Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

precis, det är ju därför en regional fråga som vargetablering ska lyftas från centralmaktens bord till den regionala maktens istället. de som bor i området är naturligtvis de som ska bestämma. om sedan centralmakten anser att vargetablering i den aktuella kommunen är av riksintresse, så får man erbjuda kommunen ett så smakligt anbud att man nappar. det är demokrati

För att det är en riksangelägenhet så ska regionerna få bestämma? Konstig slutledning.

För att det är en riksangelägenhet så ska regionerna få bestämma? Konstig slutledning.

slutförvaring av kärnmateriel är ju en riksangelägenhet...trots det har kommunerna vetorätt. bara det visar ju att det fungerar med närdemokrati.

men..en centraldemokrat är och förblir en centraldemokrat vad än folket i byn önskar:D

problemet för en centraldemokrat är ju att allt mer av våra beslut, enligt en centralists ideologi förflyttas till Bryssel och Bryssel i sin tur delegerar ner till regionerna, inte statsmakten.....

Vargetablering, en regional fråga? Men det måste du väl förstå, att det vore helt vrickat? Eftersom de enskilda vargarna inte tillhör någon kommun, de tillhör Sveriges fauna. De vilda djuren ska såklart kunna röra sig fritt för att hitta nya marker, blanda sina gener med andra.

Hur skulle det fungera om varje kommun hade sina egna regler? Ska ena kommunen kunna skjuta den varg som gör en liten utflykt från grannkommunen, som i sin tur värnar om just den vargen? Ska vi kanske stängsla mellan kommunerna istället..?

Känns som upplagt för en massa skjutglada landsbygdsbor som hamnar i krig med varandra...

Vi har i tidigare trådar lärt oss att systemet fungerar. Yellowstone nationalpark, där är vargen fredad, utanför parken är det tillåtet att jaga varg.

slutförvaring av kärnbränsle är en nationell fråga av riksintresse trots det har kommunen vetorätt så?

vi har redan idag olika jakttider o olika förbud av jakt för olika regioner, det fungerar utmärkt så varför skulle det inte fungera med kommunal eller regional(ex. länsvis) jaktreglering av varg?

men det är klart det skulle ju ställa tätortsborna offside vad det gäller lokala landsortsfrågor och det svider väl, fast tätorten är ju även den en region så di får väl bestämma om sin egen vargetablering då?:D

Det finns massor av frågor som lämpar sig för närdemokrati och att räkna upp en del av dem får inte vargfrågan att bli mer lämplig för närdemokrati.Vargstammen blir varken mer livskraftig och mer bofast för att en komun kan säga nej till att förvara kärnbränsle där.

Likadant är det med EU, bara för att EU finner det lämpligt att delegera vissa frågor så innebär det inte att de kommer att delegera vargfrågan, det finns inga tecken som tyder på det. Tvärt om så är vargfrågan en typisk fråga att diskutera på överstatlig nivå liksom den klart jämförbara frågan om fiskekvoter. Båda frågorna handlar om djur som inte respekterar gränser, och vad som görs på ett ställe påverkar hela beståndet.

Vi har i tidigare trådar lärt oss att systemet fungerar. Yellowstone nationalpark, där är vargen fredad, utanför parken är det tillåtet att jaga varg.
Du försökt propagera för det, men lyckligtvis inser det flesta att en sammanhängande nationalpark med en livskraftig vargstam inte är att jämföra med ett sönderstyckat Sverige (där risken finns att vissa delar blir totalt avskurna) med en vargstam i taskig genetisk kondition.

Hur har du tänkt dig att vargen ska veta var den får bo, sätta upp skyltar och lära djuren läsa eller?

ja, man kan ju kombinera vettiga stängsel med "gamla bettan";)

Ja, du får ju skjuta den varg som försöker riva dina får, eller hur?
Det behöver du dock inte ens tänka på ifall du har vettiga stängsel. Men det är klart, du kan ha dåliga stängsel, ur rovdjursperspektiv, och hellre sitta pass i hagen och skjuta djuret som kommer. Det vore ju guld för skjutkåta gamla gubbar med gamla bettan. Frågan är ju ifall de ens träffar, de kan ju knappt se skillnad på en älg och en häst/sin polare.

Vi har i tidigare trådar lärt oss att systemet fungerar. Yellowstone nationalpark, där är vargen fredad, utanför parken är det tillåtet att jaga varg. Har vi? Är du talesman för "oss"?

slutförvaring av kärnbränsle är en nationell fråga av riksintresse trots det har kommunen vetorätt så? Kärnbränsle ligger relativt stilla där det blir lagt, vandrar inte som vilda djur. Ser du skillnaden?

vi har redan idag olika jakttider o olika förbud av jakt för olika regioner, det fungerar utmärkt så varför skulle det inte fungera med kommunal eller regional(ex. länsvis) jaktreglering av varg? Visst kan du jämföra vargstammen med ex 300 000 älgar, men det är ändå inte relevant.

men det är klart det skulle ju ställa tätortsborna offside vad det gäller lokala landsortsfrågor och det svider väl, fast tätorten är ju även den en region så di får väl bestämma om sin egen vargetablering då?:D
Jag bor på landsorten och här har jag många av mina vänner som också tycker att vi bör ha en livskraftig vargstam. Vad folk i storstäderna tycker, har jag helt ärligt inte så bra koll på.

Jag är mest nyfiken på varför varg framkallar så upprörda känslor. Aldrig har jag hört nån, (förutom renskötande samer, som kanske har största kunskapen vad gäller naturen) prata lika hätskt om våra andra rovdjur? Vad tycker du om björn, lo, järv, örn..? Lika skjutglad när det gäller dem?

Ett rovdjur"tar för sig" när tillfälle ges, det kan vara djurungar som inte har vett eller förmågan att hålla sig undan, det kan vara trafikdödat vilt och det kan vara tamdjur, allt ifrån kaniner o höns till kor o hästar. Det är en naturlig opportunism som alla rovdjur inkl människan har i sig:d

Försök nu inte vri till resonemanget-igen-:meh: NEJ ett rovdjur tar inte för sig på det vis du menade då du beskrev en massa rivna får i hage- det blir en snedtändning när den kommer till djur som inte kan fly, blir kvar på plats- då dödar den mer än vanligt. Att börja jämföra ditt från början "ta för sig" med trafikdödat o djurungar blir så patetiskt, varg jagar för att få mat, inte för att samla på hög som du tycka tro.

Det finns massor av frågor som lämpar sig för närdemokrati och att räkna upp en del av dem får inte vargfrågan att bli mer lämplig för närdemokrati.Vargstammen blir varken mer livskraftig och mer bofast för att en komun kan säga nej till att förvara kärnbränsle där.

Likadant är det med EU, bara för att EU finner det lämpligt att delegera vissa frågor så innebär det inte att de kommer att delegera vargfrågan, det finns inga tecken som tyder på det. Tvärt om så är vargfrågan en typisk fråga att diskutera på överstatlig nivå liksom den klart jämförbara frågan om fiskekvoter. Båda frågorna handlar om djur som inte respekterar gränser, och vad som görs på ett ställe påverkar hela beståndet.
det är ju inte det som är frågan, frågan är ju, ska vi ha en livskraftg vargstam här i kommun x.
om inte, ja då tillåter vi jakt eller tom inför skottpengar som förr;)

Du försökt propagera för det, men lyckligtvis inser det flesta att en sammanhängande nationalpark med en livskraftig vargstam inte är att jämföra med ett sönderstyckat Sverige (där risken finns att vissa delar blir totalt avskurna) med en vargstam i taskig genetisk kondition.

Hur har du tänkt dig att vargen ska veta var den får bo, sätta upp skyltar och lära djuren läsa eller?

Haha..det skulle väl bli som vid ex. Yellowstone, de vargar som går utanför det fredade området riskerar att bli skjutna. för det behövs inga vargar som är läs kunniga.

Ja, du får ju skjuta den varg som försöker riva dina får, eller hur?
Det behöver du dock inte ens tänka på ifall du har vettiga stängsel. Men det är klart, du kan ha dåliga stängsel, ur rovdjursperspektiv, och hellre sitta pass i hagen och skjuta djuret som kommer. Det vore ju guld för skjutkåta gamla gubbar med gamla bettan. Frågan är ju ifall de ens träffar, de kan ju knappt se skillnad på en älg och en häst/sin polare.

Jag driver ett företag på landet. Om jag diversifierar verksamheten och kombinerar fårhållning med jakt o boende så ökar jag antalet betalda timmar jag har på gården vilket ger staten mer skatteintäkter bidrar till sysselsättning och i o m det en levande landsbygd:D

Och för killen som betalt 2000 spänn för att skjuta en bock så är det ju en bonus om han samma morgon kan skjuta ett så exklusivt djur som varg...helt lagligt;)

Jag bor på landsorten och här har jag många av mina vänner som också tycker att vi bör ha en livskraftig vargstam. Vad folk i storstäderna tycker, har jag helt ärligt inte så bra koll på.

Jag är mest nyfiken på varför varg framkallar så upprörda känslor. Aldrig har jag hört nån, (förutom renskötande samer, som kanske har största kunskapen vad gäller naturen) prata lika hätskt om våra andra rovdjur? Vad tycker du om björn, lo, järv, örn..? Lika skjutglad när det gäller dem?

Skulle vi ha björn härnere och den skulle påverka lika mycket som vargen gör så ja, då skulle jag inte dra mig för att använda de lagliga rättigheterna jag har när det gäller att skydda djuren.
Lo? hur grymt det än låter, den tar rävskabben hand om.

Försök nu inte vri till resonemanget-igen-:meh: NEJ ett rovdjur tar inte för sig på det vis du menade då du beskrev en massa rivna får i hage- det blir en snedtändning när den kommer till djur som inte kan fly, blir kvar på plats- då dödar den mer än vanligt. Att börja jämföra ditt från början "ta för sig" med trafikdödat o djurungar blir så patetiskt, varg jagar för att få mat, inte för att samla på hög som du tycka tro.

Jag har inte talat om att lägga på hög.
Samtidigt känner jag inte till ett enda rovdjur som inte tar för sig när "gefundenes fressen" erbjuds. Unga rovfåglar lever ju till stor del på trafikskadat vilt den första vintern. Bara som exempel

Att ett rovdjur hamnar i någon form av jaktfrenessi när den jagar tamdjur i ett hägn är ju naturligt, de befinner sig ju i en totalt onaturlig situation.

Men här var det ju inte fullt vettiga stängsel. Och då har din stora kärlek Bettan inget där att göra.

Du vet lika väl som jag att det är i stort sett omöjligt att säga vad som är vettiga stängsel. Jag har hört talas om ett säger ett tillfälle där djurägaren fick rättsliga åtgärder mot sig pga undermåliga stängsel.

Och i lagstiftningen gällande skyddandet av tamdjur står ingenting om att jag inte får skjuta varg pga dåliga stängsel

det är ju inte det som är frågan, frågan är ju, ska vi ha en livskraftg vargstam här i kommun x.
om inte, ja då tillåter vi jakt eller tom inför skottpengar som förr;)

Vad är det som inte är frågan? Ja förutom att det aldrig har handlat om att ha en livskraftig stam per kommun, till och med du borde begripa att ingen kommun i sverige är stor nog för det, som det är nu har vi inte det i hela landet en gång. Det är därför det är en riksangelägenhet.

Jag driver ett företag på landet. Om jag diversifierar verksamheten och kombinerar fårhållning med jakt o boende så ökar jag antalet betalda timmar jag har på gården vilket ger staten mer skatteintäkter bidrar till sysselsättning och i o m det en levande landsbygd:D

Och för killen som betalt 2000 spänn för att skjuta en bock så är det ju en bonus om han samma morgon kan skjuta ett så exklusivt djur som varg...helt lagligt;)
Om du divi...vad? :o

Jag är rätt trög så jag begriper inte på vilket sätt ditt svar var svar på mitt så jag kan nu alltså inte ge dig ett bättre svar än det svar jag nu ger dig! :p

Om du divi...vad? :o

Jag är rätt trög så jag begriper inte på vilket sätt ditt svar var svar på mitt så jag kan nu alltså inte ge dig ett bättre svar än det svar jag nu ger dig! :p

Flåt, om jag breddar verksamheten dvs skaffar mig fler ben att stå på.
Jakten är ett ben, djurhållning ett annat. Boende o service till jägare ett tredje och så skulle skyddsjakt på ett exklusivt rovdjur i direkt anslutning till mina hagar bli fjärde;)

Skulle vi ha björn härnere och den skulle påverka lika mycket som vargen gör så ja, då skulle jag inte dra mig för att använda de lagliga rättigheterna jag har när det gäller att skydda djuren.
Lo? hur grymt det än låter, den tar rävskabben hand om.

Du har inte mycket koll du. 2012 rapporterades 46 angrepp av varg på får. Motsvarande för lodjur var 41.

I den siffran finns inte rennäringen med, och där har vi den stora kostnaden för rovdjuren. Där är lodjuren kraftigt överrepresenterade. En siffra jag hört som är ett par år gammal, är 10000-50000 lodjursdödade renar, medan vargarna uppskattades till ha tagit 75-150 renar. Självklart beror det till stor del på att vargen inte ska finnas i renskötselområdet. Men det visar i alla fall på att lodjuren är rätt livskraftiga och inte direkt är hotade av rävskabben..

Vad är det som inte är frågan? Ja förutom att det aldrig har handlat om att ha en livskraftig stam per kommun, till och med du borde begripa att ingen kommun i sverige är stor nog för det, som det är nu har vi inte det i hela landet en gång. Det är därför det är en riksangelägenhet.

Ja, då är det väl upp till staten att komma med ett så bra anbud att den enskilda kommunen anser att, ja det är värt besvären med varg ty staten pyntar in så mkt pengar i kommunen att det lönar sig.
Anser man att så inte är fallet så släpper man jakten på varg helt fri i kommunen

om man nu hade en fungerande närdemokrati vill säga...

Och sedan ett större antal kommuner samman så innebär det ju att vi skulle kunna ha samma jaktregler i Dalarna, Örebro eller Värmlands län.

Och detta skulle de som bor där bestämma inte en tjänsteman i stockholm som avskyr närdemokrati;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 098
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka