De attackerar min sheltie!

C

Colleen

Jag har 3 hundar.
En Border Collie(aldrig varit agressiv förut)6 år,
en 6 mån blandras gråhund/vorsteh
och en lite Sheltie 2 år, som för det mesta bara springer om kring och ber om ursäkt för att han finns till.
Han är väldigt håröm och därav vill han inte leka med de andra, men han kan ibland springa runt och skälla då de andra leker.

Nu har det hänt flera gånger att Border collien har attackerat sheltien och blandningen hänger på , de morrar som galna hundar och biter och sheltien ylar av smärta och släpper analsäckarna och får nervsammanbrott. Det här händer inne men ännu inte ute.
Jag förstår inte varför de hoppar på honom, han är lägst i rang och sticker aldrig upp. Nu vågar sheltien snart inte röra sig.
De slutar attackera då de ser mig, men stackars lille Jackie, han kan inte må bra av det här :cry:
Vad händer?
Vad gör jag?
 
förmodligen så är det svårt att göra något åt det mer än att du har koll på dom alltid....den unga hunden är 2 år och i "sin bästa ålder" de andra har bildat en pakt...djur ÄR elaka...och vill det sig illa kan dom eliminera den lille när du inte är närvarande...starkast överlever i djurens värld...jag tog en omplacering som just var den "andra hunden" det gick inte att ha dom i hop och det var fara för att nån skulle dö om man inte särade på dom...nu var dessa ganska så hårda båda två (fadern och "Valpen" 2,5 år)men dom hade försökt med att ha dom i olika rum, men det funkade inte.....tycker synd om din sheltie :cry:
 
Jag ska inte döma dig på något sätt, men eftersom sheltien är så vek som den verkar vara så är det grymt att utsätta denne för den sortens behandling.Tyvärr får du kanske tänka på att omplacera någon utav dina hundar. :(
 
vi hade två tikar, en terrier och en dobermann. jämngamla. de bråkade på liv och död. terriern fick sova i bur på nätterna eftersom vi inte kunde ha dem tillsammans.
Vi fick omplacera en och det blev dobermannen eftersom hon inte klarade av att vara ensam hemma plus att hon flyttade in sist.

tyvärr måste man ibland ta dessa trista beslut ifall det inte fungerar. Det är priset för att man skaffar fler än en. då kan man inte lita på att det kommer fungera.

Numer har vi två terriers. en tik och en hane, det fungerar.
 
Om man kastrerar någon utav dem :idea:
(Inte sheltien han behöver alla manliga hormoner han kan få)
Eftersom jag älskar alla mina hundar sååå, vad tror ni, kastrering? Och vilken?
 
Båda två isåfall ,annars är det ingen mening om dom (som jag fattade det) går på sheltien var för sej .
Inte för att jag vet om det skulle fungera ,någonting är rubbat i konstilationen mellan de tre och jag skulle omplacerat sheltien för 1) blir en av de andra kvar med denne så kommer h*n inte må bättre för det 2) de andra två har säkert större glädje av varandra än vad nån av dom + sheltie och en ensam har .
 
blandisen kanske är lite för ung än och jag tror tyvärr den som är 6 år är lite för gammal...men prova går ju.
 
I ditt fall tvivlar jag på kastrering utav den äldre.Han är äldst och redan funnit sin dominanta ställning gentemot din sheltie .Den yngre tar ju efter då han ser den ranghöga göra på ett vis.Jag hade tänkt efter både 1 och 2 gånger innan åtgärd görs på det sättet.Dvs kastrering. Däremot hade jag kollat upp varför Bc gör som han gör. Understimulering? Vantrivsel?
Att kastrera en hund är ingen lösning :mad: dvs ingen sak man gör för att man hoppas på bättring.Prata med din veterinär gällande sheltiesens hårömhet osv och Bc beteende.Därigenom ev komma fram till åtgärd.
Det finns risker med kastrering också,och inga som helst garantier att det blir bättre mellan dina hundar.En del hundar går helt enkelt inte ihop. :(
 
jag tror nog att du måste lämna bort sheltien, gör det så fort som möjligt innan hundstackarn blir helt förstörd, eller ännu värre, dödad :(
 
Tack för era svar. jag har inte beslutat mig för vad jag ska göra ännu. Vi har dem alla i varsina rum då vi inte är hemma och även på nätterna.
Jackie verkar trivas med det arangemanget ,eftersom han har slutat att följa efter mig på nätterna då jag går på toa. Han verkar kunna slappna av.
Sedan var det nog en grej till som spelade in(som shettisar sa). Jag var på kurs under dagarna från måndag till fredag, inte bra jag vet, och Border Collies vill ju röra på sig mycket(jag arbetar mest på kvällar och är hemma på dagarna)
han blev nog irriterad av att inte få gå ut som vanligt.

Jag tänker fortsätta ha dem i olika rum då jag åker hemifrån och som tur är åker jag på kurser max 4 ggr per år :), jag avvaktar helt enkelt, men ska fråga veterinären nästa gång om hon kan kolla igenom Jackie.
 
Om du beslutar dig för att omplacera din sheltiekille kan du PM:a mig.
Har en mycket trevlig äldre sheltie.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 984
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 751
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp