landsbygdsbo
Trådstartare
Sv: Dansar med vargar
Jag är så okunnig som få.
http://www.mvt.se/nyheter/motala/?articleid=8510562
"Rävskabb är en av de vanligaste dödsorsakerna bland lodjur. Enligt Lars Larsson är det en bidragande faktor till att lodjursstammen växer så sakta i södra delen av landet.
– Räven är både en konkurrent och ett byte. Lodjur går ofta till deras gryt.
– I regel drabbas hela familjegruppen, ofta kryper ungarna ned i gångarna och får med sig kvalster."
vad det gäller renar så arbetar ju staten aktivt för att antingen skjuta eller flytta varg i renbetesland, den senaste tiken är väl uppe i 7 miljoner i kostnader vid det här laget
Och du väljer din statestik noga vill jag lova
2012 så:
"Varg angrep under 2012 totalt 412 får i Sverige. 307 av fåren dog, 74 skadades och 31 försvann. Övriga tamdjur som angreps av varg är åtta nötboskap och en get. Sammantaget handlar det om i 51 attacker av varg på 421 tamdjur. "
Du har inte mycket koll du. 2012 rapporterades 46 angrepp av varg på får. Motsvarande för lodjur var 41.
I den siffran finns inte rennäringen med, och där har vi den stora kostnaden för rovdjuren. Där är lodjuren kraftigt överrepresenterade. En siffra jag hört som är ett par år gammal, är 10000-50000 lodjursdödade renar, medan vargarna uppskattades till ha tagit 75-150 renar. Självklart beror det till stor del på att vargen inte ska finnas i renskötselområdet. Men det visar i alla fall på att lodjuren är rätt livskraftiga och inte direkt är hotade av rävskabben..
Jag är så okunnig som få.
http://www.mvt.se/nyheter/motala/?articleid=8510562
"Rävskabb är en av de vanligaste dödsorsakerna bland lodjur. Enligt Lars Larsson är det en bidragande faktor till att lodjursstammen växer så sakta i södra delen av landet.
– Räven är både en konkurrent och ett byte. Lodjur går ofta till deras gryt.
– I regel drabbas hela familjegruppen, ofta kryper ungarna ned i gångarna och får med sig kvalster."
vad det gäller renar så arbetar ju staten aktivt för att antingen skjuta eller flytta varg i renbetesland, den senaste tiken är väl uppe i 7 miljoner i kostnader vid det här laget
Och du väljer din statestik noga vill jag lova
2012 så:
"Varg angrep under 2012 totalt 412 får i Sverige. 307 av fåren dog, 74 skadades och 31 försvann. Övriga tamdjur som angreps av varg är åtta nötboskap och en get. Sammantaget handlar det om i 51 attacker av varg på 421 tamdjur. "
Senast ändrad: