De olika valen vid tilläggsregistrering - vad innebär de?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag ska tilläggsregistrera en import utan stam. Passet ska alltså in till SH.

Sen har jag två val:

1) Id-kolla häst mot pass, fyll i ansökan om tilläggsregistrering och skicka in passet. "Eventuell härstamning eller ägauppgifter kommer inte att registreras." Kostnad 735 kr

2) Id-kolla häst mot pass, fyll i ansökan, skicka in passet plus bevis som styrker ägande. Då kommer hästen "föras in i ett svenskt register. Eventuell härstamning samt ägaruppgifter kommer att registreras." Kostnad 885 kr.

Men jag begriper egentligen inte vad det blir för skillnad. Om alt 2 så förs hon in i SH:s slaskregister och jag registreras som ägare? Men i alt 1 - förs hon inte in någonstans då utan bara "noteras"?

Vad blir den ev rent praktiska skillnaden, om någon?

Just då det inte finns någon härstamning som kan föras in någonstans är ju den delen helt irrelevant för mig..
 
Har också samma fråga, fast har en häst med känd härstamning men utan svensk stambok.
Går det ens att föra in hästarna någonstans då? Och var?
 
Egentligen är jag inte så insatt men spontant och om man får spåna lite så känns det som att
alt 1: hästen reggas som okänd hos sh.
Alt 2 hästen reggas med känd stam.

Min (svenska) häst är reggad med grundpass alltså okänd stam i sh. I alla register, blå basen, tdb osv står han som okänd(även om uppfödare och ägare står)
En häst med känd stam (alt2?) kommer alla uppgifter synas på
 
Eller det var kanske inget svar på frågan :o jag missförstod nog..:o

Ja, frågan är ju vad som händer i de olika alt med en med okänd stam? Det står i alt 2 att "ev stam registreras".

Men är enda skillnaden mellan 1 och 2 att i nr 2 reggad jag som äg i SH? Eller reggas hon inte alls i SH i alt 1?
 
Har också samma fråga, fast har en häst med känd härstamning men utan svensk stambok.
Går det ens att föra in hästarna någonstans då? Och var?
Det faller under specialraser hos SH

Och @Alexandra_W jag är inte säker, men det billigare alternativet uppfyller EUs minimikrav. Det andra alternativet tror jag är det som behövs för att få ett svenskt regnummer som går att använda för tävling och sånt. Men observera "tror".
 
Jag har förstått det som att vid alternativ 1 så finns inte någon ägare registrerad utan det enda som registreras är att hästen finns i Sverige. Kommer hästen på villovägar kan man inte söka efter ägaren i något register. Vid alternativ 2 blir också ägaren registrerad och går att söka efter.

Jag valde alternativ 2 för min danska korsning utan känd stam då jag vill ha en chans att få tillbaka honom om han kommer på villovägar.
 
Jag har förstått det som att vid alternativ 1 så finns inte någon ägare registrerad utan det enda som registreras är att hästen finns i Sverige. Kommer hästen på villovägar kan man inte söka efter ägaren i något register. Vid alternativ 2 blir också ägaren registrerad och går att söka efter.

Jag valde alternativ 2 för min danska korsning utan känd stam då jag vill ha en chans att få tillbaka honom om han kommer på villovägar.

Det var ju en poäng jag inte tänkt på. Jag har tänkt på att jag kan ju bevisa att jag äger hästen med chipnummer 12345678910. Men om den hästen hittas, så hittas ju inte jag - jmf med chip/örontatuering hus hund/katt. Och det kan ju vara värt de där 150 kr extra i avgift.

Men ameo - de får väl tävla utan svenskt registreringsnummer allt? Annars är ju alla importer blockade från tävling tills de är tilläggsregistrerade. SH håller nu på med ansökningar inkomna i mellandagarna 2014.
 
Det var ju en poäng jag inte tänkt på. Jag har tänkt på att jag kan ju bevisa att jag äger hästen med chipnummer 12345678910. Men om den hästen hittas, så hittas ju inte jag - jmf med chip/örontatuering hus hund/katt. Och det kan ju vara värt de där 150 kr extra i avgift.

Men ameo - de får väl tävla utan svenskt registreringsnummer allt? Annars är ju alla importer blockade från tävling tills de är tilläggsregistrerade. SH håller nu på med ansökningar inkomna i mellandagarna 2014.

Det var faktiskt min första tanke. Det händer ju då och då att hästar stjäls, rymmer eller försvinner på konstiga sätt och då är det bra att enkelt kunna söka efter ägaren när hästen hittats. Jag tyckte iallafall att det var värt de extra kronorna. Bara att skicka passet med rek kostade över 100 kr så då kändes inte de 150 som en så stor summa med tanke på vad man får för dem. På samma gång tycker jag att det är lite konstigt att man får välja med tanke på att t ex hundar måste vara märkta och registrerade med ägarens uppgifter.
 
Det var faktiskt min första tanke. Det händer ju då och då att hästar stjäls, rymmer eller försvinner på konstiga sätt och då är det bra att enkelt kunna söka efter ägaren när hästen hittats. Jag tyckte iallafall att det var värt de extra kronorna. Bara att skicka passet med rek kostade över 100 kr så då kändes inte de 150 som en så stor summa med tanke på vad man får för dem. På samma gång tycker jag att det är lite konstigt att man får välja med tanke på att t ex hundar måste vara märkta och registrerade med ägarens uppgifter.

Enkelt att söka efter ägaren?

Hund och katt om man reggat sig hos Jordbruksverket eller SKK ja. Men hästar? Var börjar man?
 
Men ameo - de får väl tävla utan svenskt registreringsnummer allt? Annars är ju alla importer blockade från tävling tills de är tilläggsregistrerade. SH håller nu på med ansökningar inkomna i mellandagarna 2014.
Man kan tävla utan svenskt registreringnr .
Det är ju faktiskt vaccinationsstatus man visar på tävling .
Dessutom finns det nu anmälan i (EU.) Solvit över hur Jordbruksverket / länstyrelsen tolkar reglerna retroaktivt för hästar som reda har godkända pass och vistas här innan 1/1 2016
Eftersom Sverige är det enda land som tolkar reglerna gäller retroaktivt även hästar inkomna innan 1/1 2016 vilket inte verkar stämma enligt EU förordningen angående hästpass och tilläggsregistreringen .
Ska bli intressant och se hur (EU) solvit tolkar lagen efter anmälan själv avvaktar jag tills detta är utrett .
 
Man kan tävla utan svenskt registreringnr .
Det är ju faktiskt vaccinationsstatus man visar på tävling .
Dessutom finns det nu anmälan i (EU.) Solvit över hur Jordbruksverket / länstyrelsen tolkar reglerna retroaktivt för hästar som reda har godkända pass och vistas här innan 1/1 2016
Eftersom Sverige är det enda land som tolkar reglerna gäller retroaktivt även hästar inkomna innan 1/1 2016 vilket inte verkar stämma enligt EU förordningen angående hästpass och tilläggsregistreringen .
Ska bli intressant och se hur (EU) solvit tolkar lagen efter anmälan själv avvaktar jag tills detta är utrett .

Jag är tudelad om det verkligen blir retroaktivt. 31/3 kommer ju dessa hästar varit i Sverige i 3 mån efter lagen trätt i kraft. Och mot bakgrund av motivet till förordningen blir det knepigt om alla hästar som fanns i ett land 1/1 2016 och stannar i de landet ska gå under radarn och inte behöva ha koll på var de är?

Sen blir det ju även svårigheter i bevishänseende, när kom Brunte in i landet egentligen? Före eller efter 1/1 -16?

Så jag är kluven men ska bli intressant att se var det slutligen landar
 
Jag är tudelad om det verkligen blir retroaktivt. 31/3 kommer ju dessa hästar varit i Sverige i 3 mån efter lagen trätt i kraft. Och mot bakgrund av motivet till förordningen blir det knepigt om alla hästar som fanns i ett land 1/1 2016 och stannar i de landet ska gå under radarn och inte behöva ha koll på var de är?

Sen blir det ju även svårigheter i bevishänseende, när kom Brunte in i landet egentligen? Före eller efter 1/1 -16?

Så jag är kluven men ska bli intressant att se var det slutligen landar

Här står det om övergångsreglerna .

Eu2015/262

Artikel 43

Övergångsbestämmelser

1. Genom undantag från artikel 4.2 ska följande hästdjur anses vara identifierade i enlighet med denna förordning:

a)

Hästdjur som föddes senast den 30 juni 2009 och som identifierades före det datumet i enlighet med beslut 93/623/EEG eller 2000/68/EG, förutsatt att de identitetshandlingar som utfärdades för dessa hästdjur

i)

registrerades i enlighet med artikel 21.1 i förordning (EG) nr 504/2008 senast den 31 december 2009, och

ii)

innehåller ett avsnitt som motsvarar avsnitt IX i den förlaga till identitetshandling som anges i bilagan till beslut 93/623/EEG, och att del III-A i identitetshandlingen är ifylld när uppgifter anges i del III-B.

b)

Hästdjur som föddes senast den 30 juni 2009 men som inte identifierades före det datumet i enlighet med beslut 93/623/EEG eller 2000/68/EG, förutsatt att de identifierades i enlighet med förordning (EG) nr 540/2008 senast den 31 december 2009.

c)

Hästdjur som identifieras i enlighet med förordning (EG) nr 504/2008 senast den 31 december 2015.

2. Hästdjur som föddes i unionen eller som importerades till unionen från ett tredjeland efter den 30 juni 2009 och som inte är identifierade i enlighet med förordning (EG) nr 504/2008 senast den 31 december 2015, ska identifieras i enlighet med artikel 29 eller 32 i den här förordningen, beroende på vilka uppgifter om deras identitet som finns tillgängliga, och ska klassificeras i avsnitt II del II i duplikatet av identitetshandlingen som inte avsedda för slakt för användning som livsmedel.

3. Genom undantag från artikel 13.2 ska inte medlemsstater som har beviljats undantag i enlighet med artikel 7 i förordning (EG) nr 504/2008 före den 1 januari 2016 och anmält detta till kommissionen före detta datum vara skyldiga att på nytt anmäla det till kommissionen.

4. Medlemsstater som inte har upprättat en central databas enligt artikel 39 ska upprätta en central databas i enlighet med artikel 39 och säkerställa att den fungerar i enlighet med artikel 40 senast den 30 juni 2016.

Artikel 44

Ikraftträdande

Denna förordning träder i kraft den tjugonde dagen efter det att den har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning.

Den ska tillämpas från och med den 1 januari 2016. Artikel 39 ska dock tillämpas från och med den 1 juli 2016 i de medlemsstater som inte har upprättat en fungerande central databas senast den 1 januari 2016.

Denna förordning är till alla delar bindande och direkt tillämplig i alla medlemsstater.

Utfärdad i Bryssel den 17 februari 2015.

På kommissionens vägnar

Jean-Claude JUNCKER

Ordförande
 
Jodå jag vet vad det står i förordningen. Men om man läser hela och vad den hänvisar till är jag som sagt inte övertygad om att de menat att tex min danska verkligen uppfyller kraven i förordningen. Dvs att det går att hoppa över hästar som fanns i Sverige innan 2016.

Det är svårt upprätta en central databas när vissa hästar aldrig registreras där tex.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp