Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Du har inte mycket koll du. 2012 rapporterades 46 angrepp av varg på får. Motsvarande för lodjur var 41.

I den siffran finns inte rennäringen med, och där har vi den stora kostnaden för rovdjuren. Där är lodjuren kraftigt överrepresenterade. En siffra jag hört som är ett par år gammal, är 10000-50000 lodjursdödade renar, medan vargarna uppskattades till ha tagit 75-150 renar. Självklart beror det till stor del på att vargen inte ska finnas i renskötselområdet. Men det visar i alla fall på att lodjuren är rätt livskraftiga och inte direkt är hotade av rävskabben..

Jag är så okunnig som få.
http://www.mvt.se/nyheter/motala/?articleid=8510562
"Rävskabb är en av de vanligaste dödsorsakerna bland lodjur. Enligt Lars Larsson är det en bidragande faktor till att lodjursstammen växer så sakta i södra delen av landet.
– Räven är både en konkurrent och ett byte. Lodjur går ofta till deras gryt.
– I regel drabbas hela familjegruppen, ofta kryper ungarna ned i gångarna och får med sig kvalster."

vad det gäller renar så arbetar ju staten aktivt för att antingen skjuta eller flytta varg i renbetesland, den senaste tiken är väl uppe i 7 miljoner i kostnader vid det här laget

Och du väljer din statestik noga vill jag lova
2012 så:
"Varg angrep under 2012 totalt 412 får i Sverige. 307 av fåren dog, 74 skadades och 31 försvann. Övriga tamdjur som angreps av varg är åtta nötboskap och en get. Sammantaget handlar det om i 51 attacker av varg på 421 tamdjur. "

Senast ändrad:

Flåt, om jag breddar verksamheten dvs skaffar mig fler ben att stå på.
Jakten är ett ben, djurhållning ett annat. Boende o service till jägare ett tredje och så skulle skyddsjakt på ett exklusivt rovdjur i direkt anslutning till mina hagar bli fjärde;)
Aha, jamen då har jag lärt mig ett nytt ord i dag!

Så du menar att istället för staket så hyr du ut pass i hagen till jägare som vaktar dina djur mot varg?;)

Jaja, nu är vargjakt en riksangelägenhet och risken att frågan remiteras till kommunerna är högst osannolik, du har visst missat det.

Senast ändrad:

Att lodjursstammen växer sakta har ju inget med hur stor den är idag, och hur mycket skada den gör? Om lodjuren, trots rävskabbsproblemet, attackerar får i princip i lika hög grad som vargen gör. Varför är du så upphängd på att skjuta vargar? Varför är du inte lika hatisk mot lodjuren?

Tycker du verkar minst sagt manisk, som så många andra varghatare. Det är därför det är så svårt att ta dig på allvar. Det, och att du fantiserar fram ett antal olika scenarion, gång på gång, och skriver om dem som vore de verklighet. Som jag förstått det, så har du egentligen varken får, vargar eller betalande jägare på dina marker?

Aha, jamen då har jag lärt mig ett nytt ord i dag!

Så du menar att istället för staket så hyr du ut pass i hagen till jägare som vaktar dina djur mot varg?;)

Exaktemente, du spar in pengar på staketen + att du får in pengar på jakten...två flugor i en smäll sas...:p

Jaja, nu är vargjakt en riksangelägenhet och risken att frågan remiteras till kommunerna är högst osannolik, du har visst missat det.
Absolut inte missat det, det är ju därför jag plederar för en utökad närdemokrati, dvs att beslutsprocessen ska ligga närmare folket..
En demokratisk , ide som vilket det har visat sig inte går hem hos alla:D

Att lodjursstammen växer sakta har ju inget med hur stor den är idag, och hur mycket skada den gör? Om lodjuren, trots rävskabbsproblemet, attackerar får i princip i lika hög grad som vargen gör. Varför är du så upphängd på att skjuta vargar? Varför är du inte lika hatisk mot lodjuren?

Tycker du verkar minst sagt manisk, som så många andra varghatare. Det är därför det är så svårt att ta dig på allvar. Det, och att du fantiserar fram ett antal olika scenarion, gång på gång, och skriver om dem som vore de verklighet. Som jag förstått det, så har du egentligen varken får, vargar eller betalande jägare på dina marker?

Ja tänk om vi kunde hantera vargfrågan på samma sät som Lo
Över 100 katter ska väl skjutas kommande vinter, eller var det så att de sköts förra vintern?

Men om man istället kollar hur många tamdjur som dödas utslaget på antal individer av lo och varg så framkommer det nog med all tydlighet vilken art som passar sämst ihop med människor o tamdjur. Har du tittat på de siffrorna?

Inte en, men som som en fd proggare sjunger...man ska utrota ogräs innan det sprider sig och växer sig starkt.
Därför, anser jag att man ska vara restriktiv med vargetableringar.

fast till att börja med så ser jag gärna en källhänvisning på uppgiften om 50 000 rivna renar

Absolut inte missat det, det är ju därför jag plederar för en utökad närdemokrati, dvs att beslutsprocessen ska ligga närmare folket..
En demokratisk , ide som vilket det har visat sig inte går hem hos alla:D
Ja du pläderar för en utökad närdemokrati för att kunna köra över beslut som påverkar stora delar av landet. Besluten kommer att ligga j-vligt långt ifrån folket när många som blir påverkade inte får vara med.

Över 100 katter ska väl skjutas kommande vinter, eller var det så att de sköts förra vintern?

Men om man istället kollar hur många tamdjur som dödas utslaget på antal individer av lo och varg så framkommer det nog med all tydlighet vilken art som passar sämst ihop med människor o tamdjur. Har du tittat på de siffrorna?

Inte en, men som som en fd proggare sjunger...man ska utrota ogräs innan det sprider sig och växer sig starkt.

fast till att börja med så ser jag gärna en källhänvisning på uppgiften om 50 000 rivna renar
Där håller jag med dig, vi ska göra precis som vi gjort med lodjuret. Fridlyst det när stammen blivit för låg, och när vi kommer upp i samma antal varg som vi har lodjur så är det dags att jaga, ja kanske lite tidigare. Vi har väl ganska drygt tusen lodjur nu, när vi kommer upp i över 1000 vargar kan vi säkert skjuta av en del där också. Vad jag förstår är det också tanken, det har bara tagit längre tid med vargen.

Ja du pläderar för en utökad närdemokrati för att kunna köra över beslut som påverkar stora delar av landet. Besluten kommer att ligga j-vligt långt ifrån folket när många som blir påverkade inte får vara med.
Återigen , verkar inte förstå vad närdemokrati är.
Du kan inte köra över en majoritet i en fungerande närdemokrati.

Så du menar att de kommuner som tackade nej till slutförvaring av kärnbränsle körde över befolkningsmajoriteten?

Hur är du funtad som tänker så?

En fungerande närdemokrati där kommuner får bestämma över fler frågor måste ju naturligtvis först stadfästas i riksdagen = en folkmajoritet genom sina representanter har sagt ja!

Erkänn istället, du är mot begreppet närdemokrati därför att du inser att centralortens positiva inställning inte skulle delas av en majoritet i de kommuner som idag är hårdast drabbade (nu inte en majoritet i en opinionsundersökning, utan i reella val):D

Där håller jag med dig, vi ska göra precis som vi gjort med lodjuret. Fridlyst det när stammen blivit för låg, och när vi kommer upp i samma antal varg som vi har lodjur så är det dags att jaga, ja kanske lite tidigare. Vi har väl ganska drygt tusen lodjur nu, när vi kommer upp i över 1000 vargar kan vi säkert skjuta av en del där också. Vad jag förstår är det också tanken, det har bara tagit längre tid med vargen.

du glömde en essentiell sak, 500 vargar ställer till större skada än 500 lodjur.:meh:

men en årlig avskjutning på ca 10 - 15 % låter ju rimligt..både på varg o lo.

Det finns ca 1500 lodjur i Sverige. När det finns lika många vargar, så kommer det säkert att finnas licensjakt på dem också, precis som det finns på lodjuret idag, i norra och mellersta Sverige.

Siffran om (rätt citerat) 10 000-50 000 rivna renar är från en analys som Naturvårdsverket gjort för några år sedan.

På tal om ogräsrensning, så har det senaste tiden varit mycket prat om hårdare vapenlagar och även en ökning av indragningar av vapenlicenser. På det området finns säkert mycket att göra, sålla ut olämpliga vapeninnehavare.

Menar du på full allvar att vargfrågan skulle påverka min syn på närdemokrat och det när jag inte ens anser att det är en fråga som är lämplig för närdemokrati? Hur får du ihop det?

du glömde en essentiell sak, 500 vargar ställer till större skada än 500 lodjur.:meh:

men en årlig avskjutning på ca 10 - 15 % låter ju rimligt..både på varg o lo.

Ja när vi kommer upp i en livskraftig stam så givetvis.

PS jag glömde inte att vargen möjligen är besvärligare, därför så tycker jag det räcker med en 1000 individer, kanske tom mindre - antalet lämnar jag åt experterna, och insisterar inte på de 1400 eller vad vi kan ha idag av lo.

Senast ändrad:

Exaktemente, du spar in pengar på staketen + att du får in pengar på jakten...två flugor i en smäll sas...:p

Jag blir ju rätt nyfiken ändå, hur skulle du göra för att få jakten vit? ;)

Bor du i skåne blir ditt företag på jaktbiten en förlustaffär, här är det mest varglika hundar som tuggar får! :p Vill jägare verkligen betala pengar för att jaga doggar?

Fast det är klart, innan det blir en förlustaffär, innan jägare kommit på att det är hundar de lurpassar på, så har de nog betalt x antal tusen till dig, så du kan få råd att sätta upp rovdjursstaket! :)

Det finns ca 1500 lodjur i Sverige. När det finns lika många vargar, så kommer det säkert att finnas licensjakt på dem också, precis som det finns på lodjuret idag, i norra och mellersta Sverige.

Siffran om (rätt citerat) 10 000-50 000 rivna renar är från en analys som Naturvårdsverket gjort för några år sedan.

På tal om ogräsrensning, så har det senaste tiden varit mycket prat om hårdare vapenlagar och även en ökning av indragningar av vapenlicenser. På det området finns säkert mycket att göra, sålla ut olämpliga vapeninnehavare.

Idag ligger väl skadorna i form av ersättning för tamdjur (exl ren eftersom staten arbetar aktivt för att inte ha varg i renbetesland) räknat per individ betydligt högre för varg än för lo.

Vad det gäller citatet så skulle alltså varje lo i Sverige ta någonstans mellan 10 till 50 renar per år då...fortfarande intresserad av att läsa originaltexten.

Vad det gäller vapen, självklart så ska endast de som delas har behov och dels följer svensk lag komma ifråga för vapeninnehav.
Men att sålla ut vapeninnehavare bara pga av deras åsikter i vargfrågan visar hur lågt vissa sjunker i respekten för demokrati och olika åsikter..då kan man börja undra vilka som egentligen tillhör ogräset:D

Jag blir ju rätt nyfiken ändå, hur skulle du göra för att få jakten vit? ;)

Bor du i skåne blir ditt företag på jaktbiten en förlustaffär, här är det mest varglika hundar som tuggar får! :p Vill jägare verkligen betala pengar för att jaga doggar?

Fast det är klart, innan det blir en förlustaffär, innan jägare kommit på att det är hundar de lurpassar på, så har de nog betalt x antal tusen till dig, så du kan få råd att sätta upp rovdjursstaket! :)
All jaktutövning jag är inblandad är vit!
Jag äger marken = jakträttsinnehav. Jag äger torpen där vi inkvarterar gästjägarna, jag håller i gastronomin o all annan service. Allt detta får jag/vi betalt för:D
Jag tar betalt för jakten, vilket jag redovisar tillsammans med de kostnader jag har för jakten.

Då vi endast haft strövargar här,(i regionen) vilket har resulterat i åtminstone en legal o i efterhand godkänt nedläggning av varg
Så är naturligtvis inte chansen så stor.

Men för den passkytt som sitter bredvid en fårhage med instruktioner o vetskapen om vad som gäller för att han ska få, helt lagligt skjuta en varg och till det en lista på vilka fastigheter som drabbats i närområdet av vargangrepp..så gör det det hela lite mer spännande, inte bara en enkel bockjakt s a s.

Vi tar naturligtvis inte betalt för en vargjakt, utan vi tar betalt för bockjakt, älgjakt etc. Men några av de utländska gästerna vi hade i höstas har redan bokat hos bekanta till mig som har får. och detta då inte för att bara skjuta rådjur utan för att det finns en chans att....

Senast ändrad:

Det låter mest som den stackars utländska turisten blivit lurad, chansen att skjuta varg låter som någonstans mellan extremt låg och nästan obefintlig. Upplystes de om att de blir föremål för polisundersökning också om de skjuter en varg?

Falsk marknadsföring är det jag mest tänker på.

Det låter mest som den stackars utländska turisten blivit lurad, chansen att skjuta varg låter som någonstans mellan extremt låg och nästan obefintlig. Upplystes de om att de blir föremål för polisundersökning också om de skjuter en varg?

Falsk marknadsföring är det jag mest tänker på.

Falsk marknadsföring? Ja i din värld är ju allt möjligt.
Kunden köper en bockjakt, blir samtidigt upplyst om de regler som gäller för skyddande av tamdjur och de rättigheter han har som djurägarens företrädare när han sitter där. Och ja i o m att han är medveten om vargens helgonstatus (det finns samma typer av anhängare i centraleuropeiska städer)Så han är naturligtvis klar på att han måste följa regelverket till punkt o pricka för att han om han har tur, ska få skjuta en varg lagligt.;)

Om alla markägare arrangerade sina jakter på det viset skulle antalet varg-riven tamboskap minska drastiskt

Vargetablering, en regional fråga? Men det måste du väl förstå, att det vore helt vrickat? Eftersom de enskilda vargarna inte tillhör någon kommun, de tillhör Sveriges fauna.
T o m det är en snäv begränsning då vargarna inte känner till våra landsgränser. Vi har revir delat med Norge och invandrande vargar från Finland. Det räcker med att de tillhör faunan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 099
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka