Definition av sommar?

S

Synvillan

Jaha undrar ni nu, vad är detta?:) Jo anledningen till att jag undrar är... NÄR tar sommaren slut? När måste det finnas vindskydd i hagen om hästar ska vistas där dygnet runt? Eller gäller detta även på sommaren, att hästar ska ha vindskydd. Vilket jag inte tror med tanke på hur många helt plana beteshagar man ser överallt, utan vare sig vind- eller solskydd.

Jag har bara tillgång till en hage utan vindskydd. Får jag ha hästar där dygnet runt nu?

Sv: Definition av sommar?

Jag har bara tillgång till en hage utan vindskydd. Får jag ha hästar där dygnet runt nu?

Ja, det får du. Hästar får gå ute dygnet runt utan ligghall så länge betestillväxt sker så det kan variera från år till och år och beroende på var i landet man bor.

Just nu får du fortfarande ha dina hästar ute utan vindskydd.

Sverige är ju ett långt land där årstiderna kommer vid olika tidpunkt, det varierar även från år till år så något bestämt datum finns inte.
Reglerna säger att när det inte sker någon tillväxt på betet längre så måste hästarna stallas in eller få tillgång till en ligghall.

Gräsmattan växer lika länge som det gör på betet, när man inte längre måste klippa gräsmattan så är det dags att ställa in hästarna eller flytta dem till hagen med ligghall.

Det finns jätt mycket bra att läsa på Jordbruksverkets hemsida!

Gräsmattan växer lika länge som det gör på betet, när man inte längre måste klippa gräsmattan så är det dags att ställa in hästarna eller flytta dem till hagen med ligghall.

Det finns jätt mycket bra att läsa på Jordbruksverkets hemsida!
:rofl::rofl::rofl: Vilket roligt sätt att precisera betestillväxt. Ungefär som utemöblerna fram när vi går över till sommartid. Nu kan vi tänka - gräsklipparen bort - vindskyddet fram :) Jättebra sätt att hålla reda på när betestillväxt inte sker. Det ska jag komma ihåg :idea:

Den bjuder jag på! :laugh:

Tycker själv att det är ett enkelt sätt att se när det slutat växa ute!

Många kloka svar, jag tackar för dem! :bow:

*kl*
Är medveten om reglerna är till för hästarnas bästa men vissa saker skulle jag vilja ändra.
Tex fn går mina hästar i en stor hage med mycket bete(och skog som skydd) och det lär vara grönt långt in i oktober även om inte betestullväxt sker. Om vädret inte är för ruksigt skulle jag vilja ha dem kvar där länge (kanske till mitten av oktober) och det är väl inte fel att lägga ut lite extra hö för näringsvärdet är åt skogen sent på hösten.
Men eftersom jag bor där jag gör så är det hem till vinterhagen och ligghall 1/10.

Ah läste nu har de tagit bort tidsrekomendationerna 1/9, 1/10 och 1/11 och ersatt med betestillväxt.
Ännu mer luddigt eller?

Senast ändrad:

För att vara mer exakt så slutar gräset att växa när temperaturen sjunker under 4 grader. Alltså när dygnsmedeltemperaturen är under 4 grader :)

För att vara mer exakt så slutar gräset att växa när temperaturen sjunker under 4 grader. Alltså när dygnsmedeltemperaturen är under 4 grader :)

:bow:
Och definitionen av sommar är att dygnsmedeltemperaturen är 10 grader eller mer.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 362
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 689
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur... 2
Svar
37
· Visningar
5 799
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bråkande hundar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka