Bukefalos 28 år!

Damm till ankor

gadriel

Trådstartare
Ni som har ankor, hur stor damm är lagom att göra till några ankor och vad ska man tänka på för att det ska bli så bra som möjligt? Ska man ha pump i för att hålla vattnet fräscht eller blir det grumligt hur man än gör?

Kan man ha bara ett litet isolerat hus i närheten av dammen och med nät runt och ha dom där året om?

Imorgon får jag hem 3 ankor :bump: och till att börja med ska dom bo i en del av en ladugård med en lucka så dom kan få in och ut. Har fixat en liten pool till dom så länge och det finns kanaler runt åkrarna i närheten som de kan knalla ner till och bada i men jag hade velat göra en damm till dom sen med nät runt men det kan vara svårt att göra i anslutning till byggnaden dom ska vara i nu så jag funderar om det räckt med ett litet hus. Sen kunde man öppna en lucka i stängslet så de kan gå utanför också på dagtid.

Hur bra flyger ankor?

Jag vet att jag nog låter lite okunnig men jag har het enkelt inte hittat just sån information, mat och sånt har jag hittat information om men annars har det varit väldigt snålt med bilder på olika lösningar osv.
 
Sv: Damm till ankor

Ingen som har ankor här? Nu är dom iaf hemkomna och dom är så söta.

Funderar om det finns några växter man kan ha i inhägnaden som de inte ger sig på? Någon som vet?
 
Sv: Damm till ankor

När det gäller flygförmågan hos ankor beror det på vilken ras du har. Mignon och Smaragd flyger tämligen bra. Även Myskhonor kan dra iväg en bra bit. Andra ankraser är för tunga för att flyga.

Det går jättebra att ha ett litet hus vid dammen. Hägna in dammen och huset. Huset behöver inte tvunget vara isolerat men det gör inget om det är det. Dammen kan du göra hur stor du vill. Pump är enligt min erfarenhet ingen idé. Se hellre till att kunna tömma dammen så den kan skuras ur om det inte är en naturdamm.

Viktigt är också att ena sidan av dammen har en grund del så att ankorna lätt kan ta sig upp.

Hade en anka här för ett par år sedan hade tagit sig upp i hästarnas badkar. Hon flög i men kunde inte ta sig ur och drunknade.
 
Sv: Damm till ankor

På vår nya gård har vi en ankdamm. Jag har för mig att den är på ca 15 kubik och det är pump i den. Vattnet blir ganska grönt ändå av ljuset, men det håller sig lite fräschare skulle jag tro. Dessutom dunstar det ju en del vatten så man får fylla på ibland.
Mina ankor har ett jättefint litet hus i sin inhägnad. Men inte vill de vara i det inte, nej, de går in i ladugården på annten där de har en egen box.
Ankor är lätta att valla och jag har aldrig sett en anka flyga, mer än några halvdana flaxningar om de får bråttom. Mina ankor är ute på dagarna även nu på vintern och de går och tittar på sin damm varje dag, precis som de kollar om ise är kvar.
De jag har äter endast Allfoder. Man kan inte resta dem med ngt annat. När det är grönt ute så betar de ju gräs och ibland plockar de lite ensilage.
 
Sv: Damm till ankor

När det gäller flygförmågan hos ankor beror det på vilken ras du har. Mignon och Smaragd flyger tämligen bra. Även Myskhonor kan dra iväg en bra bit. Andra ankraser är för tunga för att flyga.

Det går jättebra att ha ett litet hus vid dammen. Hägna in dammen och huset. Huset behöver inte tvunget vara isolerat men det gör inget om det är det. Dammen kan du göra hur stor du vill. Pump är enligt min erfarenhet ingen idé. Se hellre till att kunna tömma dammen så den kan skuras ur om det inte är en naturdamm.

Viktigt är också att ena sidan av dammen har en grund del så att ankorna lätt kan ta sig upp.

Hade en anka här för ett par år sedan hade tagit sig upp i hästarnas badkar. Hon flög i men kunde inte ta sig ur och drunknade.

Tack för svaren!

Det är svenska gula ankor jag har så dom flyger nog inte ngt vidare då.

Vi har nu bestämt att vi så länge ska göra en mindre damm intill ladugården dom bor i nu. Dammen ska göras så den är lätt att tömma och hålla ren och så med rejält stängsel runt alltihop.

Sen i framtiden blir det nog en stor naturdamm i anslutning till ngn å/kanal så det blir omlopp på vattnet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Vi har en damm/göl/pöl på vår mark, ca 60x20 m stor. Enligt tidigare ägare så var det personen innan dem som grävde den med syfte att...
Svar
19
· Visningar
2 157
Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Horse1738
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp