Debutant ridhäst

L

Lizap

Har aldrig tävlat fälttävlan, men "min" häst har tävlat fälttävlan innan hon kom hit. Nu ska en klubb i närheten anordna Fälttävlans tävling i höst och jag känner mig riktigt sugen på att starta. Har inte Fälttävlans TR så jag kan inte kolla vad som gäller för Debutant klassen, så jag undrar bara om det är nån här som "vet vad som gäller". Tex vad som ingår i dressyrprogramet osv.

Tack på förhand!!
 
Först och främst måste du ju ha "Fälttävlans kortet", finns kurser ungefär nu som du kan hitta säkert p ditt distrikts hemsida. Dressyren är en blandning utav LC och LB, alltså inte så svårt program. Det blev ett nytt debutant dressyrprogram 2001 men i vissa fall så har de kvar från -97. Det är jätte nog aatt kolla det. I fälttävlan så ingår det dressyr, hopp och uthållighets provet (terrängen). I terrängen så tror jag att man måste ha skydd p hästen , i viket fall som helst så tycker jag att man måste ha det ;)
Du behvöer nog ha tränat lite terräng på din häs/ponny innan du ger dig ut och tävlar. Ta gärna råd utav tränare och andra som tävlat fälttävlan och kolla upp alla regler i TR.
 
du måste ha en säkerhetsväst på dig också. och så måste du ha ett "medical card" men det är bara att beställa via ridsportförbundet.
annars så har du fåt svar på resten tyckte jag det såg ut som.
du måsste inte ha benskydd på, men jag rekomenderar att du har ett par senskydd och boots el dyl. iaf.
 
Dressyren i deb FT är som någon har skrivit i 1997 program eller 2001, men man ska inte stanna och hälsa på dommaren när man rider in, för de har man tagit bort.

Vidare behöver du FT kortet, medical card.

Säkerhets väst i beta klass 2 eller 3.
Benskydden till hästen ska vara så heltäckande som möjligt, finns även speciella FT skydd att köpa.

Skaffa även ett FT tr, och träna på någon FT bana innan tävlingen.

Lycka till!
 
Först och främst så måste du ha fälttävlans kortet.Utan d så får du inte starta
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 739
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 074
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 983
Senast: Mabuse
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp