Dammigt hösilage

Totola

Trådstartare
Har tidigare läst diskussioner om torrhö som inte ska vara dammigt, men funderar på om det är samma med hösilage?
Kan det damma av t ex smulor/frön såpass att man upplever det väldigt dammigt utan att det är fel på balen? :confused:
Är väl vanligast med torrare balar, TS 70% eller torrare, misstänker jag.

Har råkat ut för en del såna, men har (oftast) inte kunnat hitta något synligt fel på balarna i övrigt. Är dock dammallergiker och blir så dålig att jag kan stå och nysa oavbrutet i 10 minuter och vara snuvig ett dygn. Blir inte påverkad av mer blöta balar och inte av dammfritt torrhö. Om det påverkar mig såpass kan man ju inte låta bli att undra hur det påverkar hästarna. Men har ju inte kunnat hitta något "fel" på balarna som sagt, utom någon enstaka som man sett stora mögel/jäst-fläckar på och som då såklart har slängts. (Men det kan det ju vara på blötare balar också.)

Gilla läget och skaffa bättre luftfiltermask, eller är det motiverat att försöka bli av med såna balar?
 
Sv: Dammigt hösilage

Dammigt foder är inte tjänligt. Oavsett varför det är dammigt.

Om det trillar boss (småpartiklar) ur givan hade jag funderat över varför. Är det mycket blad som bryts av? Oftast är det mycket ogräs i som gör att det blir småfnas, och då är kvalitén tveksam enligt mig.

Dammigt hösilage hade jag hållt mig långt, långt, långt ifrån. Jag är helt övertygad om att det är mögel. Men för att vara på den säkra sidan (om man absolut vill fodra) hade jag som ett absolut minimum skickat på hygienanalys.
 
Sv: Dammigt hösilage

Jag hade inte gett det till hästarna.
Ett hösilage är ju inte alls konserverat på samma sätt som ett silage. Nu vet inte jag helt säkert men tycker helt klart att det låter som något som är fel.
 
Sv: Dammigt hösilage

Kl
Jag blir tveksam till att mögel i en ensilerad bal öht KAN uttrycka sig som damm . Visst om det är plastat Hö men inte rent silage ? Där blir ju mögel snarare funktiga "kakor" ?
Boss från ogräs , frö partiklar osv däremot kan ju helt klart en allergiker reagera på .
 
Sv: Dammigt hösilage

Tack för synpunkter, ska försöka dra iväg en analys om/när jag stöter på en sån bal igen! :)
Mycket ogräs tror jag absolut, har sett ut som det iallafall.

mackan: ja jag har också funderat på det.
Har iofs hört rekommendationer att man inte ska ha hösilage som är så torrt som 70% eller högre TS, därav funderingen om det kanske är vanligt med jäst/mögel som man inte ser i såna balar.
 
Sv: Dammigt hösilage

Dammigt foder är inte tjänligt. Oavsett varför det är dammigt.

Om det trillar boss (småpartiklar) ur givan hade jag funderat över varför. Är det mycket blad som bryts av? Oftast är det mycket ogräs i som gör att det blir småfnas, och då är kvalitén tveksam enligt mig.

Dammigt hösilage hade jag hållt mig långt, långt, långt ifrån. Jag är helt övertygad om att det är mögel. Men för att vara på den säkra sidan (om man absolut vill fodra) hade jag som ett absolut minimum skickat på hygienanalys.

Har du aldrig sett ett hösilage som skördats samtidigt som det fröar ? Inget konstigt alls om det ramlar småfnas från det då tvärtom det är väldigt gott om småfnas i det då helt utan att det skulle vara något som helst konstigt. Tvärtom skulle jag säga väldigt mkt hösilage innehåller småfnas speciellt på blandvallar är det nästan alltid något av grässorterna som släpper frö om man inte skördar väldigt tidigt eller väldigt sent.
 
Sv: Dammigt hösilage

Är du säker på att du inte är gräsfröallergisk ? Min far är det och har vi ett fröigt hösilage kan han inte vara i närheten av det är det inte fröigt är det inga problem. Ryker väl helt enkelt omkring en massa gräsfröpollen som hamnat i balarna om de är skördade precis vid frösättningen. Själv är jag mega mögelallergiker och reagerar direkt långt innan någon annan kan ens ana mögellukt och jag reagerar aldrig på det fröiga så inte beror det på att det är mögel. Nu vet jag naturligtvis inte om ditt är just fröigt eller om det är något annat fel, skicka iväg på hygienanalys är ju enklaste sättet att få svart på vitt om det handlar om mögel eller inte.
 
Sv: Dammigt hösilage

Om fröna är så långt gångna att de faller ur givan, är jag absolut inte intresserad av det som foder. Det är ju gräsfröhalm när jag väl ger det. Kan ju vara bra, men inte för den kategori hästar jag fodrar.
 
Sv: Dammigt hösilage

Nu har du nog några konstiga referensramar, de flesta ridhästhö tas precis i samband med frögången på tex svingel, svingel släpper frö ca 14 dagar efter det gått i blom, en vecka efter blomning är optimalskörd för att få till runt 55-65 smrp på den, vill man ner till runt 40smrp som anses vara optimalt ridhästhö ja då är du precis vid frögång och inget särskilt ovanligt. I år var svingeln jättetidig medans timotejen var sen, vi låg precis vid frögång på svingel vid skörd i början av juni i år och vallen med blandning timotej svingel gav oss en skörd på MJ 10,9 och smrp 101gr så knappast någon gräsfröhalm precis.
 
Sv: Dammigt hösilage

Du och jag tar nog lite olika foder, känner jag. Och jag tänker inte kapa tråden med detta, men jag hävdar fortfarande att dammigt foder ÄR otjänligt, oavsett vad dammet beror på.

Bossigt foder vill jag ha lite på fötterna om, innan jag fodrar.
 
Sv: Dammigt hösilage

Vad har du för egendomligt hö då ? 90% av alla vallblandningar för den skånska klimatzonen innehåller någon art av svingel. Tom timotejvallar brukar ha ett stöd av 20% svingel i form av ängsvingel. Är väl i stort sett bara hundäxingen som fortfarande sås in ensamt men den har man ju gått från helt till häst pga sockerinnehållet. Så skulle vara intressant att höra vad för egen ovanlig vallinsådd ni har kört med.
 
Sv: Dammigt hösilage

Jag skulle nog vilja hålla med gylle om vi pratar ensilsage och det jag skrev tidigare . Hur är regelrätt damm möjligt i en ensilerad bal ?
Frö som blir boss i en silage bal är en annan sak och rätt normal tycker jag ? Det varken dammar eller yr eller stör ngn . Framför allt inte i kvalitet för häst ? Om man är allergisk däremot - människa och häst - ja visst .
 
Sv: Dammigt hösilage

Man kan få något som kan upplevas som damm om det finns "damm" eller man kanske ska kalla det jord/grus i balen. Vilket kan hända om man klipper nära marken och/eller det finns sork/mullvads högar.
Har man det är inte något bra foder.
 
Sv: Dammigt hösilage

Precis vad jag tänkte svara. Det kan vara taget så nära marken att det har kommit med jord och det är då det kan damma om en hösilagebal.

Om ni bara visste hur mycket dammigt hö det ges till hästar utan att man ens funderar på det. Säger man något, ja då är det bara att packa och flytta. Det värsta av allt är att innan man flyttat in så har man försäkrat sig om att inte dammigt/dåligt/mögligt hö ges till hästarna. Men det följs inte alla gånger, tyvärr! Vi fick börja hösten med ett så fruktansvärt dammigt hö, pga att det tagits alldeles för nära marken, jorddamm ABSOLUT inte ok!
Det ska inte damma!

Ett jättestort + till er som kan och vet hur grovfoderkvalitén ska vara!
 
Sv: Dammigt hösilage

Har aldrig gjort allergitest men skulle tro att jag är allergisk mot gräsfrön (och mögel, kvalster, pollen). Det skulle kunna förklara allergireaktionerna snarare än mögel. Å andra sidan så den damm-mängd jag tänker på känns betydligt större än det borde kunna bli av enbart frön.
Låter såklart inte bra om det kan vara jord i balarna.
 
Sv: Dammigt hösilage

Ok . Jord och skit i balar har jag tack och lov alltid varit förskonad från . Tänkte mer utifrån diskussionen att regelrätt damm i en ensilerad bal vore orimligt pga ensileringen bara .
 

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 731
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Frågor om torrhö! 1. Har ett torr-hö i småbal slaget i juni. Doftade supergott när vi tog in det, men nu är det alldeles doftlöst...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 655
Hästvård Vår ponny är pollenallergiker och jag har hittills inte haft några problem vintertid då vi fodrar med hösilage men nu har de sista...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: Eastwick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp