingar där (eller någon häst över huvud taget).

Nä, du... håll kvar din häst utomhus och hoppas på att du får stallplats i det andra stallet så snart som möjligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 135
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 495
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 209
Senast: Cha9
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 804
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp