Datum och veckor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Kort och gott; två frågor:

1. Hur säger ni? Att ni är i vecka 15+4 eller i vecka 16? Har märkt att det skiljer sig en hel del på vad andra säger.

2. Ni som fött barn, vilket datum stämde bäst? Det ni fick på UL eller det ni själva beräknat utifrån er senaste ÄL?


Hmmm... :)
 
Sv: Datum och veckor

Jag säger att jag är i v 16 då, som i ditt exempel där. Frågar någon mer specifikt så svarar jag 15+4. Men dom gånger folk har frågat så har jag egentligen haft noll koll på exakt dag så dom har inte fått något svar ändå :o
 
Sv: Datum och veckor

Vet inte om du läser om de olika veckorna, men vilken vecka läser du då? Vecka 15 eller 16? :-)
 
Sv: Datum och veckor

1. Hur säger ni? Att ni är i vecka 15+4 eller i vecka 16? Har märkt att det skiljer sig en hel del på vad andra säger.

*har sagt v.16.

2. Ni som fött barn, vilket datum stämde bäst? Det ni fick på UL eller det ni själva beräknat utifrån er senaste ÄL?

*barn 1 hade vi äl.datum 8 augusti, men uldat. 17 augusti, och han föddes 28:e så då var det väl ul.

barn 2 äl.dat:21 januari, ul:23 och hon föddes 20:e så då stämde äl bäst då :)
 
Sv: Datum och veckor

Nu är jag i 20+6 och säger alltså v 21. Om en dryg timme går jag över till att säga v 22, eftersom jag går in i 21+0 då.
 
Sv: Datum och veckor

1. Jag kom aldrig ihåg vilken vecka + dag jag var i, så jag sa alltid bara veckan. När jag ville veta exakt fick jag gå in på FL och kolla uträkningen där! :D

2. Var enligt sista mensen beräknad till den 19/4 och de föddes den 14/4, enligt ul bf 2/5. Men eftersom de föddes tre veckor för tidigt så är det hela egentligen oväsentligt! ;)

/Timsetim
 
Sv: Datum och veckor

1. Hur säger ni? Att ni är i vecka 15+4 eller i vecka 16? Har märkt att det skiljer sig en hel del på vad andra säger.

Jag sa v 16

2. Ni som fött barn, vilket datum stämde bäst? Det ni fick på UL eller det ni själva beräknat utifrån er senaste ÄL?

Var beräknad till 26/3 enl sista mensen, 1/4 enligt VUL och 5/4 enligt vanliga ultraljudet, och eftersom hon valde att komma ut 5/4 så stämde det bäst :D
 
Sv: Datum och veckor

Timsetim skrev:
1. Jag kom aldrig ihåg vilken vecka + dag jag var i, så jag sa alltid bara veckan. När jag ville veta exakt fick jag gå in på FL och kolla uträkningen där! :D
Samma för mig, men jag kom sällan ens ihåg veckan utan fick kolla det på nätet jämt och ständigt.

nr2: jag var osäker på när jag hade haft min sista mens eftersom jag inte hade koll alls på den :o men jag gissade och bm trodde ett senare datum (16/12) men efter ultraljudet sa de 8/12 och han föddes 10/12.
 
Sv: Datum och veckor

Jag pratar nästan aldrig om veckor utan säger typ "Det är tre månader kvar" eller "Jag är i nionde månaden" (som jag är nu). Om jag trots allt pratar i veckor så säger jag vecka 37 och vecka 36+5 tex, men läser jag om veckorna så läser jag under vecka 36, för den informationen stämmer på nästan alla sidor och i alla böcker för fulla veckor, till och med på Familjeliv där datumen ovanför i ens privata graviditetskalender anger påbörjade veckor.
 
Sv: Datum och veckor

Jag sa och skrev v.16, dagarna hade jag inte så bra koll på.
Läste om v. 16 också.

Med första blev jag igångsatt så jag vet inte vilket som stämde bäst. Enligt sista mens var bf 4/9, ul 29/8. Han föddes 31/8.

Med andra var bf enligt mens 15/4, enligt ul 16/4, han föddes 17/4.
 
Senast ändrad:
Sv: Datum och veckor

Tack för era svar.

Fasen, jag blev inte alls något klokare av detta (eller jo, men kan inte hitta något som är mer rätt än något annat). Precis som jag anade. :-)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Manji
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 195
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 689
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp