Dax att avliva

nordsvensken

Trådstartare
Mina föräldrar har en dvärgschnauzer som nu har hunnit bli över 14 år, han är helt döv sedan flera år och de senaste månaderna så vill inte kroppen längre hänga med. Det tar ett bra tag att resa sig på morgonen, och när han skakar sig/viftar på svansen/ska lyfta benet/gå i trappor som ramlar bakbenen oftast ihop. Han vill leka men kan inte. Han är glad och äter, men... Jag tycker det är dax nu! Det tycker egentligen även mor och far, men jag har en syster som blir helt ifrån sig så fort det ens nämns...
Vad finns det för olika sätt att göra det hela och vad har ni för erfarenhet. Hunden ifrånga HATAR att gå till veterinären, och blir nervös så fort man stiger ur bilen. Kan de ta bort honom i bilen? Hemma? Hjälp!
 
Sv: Dax att avliva

Många privatpraktiserande veterinärer utför hemma-avlivningar.
De flesta brukar även ta med sig kroppen därifrån, för bränning, separat om man vill ha askan tillbaka.

Både separat bränning och avlivning hemma kostar extra, men det kan det vara värt att hjälpa sin vän till ett värdigt slut!

Tycker på din beskrivning också det låter som om det vore dags, innan det blir ett alltför stort lidande för hunden.
Försök få din syster att förstå att det är för hundens bästa!
 
Sv: Dax att avliva

Hej

Tråkigt att höra men det låter som om det är dags för den lilla gubben. Som ovanstående skribent skrev så finns det privatpraktiserande vet som utför avlivningen hemma i lugn och ro.

Den jag känner till här i Malmö tar inte hand om kroppen sen utan man får själv ta hand om den. Men Malmö Djursjukhuset tar emot kroppen och lämnar den sen för kremering.

När min ena kanin dog lät jag honom kremeras enskilt och begravde honom på en djurkyrkogård. Kremeringen kostade mig 1200:- och 500:- per år för kyrkogården.

Kontakta lite veterinärer och fråga lite om de kan göra avlivningen hemma osv.

Många varma pussar till den lilla gubben.
Britzyk
 
Sv: Dax att avliva

Nu är det gjort. Gammelgubben fick somna i knäet på lillasystern på gräsmattan bakom djursjukhuset. ´Jag var lugn då men nu är det jobbigt...
 
Sv: Dax att avliva

Det vet jag att vi gjorde. Inget kunde varit mer rätt... Men jag gråter nu i alla fall. Jag är glad att jag var så lugn vid själva avlivningen, syster var hysterisk så han kunde iaf känna att en var lugn... :cry:
 
Sv: Dax att avliva

Det är klart man gråter efter en älskad familjemedlem!
Tröstkramar på dig!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 984
Senast: Sel
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 455
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 035
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 592
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp