Dammfritt foder

Minelli

Trådstartare
Jag har enhäst som har problem med hosta. Hon har varit bra i ett par år men så i sommras kom det tillbaka och jag vet inte varför. Har gjort allt för att ta bort det som ev kan ge hosta och nu tänkte jag prova med damm fritt foder oxå. Vad finns det att välja på är det bara müsli eller går dte med pellets ?
 
Jag har oxå en hosthäst .
Jag fodrar med müsli men brukar fukta med lite olja ! Blir garanterat dammfritt :-)
Tänk på grovfodret oxå..fast det antar jag att du redan gjort !
 
Har en hosthäst själv som jag fått helt symptomfri. Hon fick bronkiten då jag inte var hennes "matte". :smirk:

Det du bör se över är stallmiljön och fodret framförallt. Ge hösilage och ställ hästen i utebox/på lösdrift, eller i ett stall med jättebra ventilation.

Ge en skvätt betfor till varje mål mat.
 
Jag vet

Min häst har kronisk bronkit och jag fick henne frisk och hon har varit helt ok i 2 år men nåt i sommar fick henne att blir dålig igen. Och jag letar nu alla orsaker till varför. Ingenting är ändrat för utom ströt men det är tillbaka bytt igen till torven som jag vet fungerar. Så nu tänkte jag byta kraftfoder oxå för att ta bort ännu en sak som kan vara lite damm i.
 
Pellets går bra att blöta, behövs inte mycket vatten för att binda dammet. Müsli har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
Hösilage är att föredra framför hö.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: Magnum
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 031
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp