Dalmatiner

Jozze

Trådstartare
Man ska ju göra hörseltest (BEAR-?) på dalmatinervalpar vad jag förstår, eftersom de kan födas döva. Förs inte dessa data in i SKKs hunddata? Har nämligen i princip blivit erbjuden en valp som jag troligtvis inte kan ta, men blev ändå nyfiken på stammen och kollade upp hanen. Under Veterinär står ingenting.

Jag trodde att alla "obligatoriska" tester registrerades, men jag kanske har fel? Vad annat fysiskt bör undersökas på en dalmatiner innan den sätts i avel?

Sv: Dalmatiner

Det är inte obligatoriskt med några hälsoundersökningar på dalmatiner. De flesta kör "uppfödarmetoden" på valparna (dvs vanligtvis kollar man ifall de reagerar på ljud med klassisk betingning) och på så sätt så får man i alla fall veta ifall valparna hör över huvud taget. För att veta med säkerhet om de är döva på ena örat måste man dock BAER-testa.

Tycker det är dåligt med de som inte ens testar höfter och hörsel på sina avelsdjur :( Något annat som är jätteviktigt att kolla upp är eventuella allergier! Det är dock inget test som görs utan man får se till hundens tidigare hälsa. Det förekommer en del allergier och det finns de som inte tar det på så stort allvar som man borde.

Tack för svar!

Om han hade varit BAER-testad (misstänkte att jag jag hade kastat om A och E, tack!), hade väl det stått under Veterinär? Uppenbarligen är inga höfter kollade heller, och hanen är sex år så det borde ju ha gjorts för länge sedan.

Håller med dig angående uteblivna tester. Jag tycker att det bör kollas på avelsdjur. Särskilt om man har ett problem inom rasen som man inte vill föra vidare.

Om hunden är norsk så kommer det inte upp nogon HD resultat. I Norge BAER testar man inte men kör uppfödarmetoden. Det är inte vanlig i et valpekull at valper är döve. Dövhet henger sammen med piggmenteringen.

Nej, resultatet på BAER-test syns aldrig på SKK. Dalmatiner-sällskapet vill att hundarna är baer-testade och hd-röntgade för valphänvisning - men för registrering i SKK krävs ingenting.

Resultaten på baer-test för varje år finns på dalmatinersällskapets hemsida (förutsatt att ägarna skickat in en kopia) - annars brukar det stå på uppfödarnas hemsidor. Personligen tycker jag det är bra att avelsdjuren testas, men tycker inte det behövs göras på valpar. Det har varit en del strul med baer-apparaterna - döva valpar har varit hörande och tvärtom. Uppfödarna har bättre koll på hörseln än vad maskinen har.

Är du sugen på dalmatiner är det mentaliteten och hudproblem du ska vara mest observant på - HD och dövhet är små problem i jämförelse med stress och allergier inom rasen, tycker jag.

Svarar båda:

Tack för mer intressant info! :)

Jag har varit lite intresserad av dalmatiner (har nog varit intresserad av de flesta raser i perioder ;)) men inte kommit så långt att jag funderat på att köpa någon. Men så trillade jag över den här eventuella möjligheten och tänkte att det iaf var värt att kolla upp. Dock, som sagt, så kommer jag troligtvis inte kunna ta emot valpen även om jag blev erbjuden den. Möjligtvis om de fortfarande har den kvar i höst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 111
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Tillbaka