Deformerande artros i armbågslederna :'(

B

beelzebul

För en tid sedan besökte jag veterinären i samband med att min hund blivit biten vid ögat av en annan hund. Det var ingen fara med ögat, men hon ville ändå söva honom och spola rent såret för att se hur djupt det var. Eftersom jag även nämnt att han haltat på vänstra frambenet, från och till vid längre promenader under 2 - 3 veckors tid, så tyckte hon även att vi skulle passa på att röntga honom då. Hon misstänkte att han hade osteokondros i bogleden, eftersom det var vanligt för rasen (amstaff). Därför röntgade hon hans bogleder, men hon röntgade även hans armbågar utifall det var där felet satt. Att tillägga är väl att han vid 1,5 års ålder blev röntgad på både höfter och armbågar, där han visade sig ha C på höfterna och en 1:a på den armbåge som han nu haltar på.

Veterinären gjorde i alla fall ett böjprov innan röntgen, där hon böjde hans vänstra ben (det onda) och sedan lät mig promenera med honom. Han haltade direkt, även om inte jag såg hältan då.

Hur som helst så genomfördes en röntgen och när veterinären avläst resultatet, så såg hon minst sagt bedrövad ut. Tydligen hade hon sett nån lös benbit vid armbågarna/armbågen och båda armbågarna var drabbade av kraftiga pålagringar, men den vänstra, d.v.s. den som han förut hade en 1:a på och den han haltar på, var värre drabbad :( "Deformerande artros i armbågslederna" blev domen (vad den nu egentligen innebär) :(
Veterinären såg som sagt riktigt ledsen ut och gav information om hur han skulle skötas i fortsättningen, d.v.s. regelbunden sjukgymnastik/simning, bara max 20-minuters promenader, alltid täcke på vintern, medicin vid behov, aldrig lämnas i kall bil på vintern, tillskott i maten o.s.v.
Hon satte även in smärtstillande direkt under 10 dagars tid och efter denna tid skulle jag åter kontakta henne och berätta om han "blivit bättre". Därefter ska vi fundera ut vad nästa steg blir.

Dock såg jag inte att han haltade när veterinären sa att han gjorde det, så jag funderar på om han kanske haltat länge utan att jag sett det? Och om jag inte ser det, hur ska jag då kunna berätta för veterinären om han blivit bättre i hältan? Den hälta jag har sett har ju bara uppkommit på längre promenader, som jag inte ens får gå i nuläget.
Jag ställde denna fråga till veterinären, som sa att jag i alla fall skulle kolla om han är bra i magen och mår bra i allmänhet av smärtstillandet (?), och att vi sen får se hur vi gör.
Jaja, tänkte jag och har i alla fall försökt leta tecken på att han blivit piggare eller liknande, men tycker det är svårt. Jag ser faktiskt ingen skillnad alls.

En annan grej jag funderat över är verkligen vilken "dom" min hund fått? Veterinären såg ju så bedrövad ut, så jag trodde nästan att hon skulle rekommendera avlivning! Jag förstod aldrig riktigt varför hon såg så ledsen ut, men nu inser jag att det kanske ser RIKTIGT dåligt ut! Jag vågade ju inte fråga så mycket, eftersom jag väl inte ville veta. Jag frågade bara "så han ska ha sjukgymnastik, medicin o.s.v. resten av livet", vilket hon svarade ja på.
Där kunde hon väl ha sagt att han inte har så lång tid kvar i så fall, om det nu är så. Fast hon kanske inte ville? Hur funkar det där egentligen?
Jaja, nästa gång jag ringer henne ska jag fråga rakt ut hur illa det egentligen ser ut och hur lång tid han kan ha kvar.

Grejen är ju den att denna försämring av armbågarna skett på 9 månader, från förra röntgen till denna. Det är en KRAFTIG förändring på KORT tid!
Och när jag söker på "deformerande artros i armbågslederna", så får jag bara upp massor om hundar som avlivats p.g.a. det och som haft korta liv!

Rasen är ju väldigt framtung och därför är det vanligt med onormala slitningar på armbågslederna, eftersom de får ta så mycket tyngd o.s.v. Så det ser ju inte så positivt ut att han är framtung heller, men samtidigt är det en muskulös ras som stöttar lederna bra. Och han var välmusklad kring armbågarna enligt veterinären, men fortfarande framtung :(
Kan det vara så att amstaffen kan stabilisera lederna på ett annat sätt än andra hundraser och därför kan må bra trots artros, eller spelar det ändå ingen roll eftersom de är framtunga?

Och vad tror ni om mina andra tankar?
Hur ska jag se om han blir bättre på smärtstillandet?
Vad tror ni om hans enorma försämring på så pass kort tid?
Hur lång tid kan han ha kvar? Säger inte veterinärer att hunden har en kort tid kvar om man inte frågar om det?
Har ni några erfarenheter av hundar med liknande diagnos och hur har det gått för dem?
Tror ni att jag kan få röntgenbilderna mailade till mig om jag ber om det, så att uppfödare och andra kan lära sig mer o.s.v.?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 061
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
782
Hundhälsa Hur ser prognosen ut för en fyraåring som har lösa benbitar i båda armbågarna? Han är påtagligt halt trots att han har gått på olika...
2
Svar
20
· Visningar
2 890
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp