Bukefalos 28 år!

Deal vid speciellt avtal

skorpannorpan

Trådstartare
Hejsan
Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har en häst som ska iväg till en tjej för tävling och för att sedan säljas. Det ska vara en win-win för oss båda. Hon behöver rutin och tävla unghäst och min häst behöver komma ut, utbildas och tävla. Hon ska ju få procent vid försäljning men ingen av oss har en aning för hur vi ska lägga upp det. Vore väldigt tacksam för förslag!! Ska procenten öka med tiden? Vad ska man tänka på? VÄldigt väldigt tacksam för hjälp med detta!!
 
När jag har gjort liknande har jag satt en vis summa som jag ska ha för hästen. Sedan lite beroende på hur mycket jobb ryttaren gjort med hästen har ryttare fått det som överstiger "min" summa alt procent på det som överstiger den summan.
Procenten vi har kommit överens om har varierat mellan 10 och 50 åter igen beroende hur mycket arbete ryttaren har gjort.
 
Spännande frågeställning!
Jag tänker att "rätt" och "fel" inte finns så länge ni är överens.
@Masse s beskrivning verkar rimlig.
% är ju svårt, en fast summa antagligen "bättre" - eller åtminstone tydligare.
Och jag kan också tycka att övriga delar av uppgörelsen är lika viktiga: vem försörjer hästen? Vem betalar vaccinationer, licens, vem betalar startavgifter et c?
 
Instämmer med de som skrivit tidigare, vem står för hästens kostnader under utbildningen, förutom själva utbildningen som ryttaren gör? Jag har haft avtal som säger 10% av försäljningssumman, men då står jag för hästens alla kostnader.
Lägger till, hur ser avtalet ut om hästen vid en försäljning inte går igenom besiktningen eller visar sig ha t ex röntgenfynd som gör att hästen blir betydligt billigare än tänkt pris? Är ryttaren nöjd med % av det lägre priset? Hur lång tid gäller ert avtal, finns det en deadline när hästen ska vara såld?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 353
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 324
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 993
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp