Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

*kl*

Ursäkta trådkap men jag tänkte att eftersom detta är en vargtråd så kanske det går an.

Idag, på jobbet, pratade jag men kollega vid fikabordet om den skjutna Kostavargen. Fikarumsprat rent allmänt eftersom det ändå är något som hänt i det län jag bor i. Kollegan, som är aktiv jägare, hasplar då ur sig något i stil med att vargen inte borde finnas i Sverige eftersom den inte naturligt tillhör den svenska faunan. Själv sitter jag som ett frågetecken och undrar vad denne menar. Kollegan påstår igen att vargen inte är en naturlig del av det svenska djurlivet utan är en invandrare som ej hör hemma här. Jag förklarar lite fint att vargen, om man bortser från de dryga 100 år den varit i stort sett utrotad i Sverige, har funnits här sen isen drog sig tillbaka. Kollegan hade inte en aning om detta. Då kommer min undran till er andra: Är det vanligt förekommande att människor inte vet att vargen faktiskt funnits här lika länge som marken varit isfri? Eller är kollegans påstående skrönor som sprids bland de som inte vill ha varg i landet? Själv blev jag väldigt förvånad över att någon som uppenbarligen är intresserad av djur och natur inte hade den blekaste aning om att vargen funnits här i årtusenden. :crazy:

vargen har väl funnits här med undantag för några år under förra seklet.
Vildsvin har väl funnits är med undantag för en tid 1800 till 1900talet.
Bävern är väl även den återintroducerad.
dovhjort o kanadagås är nya arter liksom minken.

Varg, gris o bäverbestånden jagades sönder.

och en aktiv återintroduktion tog plats.

Ja, det du skriver är ju alldeles riktigt. Jag blev bara så förvånad över kollegans okunskap gällande vilka arter som finns/funnits och vilka som är inhemska (och kanske återintroducerade pga tidigare utrotning) eller introducerade och började fundera på om det är vanligt att folk är så okunniga.

Ja, det du skriver är ju alldeles riktigt. Jag blev bara så förvånad över kollegans okunskap gällande vilka arter som finns/funnits och vilka som är inhemska (och kanske återintroducerade pga tidigare utrotning) eller introducerade och började fundera på om det är vanligt att folk är så okunniga.

okunskap finns överallt.

Vargen ska naturligtvis inte utrotas. Men vi ska vara medvetna om att en vargstam kostar. Och eftersom vi som folk genom våra folkvalda har valt att ha varg så ska vi som folk bära kostnaden, inte enskilda individer.

Jag har sagt det förut, Låt staten lösa in jakträtten för ett beräknat (naturligtvis av en oavhängig opartisk värderare)värde exklusive varg och arrendera sedan ut jakten inklusive vargbestånd.

Då ser vi redan efter ett år vad vargen kostar.....;)

Vi behöver ju inte göra det i hela Sverige, testa i ex Värmland....

Jo, visst finns okunskap både här och där. Jag blev bara så förvånad över att just den okunskapen fanns hos en människa som har djur och natur som ett stort intresse. Men, men, det är väl så det är. Jag ska inte kapa tråden mer om det :)

Och ditt svar gör mig grinig - för det är just den typen av svar som gör att jag inte så gärna ger mig in i varg-diskussioner. Det är så väldigt mycket FÖR eller EMOT.

Varför länkade du in artikeln då, om du inte vill ge dig in i diskussionen? Anser du artikeln bygga på goda kunskaper och insikt? Eller var det för att man ska tycka synd om de skånska fårägarna?

Det kommer nog alltid att vara "för" och "emot". I synnerhet när ingen av sidorna lyssnar på den andra (och, nej, det är inte enbart de som vill bevara faunan som ska lyssna på de som inte alls vill ha just varg) och när väldigt väldigt väldigt många argument mot varg bygger på ren okunskap och ovilja till att skaffa sig kunskap.

Väljer man att ha betesdjur men inte vill lägga pengar på ett vettigt stängsel så får man själv stå sitt kast...

Varför länkade du in artikeln då, om du inte vill ge dig in i diskussionen? Anser du artikeln bygga på goda kunskaper och insikt? Eller var det för att man ska tycka synd om de skånska fårägarna?
Ja, jag önskar att man försöker ha mer förståelse för de som drabbas och inte bara hånfullt säger att det är minsann deras eget fel. Dessa människor uttrycker inget hat mot vargar utan bara ren frustration.

Väljer man att ha betesdjur men inte vill lägga pengar på ett vettigt stängsel så får man själv stå sitt kast...
Dvs enligt dig så ska hela Sveriges betesmark stängslas med vargsäkert stängsel. Eller? Har du själv vargsäkrat dina hästhagar?

Med en större förståelse från båda håll skulle vi inte ha en sådan inflammerad debatt.

Det kommer nog alltid att vara "för" och "emot". I synnerhet när ingen av sidorna lyssnar på den andra (och, nej, det är inte enbart de som vill bevara faunan som ska lyssna på de som inte alls vill ha just varg) och när väldigt väldigt väldigt många argument mot varg bygger på ren okunskap och ovilja till att skaffa sig kunskap.

Det verkar som om man i skåne inte anser att det räcker, länstyrelsen har väl släpp skyddsjakten fri?
Och samtidigt så når oss nyheten att en studsare är en bra medecin om man behöver freda sina husdjur...:sneaky:

Jag tror inte du fattar hur mycket tid och pengar det handlar om, det är inte som att smäcka upp några eltrådar för häst precis.... Vi har lagt ner uppåt hundratusen kr på bra staket, innan förutsättningarna plötsligt ändrades. Även om bidragen till rovdjursstaket inte var slut så har vi varken lust eller ork att göra om det igen.

För min del får gärna varg, kanadagås och gris utrotas helt och hållet, det är svårt nog ändå att vara lantbrukare idag. Och jag skiter faktiskt i om de var här först.

Jag tror inte du fattar hur mycket tid och pengar det handlar om, det är inte som att smäcka upp några eltrådar för häst precis.... Vi har lagt ner uppåt hundratusen kr på bra staket, innan förutsättningarna plötsligt ändrades. Även om bidragen till rovdjursstaket inte var slut så har vi varken lust eller ork att göra om det igen.

För min del får gärna varg, kanadagås och gris utrotas helt och hållet, det är svårt nog ändå att vara lantbrukare idag. Och jag skiter faktiskt i om de var här först.

Jo, eftersom jag på nära håll sett staketet ifråga så förstår jag mycket väl att det "inte bara är att smäcka upp några eltrådar". Att tycka att var och en som skaffar djur själva också har ansvaret för att se till att stängslet är bra är inte alls detsamma som att "inte förstå".

Tänk om allt som ställde till obehag i någon form i samhället kunde utrotas. Praktiskt. Eller om man kunde välja själv till vad man skulle betala skatt. Till exempel.

Jo, eftersom jag på nära håll sett staketet ifråga så förstår jag mycket väl att det "inte bara är att smäcka upp några eltrådar". Att tycka att var och en som skaffar djur själva också har ansvaret för att se till att stängslet är bra är inte alls detsamma som att "inte förstå".

Tänk om allt som ställde till obehag i någon form i samhället kunde utrotas. Praktiskt. Eller om man kunde välja själv till vad man skulle betala skatt. Till exempel.

Höjden av hyckleri=
-Vi ska ha varg i Sverige, men vi vill inte vara med och bära kostnaderna, det får andra göra.

Men nu har jag ju rätt att skjuta varg som antingen river tamdjur eller befinner sig i anslutning till bete där det finns tamdjur, så mina djur kan jag ju freda om det behövs.

Höjden av hyckleri=
-Vi ska ha varg i Sverige, men vi vill inte vara med och bära kostnaderna, det får andra göra.

Men nu har jag ju rätt att skjuta varg som antingen river tamdjur eller befinner sig i anslutning till bete där det finns tamdjur, så mina djur kan jag ju freda om det behövs.
Hur hanterar du när blixten slår ned i en hage och dödar dina tamdjur?
Vad får då smaka din studsare?

Jag tar lastaren och gräver en grop..nja..de kanske måste destrueras på försäkringsbolagets bekostnad...
ringer försäkringsbolaget.
Sedan tar jag studsaren och skjuter ett par övningsserier så att jag kan sätta skotten där jag vill när och om det behövs.;)

Och där sjönk det ner i sandlådan. Det är ju ingen som flyttar blixten över halva sverige och placerar den 1km från din bostad för att den ska fortplanta sig där (och för dyra pengar) så den sen kan riva/döda dina tamdjur.

Och för att svara på en fråga tidigt i tråden,nej jag har inget emot varg,så länge den håller sig i skogen och inte i bebyggda områden och helt orädd river/dödar tamdjur i villa trädgårdar och så stör jag mig på att länstyrelsens "vargkramare" mörkar hur många djur som finns och påstår att min skadade häst tex måste ha riviet sig på ett träd...........hagen var trädlös :banghead: och jag har ingen träd som varken bits eller rivs.

Kan väl oxå tillägga att vargen som var igång i vårat område senare fick plikta med livet.

Senast ändrad:

Och där sjönk det ner i sandlådan. Det är ju ingen som flyttar blixten över halva sverige och placerar den 1km från din bostad för att den ska fortplanta sig där (och för dyra pengar) så den sen kan riva/döda dina tamdjur.

Och för att svara på en fråga tidigt i tråden,nej jag har inget emot varg,så länge den håller sig i skogen och inte i bebyggda områden och helt orädd river/dödar tamdjur i villa trädgårdar och så stör jag mig på att länstyrelsens "vargkramare" mörkar hur många djur som finns och påstår att min skadade häst tex måste ha riviet sig på ett träd...........hagen var trädlös :banghead: och jag har ingen träd som varken bits eller rivs.

Kan väl oxå tillägga att vargen som var igång i vårat område senare fick plikta med livet.

du menar 7 mille för en varg? undrar vad hela beståndet kostar, borde ju vara lätt att kolla, vi har ju ett öppet samhälle ellerO_o

Och där sjönk det ner i sandlådan.
Det tycker jag väl inte riktigt.

Det är ju ingen som flyttar blixten över halva sverige och placerar den 1km från din bostad för att den ska fortplanta sig där (och för dyra pengar) så den sen kan riva/döda dina tamdjur.
Nej, och det finns ingen som flyttar vargar till 1km från någons bostad heller, för att den ska fortplanta sig där och riva denne någons tamdjur heller, så den liknelsen liknar ju inte mycket.

Jag håller med dig! Rovdjursstaket och göra det bästa av situationen förespråkar jag i alla fall. eller flytta.

Jag håller med dig! Rovdjursstaket och göra det bästa av situationen förespråkar jag i alla fall. eller flytta.

Och då ställer jag samma fråga till dig som jag ställde till Solis - och som jag aldrig fick svar på:

Dvs enligt dig så ska hela Sveriges betesmark stängslas med vargsäkert stängsel. Eller? Har du själv vargsäkrat dina hästhagar?

För fritt strövande vargar kan ju dyka upp precis var som helst. Och alla dessa rovdjursstaket ska ju då bekostas av staten.

Och då ställer jag samma fråga till dig som jag ställde till Solis - och som jag aldrig fick svar på:

För fritt strövande vargar kan ju dyka upp precis var som helst. Och alla dessa rovdjursstaket ska ju då bekostas av staten.

Det är mycket liten risk att varg river hästar och kor. Visst finns risken men det finns större risker än så som vi ignorerar varje dag utan problem.

Det är de som har får som har problem.

javisst, rovdjursstaket och underhåll av dessa är melodin.
där har du alldeles rätt.

och detta ska bekostas av den som är ansvarig för problemet. dvs staten(vi det svenska folket som vill ha varg):D

För det är ju lagstiftaren som medelst regleringar och förflyttningar har skapat den vargstam vi har idag så räkningen ska hamna på det bordet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 096
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
456
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka