Decemberöverenskomelsen

Ja inte fattar jag vad du menar direkt. Skiljer sig hans beteende på något särskilt annat sätt än andra politikers menar du? Hur då? Eller du kanske ogillar kortväxta norrländska arbetarklassmän i synnerhet?
Det där var ett fult påhopp om mina åsikter om kortväxta norrlänningar, men det är väl så det politiska klimatet kommer att se ut nu. Halva av min släkt är för Fn invandrare och norrbottningar, det utnyttjar jag ibland när jag blir arg. Hehe... lyckas så där....

Ja jag upplever att den där personen ljuger det har inte alliansen gjort och framförallt inte Reinfeldt. Han använder härskartekniker generellt och det gjorde katrenizze också nu istället för sakfrågor så kom det ett påhopp. Ja han fick igenom någon sorts lösning men till priset av mitt totala förakt.

Och vad ska man svara då om man inte vill samarbeta inom politik, näringsliv etc?
Att motparten förkastar ens bud hör ju till vardagen och det bör ju en "förhandlingsräv" klara galant ;)

Vad babblar du om?
Finns ju hur många sätt som helst att uttrycka "nej tack till samarbete", utan att referera till våldtäktsmän.

Det där var ett fult påhopp om mina åsikter om kortväxta norrlänningar, men det är väl så det politiska klimatet kommer att se ut nu. Halva av min släkt är för Fn invandrare och norrbottningar, det utnyttjar jag ibland när jag blir arg. Hehe... lyckas så där....

Ja jag upplever att den där personen ljuger det har inte alliansen gjort och framförallt inte Reinfeldt. Han använder härskartekniker generellt och det gjorde katrenizze också nu istället för sakfrågor så kom det ett påhopp. Ja han fick igenom någon sorts lösning men till priset av mitt totala förakt.

Alla sidor ljuger från och till.
Eller byter åsikt.

Okej, ska försöka. Han stod ju på en presskonferens och sa att han skulle ha nyval. Sedan återupprepade han den utsagan åtminstone en gång i tv. Han lovade att aldrig regera med en annan budget än sin egen, också en lögn. Makten viktigare än sakfrågan. Hur kan man se honom som en hederlig person som alltid ljger om allt.

Och sen ändrades förutsättningarna. När inte SD kan fälla varje ny budget och varje ny regering under de närmast kommande fyra åren, så behövs inte längre extraval. Och om du lyssnade noga så sade han att det fortfarande fanns möjligheter att diskutera frågan.

Och förutsättningarna för budgeten ändrades, det är rätt stor skilland att få ändra budgeten om några månader och garantier för att nästa går igenom.

Så du upplever det att den politiska inriktning som stämmer bäst överens med dina åsikter alltid står fast vid allt de sagt?
Ja i de fall som de själva bestämmer och inte har behövt förhandla med fler partier. Bevisföringen för annat kan väl du stå för.

Jag måste göra annat nu så jag svarar inte mer inom dagen iallafall.

Han känns väldigt informell och barnslig.
en god vän som jobbade på Riksdagen för många år sedan sa att hon funderat mycket på om detta scenario verkligen hade inträffat om det varit Ingvar Carlsson, Bildt, Olof Johansson m.fl. som varit poliktikerna. Hon trodde att det skulle skötts "snyggare". Att man satt sig utanför strålkastarljuset och diskuterat. Att det ju faktiskt handlar om landets styre och att det inte är något som sköts inför kameror och mikrofoner.

Det känns som om hela den här kalabaliken varit väldigt mycket av olika utspel. I min värld är politik inte utspel. Det är handling.

Alla sidor ljuger från och till.
Eller byter åsikt.
Så du upplever det att den politiska inriktning som stämmer bäst överens med dina åsikter alltid står fast vid allt de sagt?

Det här fick mig att reagera.
Är det såhär folk i gemen ser på politiker?

Att de ljuger och ändrar åsikt?

Politik är i mångt och mycket förhandlingar. Partier med olika åsikter bryter argument med varann och kommer fram till lösningar.

Det är ju som i vilken sorts relation som helst. Man argumenterar och har olika åsikter. Så småningom vinner" någons sida eller man kommer fram till en vettig kompromiss. Det betyder inte att den andre ljugit, bara att den fått ge sig eller fått revidera sin ståndpunkt inför kalla fakta och realiteter.
Det är väl inte att ljuga? Att redovisa vad man vill. Det är extremt sällan politiker lovar något. Däremot redovisar man vad man vill jobba för. Om det inte går att genomföra så beror det på att verkligheten inte tillät det.

Det vissa verkar ha svårt att se är att politik bedrivs utifrån grundvärderingar. När jag (som liten lokal fritidspolitiker) ställs inför nya frågor så utgår inte mina åsikter från ett tomt blad. Jag vet nästan alltid vad jag tycker och redan innan jag frågat kan jag lista ut vad mina partikamrater kommer att säga. Just för att vi utgår från grundvärderingar som vi delar.

Bra eller dåligt, för eller emot?

golit gläds åt att SD-s inflytande på svensk politik kommer att fortsätta vara noll.

Detta har hänt.

Aliansen förlorar valet, deras statsminister avgår som statsminister och partiledare.

Möjliga majoriteter S, MP, (V) + vilket som helt parti ur alliansen. Eller Alliansen+ S.

S (mp) ville få loss fp eller c ur aliansen och lyssnade om de kunde samarbete kring några frågor, fick nej.

S+Mp får då gå till V för att få ihop en budget som enligt då gällande förutsättningar skulle gå igenom riksdagen.

Bugeten får kritik, som budgetar alltid får och alliansen vädrar lite morgonluft.

SD bryter praxis och antyder att de kan rösta emot sina egna förslag.

Alliansen inser att de kan få igenom sin budget och att de kan återkomma som regering. Inget konstigt med det, politikt går ut på det. Skulle man regera så skulle man också, eftersom SD inte ska ha något inflytande också tvingat S att passivt eller aktivt stödja alliansförslag. Alliansen+ MP räcker inte för att få majoritet.

S+MP inser detta och försöker få alliansen, eller något parti i alliansen att passivt stödja det största blocket.

Det block som är i oposition sitter alltså med svarte petter. Att aktivt eller passivt stödja det andra blocket.

SD bryter praxis och röstar emot sina egna förslag med jublande partidagars stöd.

S+Mp berättar att man tänker utlysa extraval för att sätta press på aliansen i förandlingarna. De räknar krasst med att mandatfördelningen kommer att se ungefär lika dan ut efter extravalet, men att då är svattepetter hos alliansen. Dvs om inte SD ska ha inflytande måste alliansen efter nästa val och budget släppa fram S+mp.

Istället gör man upp om att Alliansen ska få samma chans vid nästa ordinarie val, då de kanske hyffsat opinonssiffrorna. Och nästa val.

Ja i de fall som de själva bestämmer och inte har behövt förhandla med fler partier. Bevisföringen för annat kan väl du stå för.

Jag måste göra annat nu så jag svarar inte mer inom dagen iallafall.

Behövs inte, du svarar ju samma som jag fast med andra ord ;)

Det här fick mig att reagera.
Är det såhär folk i gemen ser på politiker?

Att de ljuger och ändrar åsikt?

Politik är i mångt och mycket förhandlingar. Partier med olika åsikter bryter argument med varann och kommer fram till lösningar.

Det är ju som i vilken sorts relation som helst. Man argumenterar och har olika åsikter. Så småningom vinner" någons sida eller man kommer fram till en vettig kompromiss. Det betyder inte att den andre ljugit, bara att den fått ge sig eller fått revidera sin ståndpunkt inför kalla fakta och realiteter.
Det är väl inte att ljuga? Att redovisa vad man vill. Det är extremt sällan politiker lovar något. Däremot redovisar man vad man vill jobba för. Om det inte går att genomföra så beror det på att verkligheten inte tillät det.

Det vissa verkar ha svårt att se är att politik bedrivs utifrån grundvärderingar. När jag (som liten lokal fritidspolitiker) ställs inför nya frågor så utgår inte mina åsikter från ett tomt blad. Jag vet nästan alltid vad jag tycker och redan innan jag frågat kan jag lista ut vad mina partikamrater kommer att säga. Just för att vi utgår från grundvärderingar som vi delar.

Det var ett väldigt tungt ansvar du lade på mig.

Jag kan knappast anses svara för fler än mig själv och vad jag tycker.

Och jag tycker att politiker i stort är som folk är mest. Varken bättre eller sämre.

Jag har heller inte påstått att servars ljugs eller ändras åsikt.

Jag finner det lustigt när vuxna människor tycker att ens egen "favoritpolitik" är annorlunda (dvs bättre som människor) än alla andra. Tycker andra saker är ju självklart men i övrigt finns det ju alla sorter inom alla inriktningar.

Det var ett väldigt tungt ansvar du lade på mig.

Jag kan knappast anses svara för fler än mig själv och vad jag tycker.

Och jag tycker att politiker i stort är som folk är mest. Varken bättre eller sämre.

Jag har heller inte påstått att servars ljugs eller ändras åsikt.

Jag finner det lustigt när vuxna människor tycker att ens egen "favoritpolitik" är annorlunda (dvs bättre som människor) än alla andra. Tycker andra saker är ju självklart men i övrigt finns det ju alla sorter inom alla inriktningar.
njae - då uttryckte jag mig klumpigt och ber om ursäkt.
Tog mest avstamp i det du skrev. Jag tänkte inte detta som riktat specifikt mot dig utan just som en fundering över hur folk i gemen tänker.

njae - då uttryckte jag mig klumpigt och ber om ursäkt.
Tog mest avstamp i det du skrev. Jag tänkte inte detta som riktat specifikt mot dig utan just som en fundering över hur folk i gemen tänker.

Jag tycker att många är alldeles för benägna att ge löften. Och sen händer det inte så mycket.

Löfte att göra/genomföra, inte löften om att försöka, som är en helt annan sak.

Jag tycker att många är alldeles för benägna att ge löften. Och sen händer det inte så mycket.

Löfte att göra/genomföra, inte löften om att försöka, som är en helt annan sak.
Så olika glasögon man kan ha!

Palme sa att politik är att vilja. Så är det i min värld. Vill man inget har man inte i politiken att göra.
Det du kallar löften skulle jag sannolikt kalla för viljeinriktning och ambition.

:)

Detta har hänt.

Aliansen förlorar valet, deras statsminister avgår som statsminister och partiledare.

Möjliga majoriteter S, MP, (V) + vilket som helt parti ur alliansen. Eller Alliansen+ S.

S (mp) ville få loss fp eller c ur aliansen och lyssnade om de kunde samarbete kring några frågor, fick nej.

S+Mp får då gå till V för att få ihop en budget som enligt då gällande förutsättningar skulle gå igenom riksdagen.

Bugeten får kritik, som budgetar alltid får och alliansen vädrar lite morgonluft.

SD bryter praxis och antyder att de kan rösta emot sina egna förslag.

Alliansen inser att de kan få igenom sin budget och att de kan återkomma som regering. Inget konstigt med det, politikt går ut på det. Skulle man regera så skulle man också, eftersom SD inte ska ha något inflytande också tvingat S att passivt eller aktivt stödja alliansförslag. Alliansen+ MP räcker inte för att få majoritet.

S+MP inser detta och försöker få alliansen, eller något parti i alliansen att passivt stödja det största blocket.

Det block som är i oposition sitter alltså med svarte petter. Att aktivt eller passivt stödja det andra blocket.

SD bryter praxis och röstar emot sina egna förslag med jublande partidagars stöd.

S+Mp berättar att man tänker utlysa extraval för att sätta press på aliansen i förandlingarna. De räknar krasst med att mandatfördelningen kommer att se ungefär lika dan ut efter extravalet, men att då är svattepetter hos alliansen. Dvs om inte SD ska ha inflytande måste alliansen efter nästa val och budget släppa fram S+mp.

Istället gör man upp om att Alliansen ska få samma chans vid nästa ordinarie val, då de kanske hyffsat opinonssiffrorna. Och nästa val.
Sedan gör S o MP upp med de borgerliga om att den konstellation(dvs den koalition) n som är störst ska bilda regering och bidraga med statsminister.

Då ska vi se, S och MP har hur många % av riksdagen
M; KD, C o FP har hur många %
SD o V har hur många %
Att jag klumpar ihop SD o V är ju för att de andra tydligen inte anser dem rumsrena ;)

Så olika glasögon man kan ha!

Palme sa att politik är att vilja. Så är det i min värld. Vill man inget har man inte i politiken att göra.
Det du kallar löften skulle jag sannolikt kalla för viljeinriktning och ambition.

:)

Palme ville att hans son skulle gå på ett amerikanskt universitet, han ville tydligen inte heller betala skatt för det. Är det, det du kallar konsten att vilja?

Vad babblar du om?
Finns ju hur många sätt som helst att uttrycka "nej tack till samarbete", utan att referera till våldtäktsmän.

;)
quote-twenty-to-twenty-five-these-are-the-years-don-t-be-content-with-things-as-they-are-don-t-take-no-winston-churchill-340363.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Vår dotter började få ont i magen och må illa till och från i början av förskoleklass. Då som regel på morgnarna. Det slutade med att...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 148
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Är det någon som gjort en npf utredning hos ett privat företag? Rekommendationer, avrådan från visst bolag, om det hjälp att få... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 861
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V