Dator för en person som varken kan läsa eller skriva?

Beccan89

Trådstartare
Hej.

Funderade lite på om det finns en dator eller något program för en person som varken kan skriva eller läsa (personen i fråga kan skriva sitt namn/känna igen sitt egna namn). Eller hen kanske kan lära sig att känna igen symbolerna för datorn om någon sitter noga och förklara(är visserligen individuellt, men ändå)

Kan tillägga att datorn isåfall endast kommer användas till musik/musikprogram.

Sv: Dator för en person som varken kan läsa eller skriva?

Rent spontant kommer jag att tänka på Speech Recognition som kan vara ett hjälpmedel för blinda, då man pratar med datorn. Det kanske vore ett alternativ? :) I övrigt har jag svårt att sätta mig in i hur beroende man är av läsningen när det gäller att jobba med program, men själva operativsystemen brukar väl vara ganska användarvänliga när det gäller normalanvändning. Lite svårare är det kanske att hitta ett lätthanterligt musikprogram :)

Senast ändrad:

Ja det finns det. Det finns program som förstår blinkningar!
Diskutera det med en duktig arbetsterapeut på rehab eller liknande ställen.
Det finns helt otroliga hjälpmedel:laugh:

vederbördan är alltså inte synskadad?

well, apple har en inbyggd funktion som läser upp det som står på skärmen, huruvida den fungerar bra eller inte vet jag inte då jag inte använt den.

hjälpmedel för synskadade på datorn finns, ja.

Svarar er alla tre:

Nidron: Ska kolla upp det, verkar ett bra alternativ!

TinyWiny: Kanske kunde vara nått det med. Ska skicka det förslaget vidare :).

Tomten: Nej, personen har full syn och hörsel=) Kan bara inte läsa och skriva. Kan kolla lite på apple och se om det kan vara nått=)

Tack för era svar!

då skulle ju ett multimedia interface fungera med symboler och enkel fjärrkontroll med vol + - och låt fram/bak... fast jag ser inte syftet med en dator om vederbördan inte kan läsa eller skriva (jag antar att det är en sjuk person och inte en 4-5åring), isf så är en mp3spelare enklare på alla sätt och vis då du omöjligen kommer kunna få vederbördan att kunna söka på det den vill ha via spotify eller dyl.. isf är det bättre att ge vederbördan en cdspelare med 5 knappar på, play/pause, låt fram+bak och volym upp+ner..

Om det är så att personen har ett funktionshinder kan man ju alltid få hjälp hos hjälpmedelscentralen...

Mp3spelare har personen redan=). Men denna personen är väldigt intresserad av att göra egen musik via nått musik program. personen har fått hjälp med att skriva ihop ett par låtar (hen berättar medans en annan skriver ner exakt vad som sägs och gör en låt av detta) Men vill gärna kunna sitta och leka sig fram till egna musikstycken.

Personen är ca 8-9 i sinnet men lite äldre kroppsligt.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 901
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 390
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 406
Senast: skiesabove
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 991
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka