Sv: Damp!?!

vid Damp alt. ADHD, är den ena hjärnhalvan underaktiv och den andra hjärnhalvan överaktiv.
Att beskylla någon för att ha damp verkar vara något man slänger ur sig när någon beter sig som ett svin.
Symtomen varierar dock.
 
Sv: Damp!?!

håller helt med whirlie.

Många forskare idag anser att barn som blir diagnosticerade med DAMP och ADHD inte alls har medfödda störningar i hjärnan utan att deras problem uppstår därför att samhället inte kan möta dessa barns behov.

Jag tror mer att det är det som är fallet med många hästar, att vi inte hittat rätt sätt för dem att utvecklas och leva på. Alla hästar har olika behov och har varit med om olika saker under sin uppväxt, precis som vi människor.

Tycker att du, zadir, har helt rätt inställning till problemet när du försöker prova dig fram till olika lösningar istället för att bara avfärda problemet som att det ligger hos hästen.
 
Sv: Damp!?!

kajsakajsa skrev:
Många forskare idag anser att barn som blir diagnosticerade med DAMP och ADHD inte alls har medfödda störningar i hjärnan utan att deras problem uppstår därför att samhället inte kan möta dessa barns behov.

Inte för att det hör till tråden, men vilka forskare anser detta och i vilka forskningsrapporter hittar man de resultaten?
 
Sv: Damp!?!

Vill bara förtydliga mitt inlägg lite. Jag tror visst att ADHD och Damp är diagnoser som finns som faktist härstammar från fysiologiska förändringar i kropp och framförallt hjärna. Däremot tror jag att symtomen är en produkt av vårt samhälle. Dvs en person som har det vi kallar Damp eller ADHD skulle säkert inte haft samma problem om de levt för mer än 200 år sedan när det ställdes helt andra krav på människan. I dagens samhälle med skolbänkar, sista dag för räkningsinbetalningar och mycket folk i stökiga miljöer blir kraven för stora för dessa personer.

En häst utsätts inte på samma sätt för sådana påfrestningar, och har inte samma neurofysiologiska struktur på sin hjärna som vi människor. Alltså kan inte hästar ha samma neuropsykologiska åkommor som vi människor. Däremot kan de säkert ha likartade symtom som vi på olika saker, men bakgrunden kan se helt annorlunda ut.
 
Sv: Damp!?!

Helt allvarligt måste jag få fråga.. (hoppas ingen tar illa upp)

Kan egentligen en häst vara utvecklingsstörd?
Om man antar att det finns en "normalbegåvad häst" och så en som har en mindre begåvning så borde den väl vara utvecklingsstörd? Eller jag vet inte hur jag skall förklara.

Eller är det så att sådant som utvecklingsstörning, damp, ADHD, med mera är diagnoser som vi människor tillverkat?
 
Sv: Damp!?!

Känner igen mig, har en 2-åring som har lite "koncentrationsproblem" (han är unghäst jag vet) men han är inte som dom andra barnen:angel:
Han var som som en flipperkula.

Det som har hjälpt oss mycket är nh träning, har haft en tränare som kommit 1 gång i veckan och hjälpt oss vilket har gett stora resultat.:banana:

Jag hade förmodligen inte klarat av honom annars.:(
 
Sv: Damp!?!

Damp är inget begrepp som har ngn definition el relevans på häst.
Däremot kan hästar förstås ha neurologiska störningar även om det är vanligare att man får problem pga felaktig hantering, felaktig psykisk miljö alt smärta.
PL
 
Sv: Damp!?!

AssoSarastro skrev:
Jag tror inte din häst har damp :smirk: Har du kollat över hela hästen så den inte har ont och hur ser foderstaten ut, hur mkt motioneras den mm

Att hästen pillar med grimskaft och vill äta gräs är ju faktiskt inte något ovanligt.

Att slänga sig med termer som damp bara för att hästen är lite knasig är ganska opassande.

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara opassande. Du kanske kan förklara det för mig?
Jag ville egentligen bara veta om hästar kunde ha DAMP, inte ville jag bli anklagad för att smutskasta människor! heller ville jag inte ha skit för hur jag tolkar min häst! :mad:

Jag håller mig till den teorin om att min häst är en bokstavshäst. Visst det kan vara som så att hästar inte kan ha damp eller ADHD, men många här i denna tråden tror att de kan ha symptomen. Det kanske inte finns namn för det i hästvärlden och bara för att jag tror att min häst har DAMP så betyder det inte att jag ser det bokstavligt ur en människas diagnos.
Jag har helt enkelt gjort som så att jag har provat mig fram genom att utgå från "människans" DAMP/ADHD eller liknande och faktum är att det har fungerat.
Visst kan det vara något fel på hästens foderstat, motion eller hälsa. Jag har nämligen upptäckt att han har fång och solexem, men trots detta så lugnar han ner sig och fokuserar sig bättre om han får energi innan och efter träning. Därför tänker jag fortsätta med det.

Nej det är heller inte ovanligt att hästen pillar med grimskaftet eller äter gräs, MEN sådant går att lära bort på de flesta häster. Min å andra sidan tuggar i sig mer grimskaft och ser bara förvänad ut om jag säger att han itne får. Säger jag en gång till så blir han arg. Däremot om han får sin ranson av energi innan jag börjar ställa krav, så lyssnar han och inlärningen går genast mycket bättre.
 
Sv: Damp!?!

caos skrev:
Symtomen varierar dock.

Detta vill jag visa alla!

Nu kommer det verka som en predikan trots att det inte är det, men tolka hur du vill.

Symptomen varierar från människa till människa, individ till individ. Varför kan det då inte vara så för hästar med?
De kanske inte kan läsa, men de kan fortfarande ha problem med inlärning och överaktivitet.

Jag påstår nu inte att alla hästar som är lite egna har DAMP eller liknande. Utan jag försvarar det här benhårt för jag tycker att folk är onödigt trångsynta!
 
Sv: Damp!?!

Lazio skrev:
En häst i stallet har damp typ. Hade han varit människa så hade han haft damp brukar ägaren säga.
Han kan inte stå still, han väver, sparkar bakut i boxen, drar tänderna längs med boxkanten, kastar upp och ned med huvudet när han står i stallgången, stoppar allt i munnen (han är 7 år) och brukar få ryck vid ridning ibland.

I mina ögon är inte det en "störd häst". Vad sägs om mer utevistelse, mer grovfoder/sysselsättning, bättre boxgrannar/hörnbox, lite träning i hantering, mer att tänka på vid ridning, mindre kraftfoder, kompisar i ahgen som är i samma ålder (sju år är ändå inte så mycket), chans till bättre uppfodtran som liten.... Jag kan komma på en hel lista. Men kalla inte hästen störd! Det där är så typiskt människor, sätta mänskliga diagnoser.
 
Sv: Damp!?!

Penny_Lane skrev:
Helt allvarligt måste jag få fråga.. (hoppas ingen tar illa upp)

Kan egentligen en häst vara utvecklingsstörd?
Om man antar att det finns en "normalbegåvad häst" och så en som har en mindre begåvning så borde den väl vara utvecklingsstörd? Eller jag vet inte hur jag skall förklara.

Eller är det så att sådant som utvecklingsstörning, damp, ADHD, med mera är diagnoser som vi människor tillverkat?

Jag tror att djurs hjärnor har samma plasticitet och olikheter som den mänskliga hjärnan (vi är ju egentligen alla djur), och att djur precis som människor har olika delar av hjärnan som fungerar bra och andra som går på lågvarv. Visst måste djur också kunna råka ut för skador i fosterlivet som ger påverkan på hjärnan i olika grad, dock finns det ju ofta mindre riskfaktorer för djur som inte dricker alkohol eller får i sig farliga bekämpningsmedel, inte utsätts för hustrumisshandel m.m..

Eftersom utvecklingsstörning är en diagnos som sätts utifrån olika intelligenstest gjorda för människan kan inte djur få den stämpeln. Dock finns det nog skador på hjärnan som kan ge motsvarande problembild. Men jag tror inte att ett djur med motsvarigheten till måttlig-grav utvecklingsstörning skulle få fortsätta sitt liv varken i frihet eller i fångenskap pga för grova motoriska problem. Däremot tror jag visst att det finns svagbegåvade hästar på olika sätt, som t.ex. har svårare än andra att förstå handling-konsekvens, som inte riktigt förstår de sociala reglerna i flocken och som har svårt att lära sig olika kommandon och hur man ska bete sig i olika situationer. En sådan häst skulle heller aldrig överleva i det fria men i fångenskap blir det en dum-snäll häst som är lite snubblig.
 
Sv: Damp!?!

_Runaway_ skrev:
I mina ögon är inte det en "störd häst". Vad sägs om mer utevistelse, mer grovfoder/sysselsättning, bättre boxgrannar/hörnbox, lite träning i hantering, mer att tänka på vid ridning, mindre kraftfoder, kompisar i ahgen som är i samma ålder (sju år är ändå inte så mycket), chans till bättre uppfodtran som liten.... Jag kan komma på en hel lista. Men kalla inte hästen störd! Det där är så typiskt människor, sätta mänskliga diagnoser.

Jag kan inte se var hon har skrivit att hästen är störd någonstans. Du har nu dragit likheten som många andra gör. Bara för att man tycker att hästen har damp får man påhopp om att det är ditten och datten och det och det är fel. Hur vet du det?
Hoppas det känns skönt att vara ovillig till att se ur nya/olika perspektiv!
 
Sv: Damp!?!

Hennes första mening är att "hästen typ har damp", och damp är en störning. Om man sen råkar skriva STÖRD iställer för neurologisk störning tolkas man helt fel. Jag tycker synd om hästen som uppenbarligen inte mår bra. Men innan man sätter en egen diagnos på hästen kanske man ska kolla hur hästens liv är rent allmänt, om den har ont osv, det jag nämnde. Om det inte blir bättre får man väl ta hjälp av veterinär el. liknande.
Jag är inte emt det här med att hästar kanske faktiskt kan ha Damp/liknande motsvarighet som människor, men just Zlatans inlägg fick mig inte att koppla hästens beteende till en störning.
 
Sv: Damp!?!

break_a_leg skrev:
Inte för att det hör till tråden, men vilka forskare anser detta och i vilka forskningsrapporter hittar man de resultaten?

Jag har en mamma som är specialpedagog som visade det för mig, kommer inte ihåg exakta namn men om du gärna vill veta kan jag väl leta upp det till dig.

Jag tror också att ADHD och Damp är diagnoser som finns och härstammar från fysiologiska förändringar i kropp och hjärna. Vad jag menade var bara att det idag kan vara så att många barn blir diagnosticerade i onödan. Och om debatten är omtvistad och osäker när det gäller människor så kan det ju kännas onödigt att sätta en sådan diagnos på en häst. Då är det bättre att försöka hitta faktorerna till varför hästen beter sig som den gör. och inte avfärda den som en "diagnos"
 
Sv: Damp!?!

Visst är det så att all diagnosticering på människor inte alltid blir helt "rätt", diagnosticering är ju både bra och dåligt - dock är det säkert så att det råder en viss överdiagnosticering i Sverige...(jag har läst 40 p specialpedagogik så jag har läst rätt mycket om det mesta som nämns i den här tråden.)

Rent allmänt till trådskaparen och andra: Dock tycker jag personligen att man är fel ute om man jämställer häst/människa och nämner neuropsykiatriska funktionshinder ihop med häst. Peter_Lundin är nog den som är mest rätt i den här tråden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
579
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 550
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp