Dela av ligghall, hur hög vägg?

S

susannez

Hejsan.
Vi har en loge vi ska dela av, halva denna ska användas som ligghall till häst.
Vi vet villka mått vi ska ha MEN, jag vet inte hur hög Väggen som vi delar av med måste vara?
Har kollat på jordbruksverket och där är skiljeväggar mellan boxar/spiltor, kan de vara de måttet man ska gå efter? De måttet är 1,6 m exklusive galler, så, hur gögt ska nu gallret vara då? de står inte nån stans.. Har sett i ett stall att istället för att använda galler hade dom ett tjockt ihåligt järnrör så att hästarna kunde sticka ut sina huvud genom boxväggen och röret, då såg väldigt bra ut?
Kan man sätta ett sånt rör på hjöden för där "gallret" skulle sluta och de blir godkänt? Så hade dem de iaf.
Snälla hjälp mig med hu högt jag måste bygga väggen med enbart vägg, galler eller hälst rör om de e godkännt.
MVH:Susanne
 
Sv: Dela av ligghall, hur hög vägg?

Du behöver inte ha galler. Jag vet inte ens om det finns måttbestämmelser för hur hög en sådan vägg ska vara. Men gör den som en boxvägg så att hästarna inte kan ta sig över den bara. Något galer behöver man inte ha.

Är du osäker, ring din kommun eller jordbruksverket.
 
Sv: Dela av ligghall, hur hög vägg?

Hejsan, jo men gör jag den som en vanlig boxvägg måste där ju vara galler överst. Ringde jordbruksverket innan idag men han som har hand om detta var inte där, han var tillbaka på måndag, och vi är färdiga för att börja bygga..
 
Sv: Dela av ligghall, hur hög vägg?

Nej jag tror inte att du behövr ha ngt galler. Du behöver inte ha ngt galler på boxdörren tex. Det är bara mellan boxarna när hästarna står vägg i vägg och inte ens då finns det ju några regler? Vet stall där man inte haft ngt galler mellan boxarna utan bara vanliga, låga boxväggar.

Varför skulle det vara krav på galler på en vägg som inte gränsar mot en box?
 
Sv: Dela av ligghall, hur hög vägg?

Om de inte svarar på jordbruksverket kan du fråga djurskyddsansvarige på er kommun.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har idag två stall med två boxar i varje... Det funkade jättebra, tills i våras då jag fick avliva ena hästen. Så nu står jag alltså...
Svar
17
· Visningar
2 471
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp