Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Håller fullständigt med.

Jag också, har haft både häst/hund och varg på tomten utan att vare sig bli arg, rädd eller hetsig.
Det som är skönt är att när jag möter de sk varghatarna irl och bemöter deras argument utifrån min egen erfarenhet så tystnar de. Uppenbarligen har de förstånd nog att inse att våra upplevelser slår ut varandra så vi har inget att diskutera.
Det är bara på nätet de vågar/har oförstånd att degradera andras åsikter och erfarenheter till betydelselösa.

Dessutom känns det hela väldigt onyanserat när vargen utpekas som något av det allra största hot som finns i Sverige idag. När det finns så mycket annat som utgör så mycket störra fara och/eller obehag för väldigt många fler. Rädslan för varg får i många fall helt orimliga proportioner. Och ser man inte vargen som ett egentligt problem så utpekas man som "vargälskare", i hånfulla ordalag.

Ja tänk om det fanns samma intresse och engagemang för den sviktande samhällsekonomin och de havererande samhällsfunktionerna.

Det är bara på nätet de vågar/har oförstånd att degradera andras åsikter och erfarenheter till betydelselösa.

Ja, men precis! Det är ju just det alla här gör med mina åsikter nu. Ni har bestämt er, och då får inte någon annan ifrågasätta. Coola ner er, folks!

Nej, vi behöver inte stängsla hela Sverige om alla anser det finns en risk. Däremot får varje enskild ägare stänglsa sina marker om de anser att de inte vill ta risken med vargen.

Vem är "vi"? Det ärj u inte JAG som anser att det finns olika risker i olika delar av Sverige och avgör om "vi" ska stängsla? Det är ju varje enskilda djurägare som får fundera på
1. Hur stor är risken att mina djur blir rivna av något rovdjur?
2. Ska jag ha rovdjursstaket?

Hade jag varit fårägare och upplevt att vargen är en stor risk för mina får så nog fanken hade jag rovdjurssäkrat!!. Hade jag inte upplevt att risken är så stor och istället beslutat mig för att inte rovdjusrsstänglsa utan köra på utan så hade ju även det beslutet varit mitt.

Tillägg: Jag anser i dag att vargen är en risk även här i Skåne. Det gör att om jag hade haft får så hade jag valt rovdjursstaket. Det har en gång i tiden varit tal om att ha får eller getter även i min familj här där jag bor (på landet på avstyckad gård), men nu blev det inte så. Jag har haft höns och en del blev faktiskt just rävmat. Jag tyckte det var synd, men jag gapade inte om att räven borde utrotas!!!

Kostnad för ett staket hamnar väl på ca 100 kr metern(material + arbete)

Det är ju inga pengar om det drabbar någon annan.

Sedan tillkommer underhåll varje år.

lätt fixat för den med stadig inkomst, ngt svårare för en liten gård som omsätter lite pengar:meh:

Ja, men precis! Det är ju just det alla här gör med mina åsikter nu. Ni har bestämt er, och då får inte någon annan ifrågasätta. Coola ner er, folks!

Det jag menar är att ex min åsikt degraderas när jag möter någon som sitter i exakt samma situation som mig själv men vi tycker olika.

Jag kan möta den där "varghataren" i en debatt som när frustrationen kommer alltid ska hävda att mina argument inte är intressanta eftersom jag troligen varken har djur eller varg i min närhet.
När jag då förklarar att det har jag visst men skillnaden mellan oss är att jag faktiskt inte ser vargen som ett problem.

Jag vill ha varg, tom björn som jag faktiskt upplever som läskig på riktigt, och således tycker jag det är rimligt att jag får ta ansvar för att vargsäkra djur och tomt om det skulle visa sig krävas.
Jag vet att jag får skjuta vargen om den skulle utgöra ett reellt hot och det räcker för mig.

Håller fullständigt med.

Dessutom känns det hela väldigt onyanserat när vargen utpekas som något av det allra största hot som finns i Sverige idag. När det finns så mycket annat som utgör så mycket störra fara och/eller obehag för väldigt många fler. Rädslan för varg får i många fall helt orimliga proportioner. Och ser man inte vargen som ett egentligt problem, i den omfattning som påstås, så utpekas man som "vargälskare", i hånfulla ordalag.

Demokrati handlar väl om att de människor som berörs ska bestämma .
Vi väljer våra representanter som i sin tur ska utföra det vi valt dem för.
Att föra ned processen närmare folket ser jag som positivt, att folk i just den eller den förorten ska ha makten att själva välja hur de vill genomföra förändringar. Samma anser jag ska gälla i kommunerna, om folket där accepterar gruvdrift , fine då ska den tillåtas, om inte så ska det vara stopp.
Samma sak anser jag ska gälla förvaltningen av våra viltstammar. Vill man i en kommun ha varg så ska jakten vara förbjuden, om inte så ska vargarna skjutas . närdemokrati med andra ord. Vill sedan staten ha varg i ett område så förhandlar man med kommunen, på samma sätt som om man vill ha ett dagbrott. Och kommunen tar ett demokratiskt beslut om statens erbjudande är acceptabelt eller ej.:sneaky:

Kostnad för ett staket hamnar väl på ca 100 kr metern(material + arbete)

Det är ju inga pengar om det drabbar någon annan.

Sedan tillkommer underhåll varje år.

lätt fixat för den med stadig inkomst, ngt svårare för en liten gård som omsätter lite pengar:meh:

Då jämför jag med häst. Har du inte råd att försörja hästen med allt vad det innebär så kan du väl inte ha häst? Har du inte råd att med bidrag från staten (vet inte vad man får därifrån för att rovdjurssäkra staketen?) sätta upp ett säkert staket för dina får så kanske du inte skulle ha dem?

Man kan många gånger ta lite pö om pö, tex här i skåne. Nu har vargen kommit hit och verkar trivas. Då kan man som fårägare i Falsterbo kanske börja fixa staketen en bit i taget så mycket man har råd med? Har man dessutom råd att ta lån på bil kanske man kan ta lån för att få bra staket?

Hela befolkningen berörs, alltså ska alla få säga sitt. Demokrati.

Jag tycker annars också det vore bra att flytta somliga frågor till en mer lokal nivå. Men med kännedom om vilka personer som skriker högst i vissa kommuner så skulle det inte fungera alls i den här frågan. En liten extremt högljudd klick gör sig talesmän för en hel bygd. Det går ju inte, majoriteten får inte föra fram sin talan.

Hela befolkningen berörs, alltså ska alla få säga sitt. Demokrati.

Jag tycker annars också det vore bra att flytta somliga frågor till en mer lokal nivå. Men med kännedom om vilka personer som skriker högst i vissa kommuner så skulle det inte fungera alls i den här frågan. En liten extremt högljudd klick gör sig talesmän för en hel bygd. Det går ju inte, majoriteten får inte föra fram sin talan.

Absolut, om Stockholm önskar ha frigående vargar så är det naturligtvis kommunerna i Stockholmsområdet som ska bestämma, inte landsortskommunerna.

Och en liten högljudd klick kan ju inte påverka bestyckningen av de kommunala posterna...om du nu inte påstår att det svenska valsystemet är en bluff. Det skulle inte vara talkörer som bestämmer utan de folkvalda representanterna i varje kommun .
Kommunen skulle alltså ha vetorätt när det gäller gruvdrift, kärnlager och ex varg. det vore väl närdemokrati, inte extremism!:sneaky:

Då jämför jag med häst. Har du inte råd att försörja hästen med allt vad det innebär så kan du väl inte ha häst? Har du inte råd att med bidrag från staten (vet inte vad man får därifrån för att rovdjurssäkra staketen?) sätta upp ett säkert staket för dina får så kanske du inte skulle ha dem?

Man kan många gånger ta lite pö om pö, tex här i skåne. Nu har vargen kommit hit och verkar trivas. Då kan man som fårägare i Falsterbo kanske börja fixa staketen en bit i taget så mycket man har råd med? Har man dessutom råd att ta lån på bil kanske man kan ta lån för att få bra staket?

De allra flesta som har häst har det som hobby, de allra flesta som har kor, får o grisar har det som sin näring, en del i jordbruksverksamheten. en viss skillnad. En människa leker med hästar och betalar naturligtvis vad det kostar, en annan har sin utkomst från lantbruk, då innebär vargen en rejäl fördyring av verksamheten. Vill VIha varg så ska VIbetala!:sneaky:

Nej, jag påstår inte att valsystemet är en bluff. Men du är nog kanske inte så insatt i hur det låter och kan gå till i kommuner längre norrut. På somliga ställen har kommunens "starke man" uttalat sig om vad "alla" i trakten anser, vilka problem "alla" upplever, detta har "starke man" även fått uttala sig om i media. Det ska till personer med väldigt gott självförtroende för att gå emot en sådan person, på en mindre ort där alla känner alla. Så hur blir det med den egentliga demokratin? Nej, jag tror inte just denna fråga skulle gå att lägga på lokal nivå. Flora och fauna är alldeles för viktiga för att okunniga personer med stor mun ska få bestämma själva.

Vill VIha varg så ska VIbetala!:sneaky:

Det gör vi iom de statliga bidrag som utgår till djurhållare när det gäller rovdjursprevention och ersättning för tagna djur.

Det utgår även en hel del EU-bidrag till vissa lantbrukare, även där är vi med och betalar.

Har en bekant, sk "bonde" som råkar ha rätt sorts gård, rätt sorts mark i rätt sorts storlek. Han gnäller ofta över varg-och räv-och vildsvin-och grävling-och älg. Han är lika mycket bonde som jag, hans "bonderi" existerar tack vare de bidrag han är berättigad till. Men gnäller det gör han och mer bidrag vill han ha.

Nu påmindes jag om ytterligare ett argument till varför vi ska gå ur EU.

Kan man inte leva sin önskade livsstil utan bidrag så bör man ändra på något.

Kort sammanfattning: behåll vargen och ta bort alla bidrag :D

Och nu har den skånska vargen skitet i det blå skåpet och rivet ett får för mycket,idag har man gett tillåtelse till jakt på odjuret.

Det gör vi iom de statliga bidrag som utgår till djurhållare när det gäller rovdjursprevention och ersättning för tagna djur.

Det utgår även en hel del EU-bidrag till vissa lantbrukare, även där är vi med och betalar.

Har en bekant, sk "bonde" som råkar ha rätt sorts gård, rätt sorts mark i rätt sorts storlek. Han gnäller ofta över varg-och räv-och vildsvin-och grävling-och älg. Han är lika mycket bonde som jag, hans "bonderi" existerar tack vare de bidrag han är berättigad till. Men gnäller det gör han och mer bidrag vill han ha.

Nu påmindes jag om ytterligare ett argument till varför vi ska gå ur EU.

Kan man inte leva sin önskade livsstil utan bidrag så bör man ändra på något.

Kort sammanfattning: behåll vargen och ta bort alla bidrag :D

Javisst ta bort alla bidrag och återlämna bestämmandet över marken till ägarna. Bidragen är i praktiken bara en ursäkt för kontroll.

Och inte ens den mest inbitne rovdjursälskaren kan visa på att bidrag o ersättningar täcker skador och kostnader till fullo

Nej, jag påstår inte att valsystemet är en bluff. Men du är nog kanske inte så insatt i hur det låter och kan gå till i kommuner längre norrut. På somliga ställen har kommunens "starke man" uttalat sig om vad "alla" i trakten anser, vilka problem "alla" upplever, detta har "starke man" även fått uttala sig om i media. Det ska till personer med väldigt gott självförtroende för att gå emot en sådan person, på en mindre ort där alla känner alla. Så hur blir det med den egentliga demokratin? Nej, jag tror inte just denna fråga skulle gå att lägga på lokal nivå. Flora och fauna är alldeles för viktiga för att okunniga personer med stor mun ska få bestämma själva.

Vadå gå emot en sådan person?

Vi har ett fungerande valsystem.
Om majoriteten i kommunen vill ha "den starke mannen" så ok eller vill du ha en censor i stockholm som tittar på kommunen Avliden och fastställer att där har man en stark man ergo behöver vi inte ta hänsyn till valresultaten där....ekar lite grann som i gamla DDRO_o

Javisst ta bort alla bidrag och återlämna bestämmandet över marken till ägarna. Bidragen är i praktiken bara en ursäkt för kontroll.

Och inte ens den mest inbitne rovdjursälskaren kan visa på att bidrag o ersättningar täcker skador och kostnader till fullo

Gärna det, marken men inte faunan, inte kontrollen över djurbeståndet. Den kunskapen saknas hos den enskilde.

Fö skulle indraget av bidrag vara fantastiskt intressant, särskilt ur sameperspektiv.

Gärna det, marken men inte faunan, inte kontrollen över djurbeståndet. Den kunskapen saknas hos den enskilde.

Fö skulle indraget av bidrag vara fantastiskt intressant, särskilt ur sameperspektiv.

Jag skulle tro att samerna skulle glädjas rent otroooooligt om de återfick kontrollen över sin mark.

Järnmalm och elkraft skulle då generera miljarder i provisioner till markägarna:D:D

Staten finge då gärna kontrollera faunan...på sin egen mark;)

Jag skulle tro att samerna skulle glädjas rent otroooooligt om de återfick kontrollen över sin mark.

Järnmalm och elkraft skulle då generera miljarder i provisioner till markägarna:D:D

Staten finge då gärna kontrollera faunan...på sin egen mark;)

Ah du menar att vi ska avskaffa landsbegreppet och staten, enskilda personer äger marken.
Ja det låter ju strålande.

Har samerna någon gång ägt 50% av Sveriges landsareal som de numer pinkat in som renskötselområde? Har de någon gång visat intresse för något annat än renskötsel? Har de någon gång visat företagsamhet att starta upp ett kärnkraftverk/gruvbolag/skogsbolag?
Hur skulle de klara sig renskötselsamerna (liksom Sveriges bönder) precis som alla andra företagare var tvungna att klara sig på sin affärsidé, utan bidrag?

Ah du menar att vi ska avskaffa landsbegreppet och staten, enskilda personer äger marken.
Ja det låter ju strålande.Nationen består av enskild egendom, samägd egendom och människor

Har samerna någon gång ägt 50% av Sveriges landsareal som de numer pinkat in som renskötselområde? Har de någon gång visat intresse för något annat än renskötsel? Har de någon gång visat företagsamhet att starta upp ett kärnkraftverk/gruvbolag/skogsbolag?
Hur skulle de klara sig renskötselsamerna (liksom Sveriges bönder) precis som alla andra företagare var tvungna att klara sig på sin affärsidé, utan bidrag?

Vad som är klart är väl att samer betalat skatt för sitt betesland, inte arrende utan skatt = att de ägt marken. ngr hundra år senare säljer staten eller skänker bort delar av den marken. en enkel fråga, berättigad sådan..var finns papperen på ägaröverlåtelsen

men det finns ju en orsak till att sverige inte undertecknar ILOdokmenten:D

Det hjälper inte hur mycket intelligens eller initiativförmåga du uppvisar, är inte marken köpt på lagligt vis är det stöld eller konfiskation...helt i stil med kommunismens respekt för enskilt ägande :yuck:

Vad som är klart är väl att samer betalat skatt för sitt betesland, inte arrende utan skatt = att de ägt marken. ngr hundra år senare säljer staten eller skänker bort delar av den marken. en enkel fråga, berättigad sådan..var finns papperen på ägaröverlåtelsen

men det finns ju en orsak till att sverige inte undertecknar ILOdokmenten:D

Det hjälper inte hur mycket intelligens eller initiativförmåga du uppvisar, är inte marken köpt på lagligt vis är det stöld eller konfiskation...helt i stil med kommunismens respekt för enskilt ägande :yuck:

Jag gjorde ett arbete om samerna en gång i tiden och där väcktes intresset att informera mig så pass att jag bildat mig en uppfattning.

I högsta konspiratoriska anda vill jag nästan tro att:
Det finns högst sannolikt en anledning att samerna har löjeväckande förmåner utan minsta krav på att prestera.
Det finns högst sannolikt en anledning att de ostört får lulla omkring längst upp i skogarna och leva i sitt isolerade parallella samhälle.
Att den anledningen skulle ha något med att göra att samerna anses vara ursprungsbefolkning som i det närmaste är fridlysta och förtjänar exklusiva förmåner som ex att få disponera en överdrivet stor del av Sveriges landareal till sedvanemarker för att underhålla sin ej lönsamma kultur - köper jag aldrig.

Jag gjorde ett arbete om samerna en gång i tiden och där väcktes intresset att informera mig så pass att jag bildat mig en uppfattning.

I högsta konspiratoriska anda vill jag nästan tro att:
Det finns högst sannolikt en anledning att samerna har löjeväckande förmåner utan minsta krav på att prestera.
Det finns högst sannolikt en anledning att de ostört får lulla omkring längst upp i skogarna och leva i sitt isolerade parallella samhälle.
Att den anledningen skulle ha något med att göra att samerna anses vara ursprungsbefolkning som i det närmaste är fridlysta och förtjänar exklusiva förmåner som ex att få disponera en överdrivet stor del av Sveriges landareal till sedvanemarker för att underhålla sin ej lönsamma kultur - köper jag aldrig.

Min frågeställning har ingenting med samer som folk att göra.
Men varenda gård som bytte ägare på 17 och 18 hundratalet dokumenterades med ägare, köpare o papper. alltså kräver jag naturligtvis att ägaren som säljer eller skänker mark i slutet av 1800talet kan visa hur han kommit över marken eller hur:cautious:

för drar sig inte storebror att köra över folk på det viset så dröjer det inte länge innan de försöker igen. Strandskyddslagar o det fria fisket är ju bevis för statens inställning till ägande....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 097
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
456
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka