Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Givetvis ska folk få ersättning för vargrivna djur och hjälp med staket i mer utsatta områden och kanske borde ersättningen justeras, men det är osmakligt att begära ersättning för att man återställer viss del av balansen i naturen. Det naturliga tillståndet är att det finns rovdjur i den Svenska faunan, det får allt markägarna acceptera och i så fall vara tacksamma för att de under långa tider inte behövt dela med sig till rovdjuren, att göra det är dock något människan alltid fått göra i historisk tid.

Håller helt med.
Argumentet att man ska hålla balansen i naturen är så larvigt, först måste man skjuta rovdjuren - och sen så måste man skjuta rådjur och älg också, för det blir "för mycket" av dem och då skadar de skogen med sitt ätande. Låt naturen klara sig själv. Gå in och skjut en älg eller några rådjur till husbehov, låt det sedan vara ans jag.

Hur ska vi kunna kräva att indierna står ut med tigrar, afrikanerna ska stå ut med lejon och flodhästar, men vi -vi kan inte stå ut med lite vargar för vi fick höra sagan om Rödluvan och historier om Gråben när vi var små så vi ska vara så rädda.

Givetvis ska folk få ersättning för vargrivna djur och hjälp med staket i mer utsatta områden och kanske borde ersättningen justeras, men det är osmakligt att begära ersättning för att man återställer viss del av balansen i naturen. Det naturliga tillståndet är att det finns rovdjur i den Svenska faunan, det får allt markägarna acceptera och i så fall vara tacksamma för att de under långa tider inte behövt dela med sig till rovdjuren, att göra det är dock något människan alltid fått göra i historisk tid.

Hm. jag använder kemikalier och nervgift för att bekämpa de fästingar som gillar min hund, drar mig inte för att avmaska mina djur, anser du det osmakligt att bekämpa den naturliga ordningen i naturen den att alla djur får parasiter och de svaga djuren går under?

Jag tvingas dela med mig, utan ersättning av de djur jag vill jaga för att vargen ska kunna etablera sig i mitt område. Lagstiftningen är sådan, det accepterar jag.
Samtidigt ger lagstiftningen mig rätt att skydda mina tamdjur, står ingenting i den lagstiftningen om att jag måsta ha rovdjurssäkra stängsel, kan tom ha djuren ute i skogen..ett faktum jag kommer att använda och explatera när den dagen kommer;)

Håller helt med.
Argumentet att man ska hålla balansen i naturen är så larvigt, först måste man skjuta rovdjuren - och sen så måste man skjuta rådjur och älg också, för det blir "för mycket" av dem och då skadar de skogen med sitt ätande. Låt naturen klara sig själv. Gå in och skjut en älg eller några rådjur till husbehov, låt det sedan vara ans jag.

Hur ska vi kunna kräva att indierna står ut med tigrar, afrikanerna ska stå ut med lejon och flodhästar, men vi -vi kan inte stå ut med lite vargar för vi fick höra sagan om Rödluvan och historier om Gråben när vi var små så vi ska vara så rädda.
Ditt resonemang bygger på din inställning att skogen, det vilda inte ska utsättas för mänsklig exploatering.

Jag vet att den svenska skogen vi har idag till allra största delen är odlad och ingår i en pågående mänsklig exploatering liksom den fisk vi har i våra vatten, de kräftor sam de djur vi har i skog o mark.
En etablering av varg går in och inte bara tar delar av överskotten den driver bort eller river bort det mindre klövviltet möjligtvis med undantag av gris.
Jag kommer att verka aktivt inom lagen för att behålla de resurser som idag enligt lag är mina. och då kan ex salujakter vid fårhägn vara en smart lösning

Så bra att du accepterar att du får dela med dig av bytesdjuren, då kanske vi slipper ditt gnäll om ersättning för bytesdjuren som aldrig var dina.

Numera försöker man undvika avmaskning i görligaste mån genom att vårda betet och ta prover, men eftersom det är omöjligt att ha hästarna på ett helt naturligt sätt så behövs det ibland avmaskning. I vårt stall har det varierat mellan 2 och 12 hästar av ca 25 de senaste åren. Nu kräver vi inte någon ersättning för detta så hur du fick till jämförelsen är obegripligt.

Jag vill ha det så naturligt som möjligt och exploatera varsamt med häsnsyn till naturen.

Senast ändrad:

Flera giftiga medel som går på insekter har blivit receptbelagda just för miljöpåverkan och numera avmaskar man inte regelmässigt utan försöker i första hand hålla ner parasittrycket naturlig väg. Då vi genom att ha hästar inhägnade så sätter vi hästens försvar mot inälvsparasiter ( att ständigt byts betesmark och aldrig beta där de skitit) ur spel så vi behöver hjälpa naturen. Jag skulle dock aldrig komma på tanken att kräva att svenska staten betalar för mig för att jag vill risera naturen lite och avmaskar vid behov.

Så du agerar aktivt för att skydda dina djur genom att döda de djur som angriper dem?
Intressant.
Och det gör en del påståenden som dykt upp tidigare en aning besläktade med hyckleri:sneaky:

Du kan säker få dina salujakter vid fårhägn den dag vi börjar skjuta av varg igen, men först måste det nog komma varg till dina trakter, annars blir intresset minimalt.

Du kan säker få dina salujakter vid fårhägn den dag vi börjar skjuta av varg igen, men först måste det nog komma varg till dina trakter, annars blir intresset minimalt.

Det har vi ju redan diskuterat, Vi har bara strö-vargar här ännu (som tur är)
Men allt detta + gällande regelverk informeras spekulanter på jakter över.

Men intresserad av hur du i princip ställer dig till att avliva djur som hotar dina djur är jag fortfarande lite..:o

Att vi diskuterat något innebär inte per automatik att jag håller med, min åsikt kvarstår.

Om jag haft får hade jag stängslat in dem väl och skyddat dem så gott det går, jag har hört lamor är duktiga på det och vissa hundar. Jag hade knappast skaffat djuren för att attrahera varg för att få chansen att skjuta men om jag varit tvugen hade jag givetvis skjutit ( nu ar jg förståss inte licens men du förstår principen).

Senast ändrad:

Att vi diskuterat något innebär inte per automatik att jag håller med, min åsikt kvarstår.

Om jag haft får hade jag stängslat in dem väl och skyddat dem så gott det går, jag har hört lamor är duktiga på det och vissa hundar. Jag hade knappast skaffat djuren för att attrahera varg för att få chansen att skjuta men om jag varit tvugen hade jag givetvis skjutit ( nu ar jg förståss inte licens men du förstår principen).

jamen, efter så många turer...
du skulle klippa en varg som angriper dina djur.liksom jag.

att jag sedan ser en möjlighet att förutom intjänande av en peng, få ligga kvar i varma bingen är i mina ögon ett extra + i kanten;)

500 vargar skulle då betyda en avskjutning på mellan 50 och 75 vargar per år för att hålla kvar stammen på samma nivå..vi har väl ca 400 djur nu så nästa år har vi vargjakt igen :D

Man ju undra hur du räknar. 400 djur, en förökning på 10 till 15% netto per år
om ett högst två år spränger vi 500 vallen och då kommer avskjutningen att ligga på ca 10 % av beståndet.

Nu är du ute och seglar totalt... du räknar inte ens rätt på ditt eget hypotetiska exempel ju. Fast du fick två försök.

Om vi har 400 idag, så har vi 440-460 nästa år, om man räknar på dina siffror. Så nästa år kan du glömma direkt. År 2 kan vi vid förökning på 10% ha 484 stycken, så du kan bli utan jakt även då. :p

(Att du sedan tycker att vi ska sakta öka stammen även fortsättningsvis, tycker jag är förvånande men ett stort framsteg i debatten!)

jamen, efter så många turer...
du skulle klippa en varg som angriper dina djur.liksom jag.

att jag sedan ser en möjlighet att förutom intjänande av en peng, få ligga kvar i varma bingen är i mina ögon ett extra + i kanten;)

Ja i slutändan skulle jag kunna tänka mig att skjuta en varg, men till skillnad från dig så har jag varken planer eller vilja utan skulle i första hand skydda djuren. Hur inkomstbringande det blir med planerad skyddsjakt där det inte finns varg och vargjakt är förbjuden kan man försöka gissa, men inte blir man fet av det.

Nu är du ute och seglar totalt... du räknar inte ens rätt på ditt eget hypotetiska exempel ju. Fast du fick två försök.

Om vi har 400 idag, så har vi 440-460 nästa år, om man räknar på dina siffror. Så nästa år kan du glömma direkt. År 2 kan vi vid förökning på 10% ha 484 stycken, så du kan bli utan jakt även då. :p

(Att du sedan tycker att vi ska sakta öka stammen även fortsättningsvis, tycker jag är förvånande men ett stort framsteg i debatten!)

Har vi vid ingången av 2013, 400 vargar så har vi ca 600 till 650 vargar just nu.

???

Jo populationen ökar med ca 60% efter valpningen.
sedan är dödligheten betydande dels beroende på årsmånen (tillgång till vilt) trafik och den tjuvjakt som jag redan för några år sedan varnade för att den skulle öka

Så den magiska gränsen på 500 hundra djur har redan sprängts:D

Jag skrev netto, den verkliga förökningen ligger dock enligt experterna på ca 60 %brutto

Har du ett bra år så kanske 30% överlever och då...

År 0 400
år 1 440
år 2 484 vid 10% netto

räkna på ex 20 eller 30%

de senaste 10 åren har populationen ökat med 400% dvs 40 % om året. den ökningstakten svaras nu upp med tjuvjakt så ökningenstakten lär minska framöver liksom i finnland

Senast ändrad:

Jaja, hitta på nya siffror du... tur du inte är mattelärare i alla fall. :D

"487-546 vargar 2013
Baspopulationen minskas därefter med 15% som följd av mortalitet vilket ger intervallet 343-402. Med de tillkommande vargungarna blir den totala vargpopulationen i nuläget 487-546 individer i Sverige inklusive gränsrevir."

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/lopande_rapport_130529_2.pdf

hitte på är väl din version av fakta då?:D

Så du agerar aktivt för att skydda dina djur genom att döda de djur som angriper dem?
Intressant.
Och det gör en del påståenden som dykt upp tidigare en aning besläktade med hyckleri:sneaky:

Du är troligen ensam som gör den jämförelsen, det ska dig till att jämföra styngflugsjakt och vargjakt. Vad jag vet så har styngflugan inga problem med överlevnaden, menar du att vi bara har en 4-500 kvar i landet?

Du är troligen ensam som gör den jämförelsen, det ska dig till att jämföra styngflugsjakt och vargjakt. Vad jag vet så har styngflugan inga problem med överlevnaden, menar du att vi bara har en 4-500 kvar i landet?

Så den etiska frågeställningen är alltså beroende av typen av djur och antalet djur som finns. Eller är det så att söta o vackra djur ska skyddas mens fula inte?

Att aktivt bekämpa parasiter är ett tvång om vi ska ha domistiserade djur i små onaturliga hägn.

Den etiska frågan kan då delas upp i två frågor, ska vi bekämpa parasiter o predatorer och ska vi tillåtas att ha djur i onaturligt små hägn bara för nöjes skull?

Jakt för nöjes skull är ju etiskt avskyvärt för många då torde det även vara avskyvärt för dem att hålla stäpp-djur i små hägna , för nöjes skull, eller?

Nej den etiska frågeställningen har med utrotningshot att göra inte gullighet, men jag kommer givetvis att omvärdera mitt beslut om avmaskning om det visar sig att ekosystemet bli lidande av brist på inälvsparasiter och de är utrotningshotade. Problemet är väl snarast att vi med vår djurhållning mer eller mindre odlar dem.

Menar du att för att man är emot tjuvjakt och vill ha en livskraftig vargstam så måste vara emot allt dödande av princip? Hur kommer du i så fall fram till den slitsatsen?

PS Jag har som jag skrivit en massa gånger inget emot jakt, inte ens vargjakt som sådan, men jakt bör bara bedrivas i sådana mängder viltstammarna tål det.

Nej den etiska frågeställningen har med utrotningshot att göra inte gullighet, men jag kommer givetvis att omvärdera mitt beslut om avmaskning om det visar sig att ekosystemet bli lidande av brist på inälvsparasiter och de är utrotningshotade. Problemet är väl snarast att vi med vår djurhållning mer eller mindre odlar dem.

Menar du att för att man är emot tjuvjakt och vill ha en livskraftig vargstam så måste vara emot allt dödande av princip? Hur kommer du i så fall fram till den slitsatsen?

PS Jag har som jag skrivit en massa gånger inget emot jakt, inte ens vargjakt som sådan, men jakt bör bara bedrivas i sådana mängder viltstammarna tål det.

Problemet med vargetableringen är ju, vilket visar sig i bla Finland, att grupper som känner sig överkörda tenderar att ta saken i egna händer.

Vi kan tycka vad vi vill om tjuvjakt, om förstörda jaktmarker eller om rivna tamdjur. Man har centralt beslutat att vi ska ha varg och vi ska tåla en allt starkare vargstam. Det är bara att acceptera och agera utifrån gällande lagstiftning

Att sedan en del använder oparlamentariska metoder, olagliga metoder för att de känner sig tvingade till detta får vi acceptera.

Risken med dessa centralt bestämda besluten är att allt fler väljer att gå utanför lagen och att detta leder till en permanent situation.
Vargpopulationen i Finland
1c02df27d352caf7b0780fd631512bf4_XL.jpg

Orsaken enligt nordulv är bla tjuvjakten

Vad har detta med det citerade inlägget att göra? Vi har diskuterat det förr och minåsikt står fast.

Det spelar ingen roll om var besluten tas om att ha varg, önskan att få bort vargen har inget med vilken instans som besluta.

Det är aldrig acceptabelt att någon tar saken i egna händer om man misstycker mot ett beslut, det är inte bara att acceptera som du skriver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 099
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka