Datatekniker - VART?

M-oaa

Trådstartare
Hej!

Min externa hårddisk som innehåller ca 20 000 bilder från de senaste 3 åren har gått sönder (ja, mitt liv har halvt brakat samman). Dum som jag är har jag dom bara sparat på den och ingen annan stans. Det var själva tanken eftersom min data kraschade sist pga överbelastning av tusentals bilder.

Min fråga är.. Vart kan man lämna in och fixa externa hårddiskar? Kan man vända sig till Elgiganten och de andra "vanliga" butikerna. Dessvärre har jag inte, vad jag kan hitta, något kvitto på den här skiten.

Jag är väldigt mån om att få ut alla 20000 bilder, mitt liv är ju liksom inne i den där skroten. :(

Mycket tacksam för svar.

Sv: Datatekniker - VART?

Elgiganten samarbetar med Ibas så du kan, med lite tur, komma undan rätt billigt och få datan återställd genom att gå till en av de butikerna. Läs mer här.

Om det visar sig att problemet är mer allvarligt är det inte mycket annat att göra än att skicka in den, antingen till Ibas eller till annat liknande företag. Var dock beredd på att i sådant fall kostar det rätt rejält.

(Oavsett vilket: koppla inte in den och hantera den varsamt!)

1. Följ Stalkers råd och koppla inte in disken eller gör några försök att själv leta filer på den.

2. Du har PM.

Min sambo kan fixa de;)

Annars så finns det ju företag som jobbar just med sådant. Men jag kan ej komma på något nu=/ Hoppas det ordnar sig!

Snubbelfot: Tack för ditt PM! :D

MaRomer: Vilken bra sambo du har ;) Jag har kontaktat ett företag och väntar på svar.

Som jag tolkade orginalposten handlade det om hårdvarufel, och då ska man absolut inte köra sådana program. De är till för att "rädda" "borttagna" saker (dvs gå in och läsa eller flippa rätt bitar) men har ingenting med data recovery av faktiskt kraschad disk att göra. Tvärtom gör de det bara värre genom att försöka.

Är du säker på att det är själva disken som är trasig? Det är inte så att det som hänt är att disken inte längre får ström eller något annat kontaktfel?

Det hände mig i våras, och jag bröt helt enkelt (det var det egentligen inte, jag fick använda rätt rejält våld) upp lådan och plockade ur själva disken. Den hängde jag sedan in i en stationär dator och då funkade den perfekt, och gör så än.
DSC00504%20%28Medium%29.JPG

Grejen är väl att jag inte vet exakt vad det är som är trasigt. :( Men jag ska åka förbi ett elteknik-center imorgon och lämna in den. Vågar inte riktigt röra den själv med mina oturshänder.

Tack för svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka