De nya reglerna i precision (lite arg)

G

Gisburne

När jag började köra tyckte jag att precision var svårt, men med åren (och med mina underbara hästar) har jag börjat tycka om det mer och mer. Nu tränar jag precision lite då och då hemma och de senaste två åren har jag tävlat en del också. Det är ju jätteroligt - fart och fläkt med lite press på samtliga ekipage; man måste ha koll men ändå våga ta lite risker och pressa tempot för att bli snabbast med minst antal fel.

Men så är det ju inte längre!!! :(

Har det verkligen varit så många olyckor i körningen på sistone att man ska tvingas sakta av till skritt sista biten in i mål? Har man inte tagit död på hela grejen med grenen då? Och vad är det för trams om att alla ponnyer kör med samma ideal/maxtid? En A-ponny kan orimligen täcka lika mycket mark som en C- eller D-ponny, särskilt på stora banor med långa avstånd mellan portarna där vägvinnande ekipage har en klar fördel.

Det jag menar är att det inte kan vara ett sammanträffande att så många små ponnyer inte klarar maxtiden längre, det måste ju vara fel någonstans. Jag tycker att det är så himla trist, men ni kanske inte håller med?

:mad: :cry: :eek: :( :confused:
 
Ja, det är lite tråkigt med de nya reglerna men det är som sagt var lite för många olyckor. Tyvärr!

Jag har inga problem att hålla tiden i precisionen men jag kan förstå problemmet. Många gånger kan ju de små ponnyerna ta snävare kurvor och så men det gäller ju inte på alla banor. Och var rättvisan ligger i att en a-ponny kanske måste gå i galopp runt banan medan en d-ponny kan trava på i sakta mak vet jag inte.
 
Dessa regler gäller endast i lätt klass. Jag tycker själv att det är bra. Vi ser alldeles förmånga som kör över sin förmåga. Detta gäller ju inte enbart lättklasskuskar utan det händer även i högre klasser med jämna mellanrum Det är faktiskt svårare att köra på idealtid och kräver mycket träning. Den sortens träning gynar en även i maraton då man har lättare att hitta rätt tempo och då trötar man inte ut hästarna lika mycket. Men jag vet inte om det är rätt att alla ponnyer skall gå på samma idealtid. Vi får se vad som händer nästa år. Ett tips till er som inte gillar det kontakta någon TR komiten (kuskringen.nu)och framför era åsikter det är enda sättet att ändra något. Det är vi kuskar som måste säga till eftersom det är för oss som tävlingarnaarangeras.
 
Mina shettisar har inte svårt att hinna kava runt banan och att hitta rätt tempo är fasligt svårt. Först tyckte jag oxå att det var tråkigt med de nya reglerna men när man tänkte efter så... ja,då var det nog på sin plats med en regeländring. På lagserienivå var det ofta shettisar i full fart med öppet gap och halsen i 90 grader, piskande,tjoande, även av groom, vältande vagnar eller varför inte ponnyn som sprang rakt i staketet tack vare sin heta kusk.
Så om man tänker att det kan få några kuskar att lära sig köra så är det en rätt bra regel. Vill man ha fart är det ju bara att klassa upp.
 
Jag tycker också att det är en konst att köra på idealtid. Inför årets seriekörning tränande vi i laget extra mycket på att hitta rätt känsla för rätt tempo. Vi vann vår serie och gick vidare till finalen i Eskilstuna. Döm om vår förvåning när vi upptäckte (efter alla våra ekipage kört) att Rune Nilsson godkänt att kusken fick ha stor klocka på armen, så han kunde pricka in idelatiden!! Då försvinner ju hela iden med idelatid tycker vi. Dock rev dessa peroner en eller två bollar ändå, så de hade inget med placeringen att göra. Vi körde alla felfritt i laget och hade vi också vetat att man kunde ha stoppuret på armen, så hade vi kanske sluppigt att få straffpoäng. Jag tycker det är viktigt att den som tar ett sådant beslut ska se till att alla tävlande får reda på det.
Jag tycker också att precisionen har blivit lite tråkigare i och med idealtid, men man får ju sätta säkerheten först.
 
Det jag upplever som det största problemet är att det är svårt att motivera publiken till att komma när ingenting tycks hända på banan. Det är ju inte direkt så att det är publikträngsel runt körbanorna i landet :crazy: Jag tror att vi kommer att förlora den publik vi har om det inte ens går att avgöra vem som ligger bra till genom att titta på tävlingen :p För att veta vad som händer måste man veta exakta tider på alla ekipage :confused:
 
Ja, reglerna gäller lätt klass. Tävlade i det nu i somras då jag hade en ny. Det finns ju både för och nackdelar med den nya idealtiden. Regeln är väl egentligen ganska bra, men som ganska erfaren kusk tycker jag att det var lite tråkigt.

Som någon ovan skrev så tappar man lite publik, men samtidigt slipper man ju se på när några kuskar kör över sin förmåga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 199
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 216
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 694
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp