• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Illusiion
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 058
I

Illusiion

Någon som vet vad en dee-bett har för funktion?
Vad är det bra för?:)

Sv: Dee Bett?

Jag antar att du menar det som på svenska brukar kallas D-ringsbett eller "bett med D-ringar".

I och med att ringarna har raka sidor så fungerar de som stopp i sidled på samma sätt som parerstängerna på full cheek eller de lösa gummiplattorna som man kan trä på.

Ringarna kan sitta på olika mundelar, så vad bettet får för funktion i munnen, på tunga och laner, beror på hur mundelen ser ut.

Sv: Dee Bett?

Ja? Blir det skillnad på bettet för att man skriver ut bokstaven D med tre bokstäver? ;)

Eller finns det någon helt annan bettvariant som knyckt den benämningen?

Det är väl främst inom western som man gärna skriver ut hela "dee", men funktionen med den raka sidan mot hästen är ju densamma oavsett hur huvudlaget och tyglarna som är fäst vid bettet ser ut. Eller om ryttaren har hatt eller hjälm... :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 247
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka