Spirit

Trådstartare
Jag behöver ett sorts sökbart register på datorn.

Vill kunna söka på te.x gatuadresser, datum för att hitta tex alla inlagda kunder på samma gata samt med samma datum.

Skulle gärna slippa ha 24 st pärmar med register där man sätter in på datum & 2 pärmar för varje månad. Dvs en pärm för bokade & en pärm för klara kunder.
Hade gärna sluppit flytta papper på ca 25-30 kunder mellan dom olika pärmarna dagligen samt sitta & bläddra igenom för att hitta en viss kund på ett särskilt datum.

Det måste finnas?

Sv: Databas?

Har du Microsoft Access så är väl det det perfekta programmet för dig.

Det är lite knöligt i början men har man väl kommit på hur det funkar är det lätt att lägga till och ändra uppgifter.

OpenOffice Base är ungefär samma program (men det är gratis) och klarar även av att hantera Microsoft Access-filer.

access ingår om man har "stora" officepaketet.. iaf i tidigare versioner så det är ju möjligt att plocka rätt den vägen?

Visma har flera program som kan klara av det du söker, dessa kan du även sköta bokslut, faktureringar, egna leverantörsskulder, ordrar, beställningar, ekonomi osv..

Jag tycker personligen att det är värt att skjuta till några extra kulor och skaffa ett program, omän dyrt, som hjälper dig och underlättar det dagliga arbetet så att du på så vis kan lägga mer tid på det som faktiskt genererar pengar så du kan generera mer pengar och på så vis betalar programet sig själv inom kort.

Senast ändrad av en moderator:

Tack.

Vi har redan stora SPCS med fakturering. Men tycker den är omständig att jobba med med den infon jag vill ha.

Men jag behöver ett snabbt sökbart register med översikt för att kunna bocka av kunder enkelt samt snabbsöka på olika kriterier.

Dvs kunna få upp alla kunder inbokade ett visst datum , kunder på en adress alt postnummer.

Uppdraget som kräver registret har vi på prov i ett år inkl 1.600 kunder. Skulle vi klara året så kommer vi förhoppningsvis har uppdraget fortlöpande & då är det ekonomiskt försvarbart att skaffa ett färdigt register.

Det ser ut som om det kan fungera med Excel, ngt spartanskt, men väl fungerande.

Ska du vara lite mer seriös så
1. Skapa en databas i ex.vis MySQL
2. Gör ett eget program som söker informationen ni vill ha

Fördelen med detta är att du eller någon annan kan sitta från vilken dator som helst och söka ut informationen.

Att bara göra det du frågar efter är kanske 1 dags jobb, dvs bara söka reda på informationen men sedan brukar man vilja göra något med informationen också :)

Det förutsätter naturligtvis att man har lite kunskaper om databaser/SQL och programmering :devil:

Ska du vara lite mer seriös så
1. Skapa en databas i ex.vis MySQL
2. Gör ett eget program som söker informationen ni vill ha

Fördelen med detta är att du eller någon annan kan sitta från vilken dator som helst och söka ut informationen.

Att bara göra det du frågar efter är kanske 1 dags jobb, dvs bara söka reda på informationen men sedan brukar man vilja göra något med informationen också :)

Det förutsätter naturligtvis att man har lite kunskaper om databaser/SQL och programmering :devil:

Det hade varit det optimala, för då hade jag kunnat kolla på var jag än är, men tyvärr är jag fullständigt inkompetent ang all sorts programmering, min datakille reparerar & fräschar bara upp datorer dvs jobbar med hårdvaran. Han kan inte mjukvara alls. Så det är tokkört för min del.¨

Som sagt så fungerar Excel, men det är lite meckigt men funkar :laugh:

Ge mig de fält ni vill ha i databasen så ska jag ta mig en titt när jag får lite tid över (nej det kostar inget, gillar att programmera bara :) ).
Om det sedan duger att ni får en csv-fil så blir det inte så svårt.
(CSV-fil = en textfil där varje kolumn är separerad med semikolon vilket gör det enkelt att ladda in resultatet i ex.vis excel.)

För att förtydliga
1. Du vill lägga in data i en databas
2. Du vill kunna söka i databasen med olika villkor
3. Du vill kunna spara resultatet för att hantera det någon annanstans

OBS! eftersom jag har 4 barn och fru så kan det ta en stund

Liknande trådar

Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 667
Senast: vtok
·
Anläggning Hej alla kloka Bukeare! Jag ska äntligen köpa min första egna häst. Därför är jag också på jakt efter en lämplig stallplats där jag kan...
Svar
12
· Visningar
1 379
Senast: KattisL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur