Dataintrång!

K

Kiddo

Exakt VAD får en hackare ut av att hacka sig in på en privat server som bara innehåller ett par-tre hemsidor (privata sådana - bl.a. min) och ett par forum?

Att någon skulle vilja hacka WhiteHouse.gov, NASA.gov, eller någon annan stor myndighetssida kan jag ha viss förståelse för, men en liten privat server som inte har någon som helst anknytning till någon myndighet...??

Pojkens server - Linux Mandrake - blev hackad igår kväll. Det var jag som upptäckte det då jag skulle gå in på min egen hemsida men istället fick upp en vit sida med svart och grå text. En snabb sökning på internet visade att snubben - som är från Brasilien - har hackat nära tusentalet hemsidor.

Vi trodde först att han bara hade hackat sig in på pojkens DynDNS-konto och riktat om adresserna... Men nej.

Efter ett par timmar gick servern ner helt. Jag kom inte åt min hemsida, varken via adressen till den, eller via FTP. Attacken var inte riktad mot DNS-kontot, utan direkt mot servern. Root-lösenordet har blivit ändrat, så pojken tar sig inte in på sin egen server.

Jag är skitsur, så jag kan bara föreställa mig hur arg pojken är... :mad:
 
Sånt där är alltid jobbigt :mad:
Root-konton är det ju alltid skoj att ha många av, går ju göra lite saker då bl.a. stora DoS-attacker. Vissa personer tycker ju att dom är grymt häftiga med om dom lyckats hitta en liten server nånstans och kunnat hacka sig in där och kan skryta för sina kompisar om det. Verkar ju dock inte vara nån smart person det där (iofs så finns det inte så många smarta hackare.. :)) eftersom han lämnat så tydliga spår efter sig, men det skapar ju massa jobb för er ändå :mad:
Gäller ju tyvärr att konstant uppdatera och säkra sina servrar och datorer :(
 
Jag vet att han pysslade väldigt mycket med att säkra servern för ett tag sedan, och jag hade fått intrycket att den var helt "tät". (eller, så tät som en Linux-server kan bli)...

Han hade planer på att uppgradera sin version av Mandrake, men tänkte vänta tills han fick hjälp av en kompis (som är Linux-nörd) ifall något gick fel... Och så händer det här. Jo, han har onekligen en hel del arbete framför sig. Man vet ju hur mycket han får pyssla bara för att bredbandsuppkopplingen går ner...
 
Folk som gör sånt vill inte åt nåt, dem vill bara visa att dem kan. bevisa att dem kan ta sig in på andras datorer.
se bara på han som skapade blaster. Han gjorde det för att visa sina kompisar
 
Hehehe, å så väljer han internets minsta server. Vilken loser. :devil:

Skämt åsido. Snacka om att sakna liv...!!
 

Liknande trådar

A
IT & mobiler Jag har själv ett par hemsidor men skriver allt i HTML och har gratiswebplatser där jag skapar filer och skriver direkt på servern vad...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Zaga
·
M
IT & mobiler För ett par år sedan gjorde jag en enkel hemsida till mina föräldrar och nu påstår de att det är för lite trafik på sidan med "bara" 108...
Svar
10
· Visningar
1 237
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp