TheRedLightning

Trådstartare
Jag har funderat på att skaffa mig en som har två kameror, en som filmar bakom bilen och en som filmar framåt.

Jag vet att man inte får ha en kamera som sitter fast, hörde detta från räddningstjänsten men en hjälmkamera gick bra. Däremot har jag funderat mycket, (ska erkänna att jag tittat på en hel del minst sagt galna dashcam filmer från Ryssland). I Ryssland har de dom för något med försäkringen och jag tror personligen att det är bra för då kan man se exakt hur en olycka har inträffat och vem som egentligen är den skyldige, ett exempel på ett sådant fall är följande:

En lastbil kör på en 90-väg i tillåten hastighet för lastbil (80km/h).
Personbilen bakom tycker lastbilen är långsam och i vägen, kör om och lägger sig framför lastbilen och tvärnitar.
Utan en dashcam i det läget blir lastbilen automatiskt den skyldige för att den "inte höll avståndet". Det kan bli jobbigt att förklara sig ur den situationen om det inte finns vittnen som sett händelseförloppet.

I dagsläget i Sverige känner jag till att det finns kryphål i lagen, t ex jag tänker inte ha kameran fast monterad och den ska bara filma när fordonet rullar, annars räknas det som övervakning.

Är det någon som redan använder dashcam och har den hjälpt er eller vad använder ni den till? Nyfiken här. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka