Jag vill, jag vill, jag vill..

Blomskan

Trådstartare
...flytta till ett annat stall!
Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet.
I somras flyttade jag till en anläggning som ligger mellan mitt jobb och hemmet.
Det skulle bli så bra! Sommar- och vinterhagar, ridhus, paddock, fina ridvägar och hyfsat med plats att ha saker på. Med de tjänster som ingår så passar det mig perfekt.
Sommaren och början på hösten flyter på hyfsat utan större irritationsmoment.
Sedan kommer vi in på senhösten och det första som sker är att ridhusbelysningen lägger av. Får diverse märkliga förklaringar av stallägaren. Får även höra av de andra som står i stallet (de få som härdar ut av olika anledningar) att belysningen inte har "funkat" sedan de förra ägarna hade stället.
Nu lyser endast 7 av 30 armaturer och hela ena långsidan är nedsläckt. Hoppning går men det får bli två hinder i de två hyfsat stora ljuscirklar som finns.

När det vankas träning kan man få tända upp så att även den yttre raden lyser.
Förklaringen till att det inte går att ha tänt annars är att strömmen kan gå på hela anläggningen. Ingen i stallet har varit med om detta - några har stått här i många år.

Nu har även underlaget börjat ge sig och markduken kryper upp på 10-15 ställen. Stora gropar finns i undelaget och för ett tag sedan vrickade sig min häst inne i ridhuset. -Jag vågar inte rida där längre mer än möjligen i skritt och trav. Knappt ens det. Man sladdar aldrig eller krattar ner vallar som blir mot väggarna.
Jag började kratta ena långsidan men eftersom ingen annan verkar vara intresserad av att underhålla så tröttnade jag. Dessutom är det ruskigt tungt eftersom det är grus.
Eftersom markduken kryper upp kommer även bärlagret under upp. Vilket gör att det nu finns en massa stora stenar uppe vid ytan.

Stallägaren själv bedriver avel och tränar 3-4 hästar per dag i ridhuset.
Stallägaren har även en medhjälpare som varje dag är med i ridhuset och tittar/bara finns där när denne rider. Då kanske man hade kunnat tänka sig att denne kunde kratta/plocka sten eller på andra sätt försöka underhålla manegen.
Medhjälparen har stort intresse i att anläggningen sköts! Bara för att förtydliga eventuella frågeställningar kring dennes ställning på gården.

Nog om ridhuset..
Stallägaren själv är en fruktansvärd humörmänniska.
Det påpekas om allt! Den får inte hänga där, den ska hänga där, sopa där, sopa inte där, den dörren ska vara stängd, den dörren ska vara öppen, blöt inte ner där, häng upp den så, sopkvatsen ska stå där, nu får du inte fylla på hö, nu får du fylla på hö... Osv osv osv...
Och för att försvara oss som står i stallet måste jag tillägga att det är ett gäng skötsamma flickor/kvinnor/damer som alla haft häst i många år och håller ordning och reda runt sig. Ett drömgäng om jag varit stallägare!

Det är alltid stallägarens intressen som kommer i första rummet. Vi som hyr är hennes underordnade och hon ser sig som våran chef.
Eller som hon uttryckte det när jag protesterade mot en förändring som var av det löjligareslaget, - om din chef säger åt dig att göra en sak så får du göra den vilket du vill eller inte..!
Eller? Möjligen om man bor i en diktatur men på mitt arbete diskuterar vi när det gäller frågor i samma storlek som detta fallet gällde.
Stallägaren har alltid företräde - inte uttryckligen i ord men saker kan även förmedlas med kroppsspråk. I ridhuset får man hålla undan när denne är där inne. Vilket gör att de mer osäkra/försiktiga hamnar på en liten volt i mitten.

Man är inte intresserad av att göra några förbättringar som kan leda till ökad trivsel för sina hyresgäster. De förändringar som görs görs endast i anslutning till sitt eget stall eller sina egna hagar.
Man kan heller ej vara vänlig på så vis att man underlättar för sina hyresgäster. Exempelvis, när man lunchfodrat tar man bara med sin egen höpåse tillbaka till stallet och de andra hängs på en stolpe vid hagen. Hon har en häst bland de inackorderade.

Jag kan fortsätta i all evighet med saker som man blir alldeles matt över.
Och jag vill verkligen flytta! Men jag vill/måste ha ridhus för att min ridmotivation ska hålla sig. Är inte inresserad av att ställa av hästen eftersom den är inköpt som ridhäst - ej sällskapshäst.

Men just nu verkar det inte finnas något annat alternativ än att flytta hästen till ett ställe utan ridhus. I mitt område är det dessutom knöligt att lasta hästen och åka till ridhus. De som finns i närheten är antingen ridskolestall med en lucka på 45min i lektionsschemat mellan 18,00-18,45 - då alla ska rida.
Det andra ligger uppför en hiskelig backe och är inte alls vänligt att komma till som utomstående- framförallt inte vintertid.
Två till finns det, men dessa används i privat verksamhet och ligger på slingriga krokiga vägar en bit från möjlig uppstallning.
Det femte har man lagt ner och fyllt med traktorer.. Idioter!!! :D

Jaha, vad vill jag då med detta otroligt långa gnälleri..?
Jag behöver stöttning och få höra att det finns de som har det jävligare helt enkelt! Jag letar varje dag på alla tänkbara ställen och tjatar hål i huvudet på min omgivning ifall dom hört nått stall med ridhus. Så jag försöker verkligen hitta en lösning..
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Jag kan inte erbjuda någon tröst i att jag har det jävligare, tyvärr:D
Jag har dock stått i ett stall med liknande stallägare och säger bara -FLYTTA! Det är helt rätt tänkt och jag vet att man bara vill flytta nu på en gång när man bestämt sig och det är sååå frustrerande att hitta någonstans att göra av sin häst. Det kommer att lösa sig förr eller senare. Ev. får du acceptera ett lite sämre stall (med avseende på ridhuset) så länge och ställa dig på kö till ett du kan tänka dig att stå i.

Nu vet jag inte om du är i min ände av landet, men skicka PM om du vill veta vilket stall du skall undvika;).
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Nopp, befinner mig en bra bit från Skåne. :)

Det ledsamma är ju också att jag trivs med övriga inackorderingar.
Om jag kunde skulle jag bara ta med mig alla och flytta till ett eget ställe.. :D

Det har vandrat in och ut många hästar i stallet under åren och vissa har inte hållit tyst utan förklarat för stallägaren varför de flyttat.
Men detta rinner av som vatten på en gås.
Personen är av det slaget som ej kan ta till sig vad någon annan tycker. Nu senast flyttade 4st på en månad..

Sen blir jag så himla ledsen av att se det förfallet som blir på anläggningen.
Underhållet är lika med noll.

Det finns ju en anledning till att vi har fler tomma boxar än fyllda om man säger så.
Men inte ens det faktum att ingen hör av sig på hennes annonser gör att hon inser att något är fel. Detta till trots att folk skriker efter stallplatser i området. - Vilket är allmänt känt.
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Det låter ju som att ridhuset inte är säkert att använda även om det finns.

Folk förändras sällan så att hon skulle ta tag i den biten är nog osannolikt.

Personligen skulle jag flyttat om det enda som håller mig kvar är ett undermåligt ridhus.
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Jag har också stått i ett sånt stall, med en stallägare som hade mååånga skruvar lösa:crazy: Själva gården var mycket fin och välskött, så det var jag väldigt nöjd med, men stallägaren själv fick nackhåren på mig att resa sig..

Hon lade sig i precis allt jag gjorde med min häst, och talade mycket gärna om för mig hur jag skulle göra istället:crazy: Och t ex ville hon att min häst skulle stå i boxen där hon hävdade att det drog i, istället för hennes häst. Min var ju ett kallblod, och kallblod är ju inte lika känsliga som andra (hennes) hästar:grin:

Det var ett ganska litet stall, vi var bara fyra inackorderingar. En flyttade medan jag stod där (hon orkade inte heller vara kvar), en annan strax efter jag flyttat. Den tredje står kvar, men hon gör det också bara för att "hästen trivs så bra". Hon hade visst en till inackordering efter den senaste utflyttade, men den hästägaren klarade bara en vecka innan hon sa upp stallplatsen:angel:

Jag hade ont i magen varje gång jag åkte till stallet, parkerade bilen flera hundra meter bort från stallet, smög in bakvägen och gjorde stallsysslorna med lyset släckt, bara för att hon inte skulle se att jag var där (hon bodde på gården) och komma ut och prata med mig.
Jag stod där i två år. Såhär i efterhand förstår jag inte hur jag orkade.. TVÅ ÅR?! Men jag gjorde det för hästens skull, tänkte att han trivdes så bra där och var skulle jag någonsin hitta ett sånt fint stall med sån fin hage igen. Till sist rann det dock över för mig och jag hittade en helt underbar stallplats, jag vill aldrig nånsin flytta därifrån:love:

Nu förstår jag ju såklart att jag för hästens skull borde flyttat långt innan jag gjorde det, han hade fått en mycket mer harmonisk matte då..

Jag vet precis hur det är med alla små irritationsmoment som bara byggs på, och blir fler och fler. Till sist blir man tokig:crazy:
Hoppas verkligen du hittar en ny, bra stallplats snart:)
 
Senast ändrad:
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Jag förstår ditt dilemma, låter dom ett riktigt jäkligt stall!

Men jag måste vara lite jobbig. Hon har ju egentligen all rätt i världen att vara som hon är. Det finns ingen standard för hur stallägare MÅSTE sköta om stallet/bemöta folk osv när det gäller det du beskrivit. Som inackordering får man helt enkelt acceptera eller välja något annat. I din situation hade jag som du gör letat efter nytt stall så mkt det bara gick, men om jag inte hade hittat nåt innan våren så hade jag flyttat ändå.

Det är ju trots allt ridhus du är ute efter och som du beskriver det har du knappt ridhus nu ens, jag skulle inte se det som ett nerköp att flytta till ett stall helt utan..
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Prata med det ställe som fyllt upp sitt ridhus med traktorer och se om de kan tänka sig att öppna upp sin anläggning om alla ni i ert stall kommer dit och står uppstallade där (med risken att ni får sköta er själva, eller att en av er sköter om allt med in/utsläpp och fodringar mot en viss motprestation)


Nopp, befinner mig en bra bit från Skåne. :)

Det ledsamma är ju också att jag trivs med övriga inackorderingar.
Om jag kunde skulle jag bara ta med mig alla och flytta till ett eget ställe.. :D

Det har vandrat in och ut många hästar i stallet under åren och vissa har inte hållit tyst utan förklarat för stallägaren varför de flyttat.
Men detta rinner av som vatten på en gås.
Personen är av det slaget som ej kan ta till sig vad någon annan tycker. Nu senast flyttade 4st på en månad..

Sen blir jag så himla ledsen av att se det förfallet som blir på anläggningen.
Underhållet är lika med noll.

Det finns ju en anledning till att vi har fler tomma boxar än fyllda om man säger så.
Men inte ens det faktum att ingen hör av sig på hennes annonser gör att hon inser att något är fel. Detta till trots att folk skriker efter stallplatser i området. - Vilket är allmänt känt.
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Stod i ett stall en gång där den stallansvariga släppte ut min häst i hagen med grimskaftet släpande efter sig, släppte ut min häst med andra hästar utan att fråga mig, ville att alla hästar skulle vara ute dygnet runt utan vatten, mat eller vindskydd i -20 grader. När jag valde att flytta for hon till det nya stallet och pratade skit om mig och tog en del av mina grejor.
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Hohoho, måste bara tala om att jag just fått reda på att min knäppa fd stallägare haft storbråk med sin enda kvarvarande inackordering (de som står kvar endast för att "hästen trivs så bra"):angel: Snacka om att bränna broar.. Gissar att det bara är en tidsfråga innan de också flyttar.
Undrar när tanten ska börja fundera över varför alla flyttar därifrån?
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Fast....du har ju inget ridhus nu heller? Egentligen. Om det enda du möjligtvis kan göra i ridhuset är skritt och lite trav så kan du ju likagärna skritta ute. Min poäng är att ridhusbiten kan du lämna därhän när du beslutar om att flytta eller ej för du kan ju ändå inte använda det som det ser ut nu. Eller hur?

Lycka Till!
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Jag förstår ditt dilemma, låter dom ett riktigt jäkligt stall!

Men jag måste vara lite jobbig. Hon har ju egentligen all rätt i världen att vara som hon är. Det finns ingen standard för hur stallägare MÅSTE sköta om stallet/bemöta folk osv när det gäller det du beskrivit. Som inackordering får man helt enkelt acceptera eller välja något annat. I din situation hade jag som du gör letat efter nytt stall så mkt det bara gick, men om jag inte hade hittat nåt innan våren så hade jag flyttat ändå.

Det är ju trots allt ridhus du är ute efter och som du beskriver det har du knappt ridhus nu ens, jag skulle inte se det som ett nerköp att flytta till ett stall helt utan..

Hon får absolut vara som hon vill så länge det inte går ut över min häst.
Jag anser mig inte ha rätt att på någotvis försöka uppfostra henne och har slutat att ta diskutioner. Det går ändå inte att få igenom sina önskemål/förslag.
Tyvärr är alla inackorderingar på väg därifrån nu pga situationen som nu råder.

Hästarna har utan vår vetskap stått inne i nästan 3 hela dagar. I helgen kunde jag förstå då det var mkt kallt men igår när det var mildväder accepterar jag inte att hästen står inne.
Vi har dessutom inte fått någon som helst information om att hästarna skulle användas som element utan detta har bara gjorts helt på eget bevåg.

Kan det kallas egenmäktigtförfarande?

Jag är inte omöjlig utan skulle kunna låta min häst stå inne om jag själv får en chans att ta ställning till frågan.
Första morgonen hade de ej ens fått mat. Alltså den maten som de får i hagen. Min får bara en liten tuss inne eftersom de snart kommer ut och får mat. Då fick de komma ut en liten stund 3 timmar efter normal tid. Vid den tiden är min häst van vid att ha ätit 5kg hö, nu hade hon bara fått 1kg. Stackars pluttan.. :(

Det finns dessutom mycket smartare alternativ till att hålla vattnet upptinat än att låta x-antal hästar stå inne.
Vill inte dra upp det specifika alternativet eftersom stallet kan kännas igen då.
Men det är mycket enkelt fixat, problemet är väl dock att det kostar kanske 1000-2000kr extra under vintersäsongen.

Och kosta pengar får det absolut ej lov att göra.

Är så ledsen för min lilla snuttas skull.
Jag vill att hon ska ha en glad matte som kan träna med henne eftersom hon älskar att arbeta.. :love:
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Prata med det ställe som fyllt upp sitt ridhus med traktorer och se om de kan tänka sig att öppna upp sin anläggning om alla ni i ert stall kommer dit och står uppstallade där (med risken att ni får sköta er själva, eller att en av er sköter om allt med in/utsläpp och fodringar mot en viss motprestation)

Problemet är att jag står en bit hemifrån, där traktor-ridhuset finns. Mina stallkompisar bor inte så det passar att de flyttar åt mitt håll,om du förstår vad jag menar..

Annars har tanken slagit mig. Att skaffa något eget alltså. Sen är det ju ganska bekvämt när man faktiskt kan köpa sig olika tjänster och inte stå för hela ansvaret själv..
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Fast....du har ju inget ridhus nu heller? Egentligen. Om det enda du möjligtvis kan göra i ridhuset är skritt och lite trav så kan du ju likagärna skritta ute. Min poäng är att ridhusbiten kan du lämna därhän när du beslutar om att flytta eller ej för du kan ju ändå inte använda det som det ser ut nu. Eller hur?

Lycka Till!

Du har helt rätt.
Just för tillfället kämpar jag för att hitta ett stall med ridhus. Jobbar stenhårt på detta. Visar det sig inom ett par dagar att det absolut ej går så får jag tänka om.
Måste bara bort därifrån nu (anledning ses i inlägg ovan).

Eftersom jag inte vill flytta och hatta med hästen förmycket så får jag bita ihop ett par dagar till.
Men jag hoppas att jag hittar något så snart som till nästa helg.. :grin:
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Jo jag förstår vad du menar. Det är alltid skönt att vara flera. :)
 
Sv: Jag vill, jag vill, jag vill..

Jag är i liknande situation men inte alls på samma sätt att jag inte kommer överens med stallägare eller så, men att jag nog är lite sugen på att byta stallplats men håller mig själv kvar in i det sista på grund av ridhuset! :angel:
Det finns inga alternativ här om man inte flyttar till annan ort (pendla minst en halvtimme enkel väg tycker inte jag är något alternativ, stallet och jobbet tar sån tid ändå) och det är väl själva fenomenet att man känner sig "låst" som är jobbigt för mig. För det är långt ifrån optimalt för mig även om det finns sånt som är bra också. Trevligt folk och överlag trevlig stämning i stallet, går bra att prata med stallägarna även om vi inte alltid håller med varandra, bra med utevistelse, med mera. Fast nu när jag haft häst på samma ställe länge så känns det lite som att gräset nog ÄR grönare på andra sidan ändå, att det finns fler nackdelar än fördelar om man slår ihop det. Men hur jag än vrider och vänder det fastnar jag på att jag inte skulle klara av att hålla träningsmotivationen på vintern utan ridhus! :o

Har funderat ibland om man skulle försöka hitta en stallplats över sommarhalvåret och behålla sin gamla box under tiden på kallhyra, så man kan flytta tillbaka om det känns som att det inte funkar framåt vintern (eller att man helt enkelt inte trivs) men det blir ju dyrt, dubbla kallhyror, plus att det känns taskigt att flytta omkring en häst som har några år på nacken. :/ Det är lite åldern som gör mig så skraj för motivationsdippar också, man kan ju förvänta sig att det blir mycket jobbigare för en 20-åring att hitta tillbaka till formen efter att den tappat än för en ungdom, och att det sliter på kroppen under tiden.

Försöker samla mod och inspiration istället till att göra något annat (praktisera, plugga) så jag "måste" flytta men då förhoppningsvis kan ha kvar hästen på ett och samma ställe under en längre tid, inte hatta omkring. Där är det faktiskt också hästen och stallplatsen som sätter största käpparna i hjulen för mig i planeringen, fegar ur pga kostnaderna att ha häst om man pluggar och om då kravet skulle vara en bra stallplats så lär det vara svårt att snåla och kräva en del planering om man ska hitta en (bra) ledig stallplats.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst. Hur ser det ut...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Oknytt
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 474
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 290
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp