Fälttävlanshingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ise
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 926

Bukefalos 30 år!

Ise

Trådstartare
Hej!

Jag har börjat fundera lite på att köpa ett föl eller åring att utbilda själv från grunden ist för att köpa något mer färdigt pga begränsad budget. Är väldigt dåligt insatt i avel och funderar lite på vilka hingstar som lämpar sig till fälttävlan. Jag vill i framtiden rida fälttävlan, inte de högsta klasserna men förhoppningsvis 2* iaf.

Vilka hingstar vill man ha i stammen?
Är det något särskilt exteriört jag ska ha ögonen efter?

Tack på förhand!

Hej!

Jag har börjat fundera lite på att köpa ett föl eller åring att utbilda själv från grunden ist för att köpa något mer färdigt pga begränsad budget. Är väldigt dåligt insatt i avel och funderar lite på vilka hingstar som lämpar sig till fälttävlan. Jag vill i framtiden rida fälttävlan, inte de högsta klasserna men förhoppningsvis 2* iaf.

Tack på förhand!
Jag har för mig att "förr" så var det inte ovanligt att man tog hand om ett engelskt fullblod som gjort färdigt sin karriär/aldrig startat sin karriär på banan när man ville ha en fälttävlanshäst. De är nog inte dyrare än en halvblodsåring och man får utbilda i från grunden en del. (jag tror att halvblod blivit vanligare nu pga stort fokus på dressyren och många poäng från den i fälttävlan och dressyrdomare älskar väl halvblod lite mer, men du skrev inte högsta klasserna.)

Har också för mig att fullblodshingstar inte varit helt ovanliga som pappor till fälttävlanshästar.

Jag har för mig att "förr" så var det inte ovanligt att man tog hand om ett engelskt fullblod som gjort färdigt sin karriär/aldrig startat sin karriär på banan när man ville ha en fälttävlanshäst. De är nog inte dyrare än en halvblodsåring och man får utbilda i från grunden en del. (jag tror att halvblod blivit vanligare nu pga stort fokus på dressyren och många poäng från den i fälttävlan och dressyrdomare älskar väl halvblod lite mer, men du skrev inte högsta klasserna.)

Har också för mig att fullblodshingstar inte varit helt ovanliga som pappor till fälttävlanshästar.
Ja, jag har tittat på en del fullblod och varit o provridit några stycken. Tycker det finns ganska ont om fullblod till salu nu, iallafall de som är lite yngre och över 165. Men det kanske är lättare att höra av sig till någon galopptränare och ta en direkt från galoppen?!

Ja, jag har tittat på en del fullblod och varit o provridit några stycken. Tycker det finns ganska ont om fullblod till salu nu, iallafall de som är lite yngre och över 165. Men det kanske är lättare att höra av sig till någon galopptränare och ta en direkt från galoppen?!
Kolla med Peter Jardby. han har bra o trevliga hästar som ibland inte är bra nog för galoppen,hör hemma på Jägers

Hej!

Tack på förhand!
Titta på rankningen på fadershingstar för fälttävlan. Jag tycker hingsten ska ha en bra, stor och reglerbar galopp, mod, inte vara för gammal och tung utan själv vara ganska ädel och lämna ädla avkommor. Kanske till och med en del fullblod i stammen även om jag personligen inte är jätteförtjust i fullblod. Var noga med att köpa en häst som är korrekt i kroppen och tex inte har fel benställning. Personligen föredrar jag också hästar som är lite byggda i uppförsbacke än lågställda.

• Gilla
Reactions: Ise
För 2* behöver du ingen supertalang, hade inte brytt mig så mycket om stammen alls faktiskt. Jag hade även valt bort fullblod pga onödigt dyra i drift 😅
Titta efter en häst som rör sig trevligt, bra galopp och bra huvud. Modig utan att vara dumdristig.
Ffa, köp en häst som gillar vatten.

Liknande trådar

• Hingstförslag
  • Att köpa dressyrföl
  • I
    Körhäst till hoppning linjeavlad på hackney!?
  • Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka