Bukefalos 28 år!

Debattinlägg: Vi måste börja med att förändra oss själva

Jag tycker han blandar saker på ett sätt som känns mindre bra. Att blanda någon enstaka frustrationsbestraffning, nej jag försvarar den inte men kan förstå den, med överlagd misshandel känns oproportionerligt. Att dessutom snacka om att hästarna blivit mer talangfulla och känsligare och då måste vi bli mindre våldsamma (min tolkning) gör att jag undrar om han anser att det är okej att rida in tex en ardenner med våld?
Nej jag förstår inte alls vart han vill komma. Han måste ju ha en tanke, men med den text som skrivs så får jag som läsare inte någon egentlig insikt i den tankegången.
 
” Det är ingen skillnad på hur man uppfostrar barn mot hur man uppfostrar hästar och hundar” Undrar hur det skall tolkas ...
 
Jag tycker han blandar saker på ett sätt som känns mindre bra. Att blanda någon enstaka frustrationsbestraffning, nej jag försvarar den inte men kan förstå den, med överlagd misshandel känns oproportionerligt. Att dessutom snacka om att hästarna blivit mer talangfulla och känsligare och då måste vi bli mindre våldsamma (min tolkning) gör att jag undrar om han anser att det är okej att rida in tex en ardenner med våld?
Nej jag förstår inte alls vart han vill komma. Han måste ju ha en tanke, men med den text som skrivs så får jag som läsare inte någon egentlig insikt i den tankegången.

Håller med dig! Har läst inlägget på FB och jag tycker också att han blandar ihop saker och ting. Just detta att man i ren frustration tappar greppet och behandlar sin häst mindre bra. Det tror jag vi alla har gjort någon gång. Min nuvarande gamla dam är en sådan häst där det inte funkar med våld eller hårdare ridning. Eftersom jag är gammal och uppfostrad med att hästar minsann skulle göra som vi människor ville, så insåg jag snabbt att denna inställning inte skulle funka på henne. Jag kan inte skylla på att hon är av den nya moderna och reaktiva sorten, hästen blir 26 år i år. Jag har fått lära mig att rida betydligt mjukare än vad jag gjorde innan jag köpte henne för snart 18 år sedan. Det har inte heller varit helt enkelt att hitta dressyrtränare som varit OK med mitt sätt att tänka. Utan istället har de velat att jag "ska ta igenom saker" = att tvinga hästen, vilket inte funkar med denna dam.

Dock ser jag fortfarande hård ridning bland oss hobbyryttare, senast förra veckan. Och då finns den även hos Proffsryttare, vilket även skribenten medger att h*n sysslat med. Men lite hård ridning jämfört med den rena rama djurmisshandeln vi nu får rapporter om - det är ju MILSVID skillnad. Det går ju inte att skylla på att vi hästägare som vill ha valuta för pengarna eftersom det är dyrt att lämna in en häst på inridning/tillridning, och vill ha snabba resultat för pengarna. Då måste beridare bli bättre att kommunicera vad som gäller för respektive häst, varför vissa hästar behöver 12 veckor på sig att bli inridning och andra fixar det på 6 veckor.

/Lizzie
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Rosett
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 868
Senast: starcraft
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp