Dammigt i stallet

Hästtjejen555

Trådstartare
Hej!
Vi har nyss ändrat från torv till Vidas bränslepellets som strö i vårt stall med 4 boxar. Men när hästarna kommer in dammar det väldigt mycket då de går runt/rullar sig. Även när man sopar stallgången blir det dammigt.
Vad kan jag göra? Blir det bättre med ett annat strö eller finns det knep att ta till?
 
Det får inte damma om strö eller grovfoder. Väldigt skadligt för hästarnas lungor. Dammar det när man sopar får man göra det när inga hästar är inne.
 
Vet inte om det är skillnad på bränslepellets och spån/halmpellets? I stallet jag stod i förut hade vi spånpellets och det dammade inte. Testa att vattna pelletsen mer, och vattna gången innan du sopar, det gör vi alltid i stallet där jag jobbar:up:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: Tulle_2022
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: lillan222
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp