Data kostnad?!

Madde_padde

Trådstartare
vi behöver en ny dator tll våran kanslist..... och jag har nu planer på att ta å mig ett projekt "spra pengar till en ny dator"
vi har ju allt utom själva "burken" så för att underlätta planeringen så funderade jag på va en dator kostar på ett ungefär? vad måste vi räkna med?

Sv: Data kostnad?!

Det beror ju på vad det ska vara för något.
Du får en hyfsad bärbar med Windows XP under 4000:-

Det är svårt att ge tips när man inte vet närmare vad som krävs, men om det handlar om en dator för enkelt kontorsarbete och ni har all kringutrustning (skärm, tangentbord mm) så behöver det inte bli mer än ca 3000-4000 kr. Kolla tex på Asus eee box, om ni inte vill bygga själva. Det går att komma ännu billigare undan också genom att tex välja någon datorbutiks egna datorer.
Möjligen kan det också löna sig att köpa begagnat, men tänk då på att ni förlorar chansen till garanti och support. Generellt sett är det dock ingen bra idé att köpa datorer begagnat tycker jag, tekniken blir snabbt omodern och även teknikprylar slits (tex hårddisken brukar bli utsliten och krasha så småningom), samt att det alltid är skönt att vara första ägare med tanke på garantier osv.

Fast det finns företag som köper in och säljer vidare begagnade datorer med garanti, faktiskt. Vi har ett antal sådana på jobbet. De funkar bra och supporten är bra.

Fast det finns företag som köper in och säljer vidare begagnade datorer med garanti, faktiskt. Vi har ett antal sådana på jobbet. De funkar bra och supporten är bra.

Aha, det visste jag inte! Vilken bra grej! :idea:

Då kan man ju lita på att man får bra grejer som kollats igenom av någon kunnig samt vara säker på att man får hjälp om något går sönder.
Det jag ville varna för när det gäller begagnatköp är om man som lite halvt okunnig datorköpare ska leta begagnad dator på exempelvis blocket så är risken stor att man gör ett sämre köp än om man köper en ny, har man då köpt av privatperson står man där ganska så hjälplös om något visar sig vara trasigt.

Jo, det kan jag absolut hålla med om att det är vanskligt att köpa begagnade datorer från annonssidor.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
401
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 519
Senast: Ava22
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
21 481
Senast: Tufs
·
Hemmet Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite... 2
Svar
20
· Visningar
5 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka