Dela på sto och föl ( hingstföl)

kexet01

Trådstartare
Jag har en fundering och det är när ni bruka dela på sto och hingstföl?? Jag har nämligen bara ett sto och ett hingstföl och jag skulle vilja att det går med varandra så länge som möjligt ( de ger varandra sällskap i tex hagen). kan inte ha fler i hästar då jag har för litet stall.

Har läste i andra trådar att hingstfölen kan bli könsmogen redan vid 7 mån?? Vill absolut inte att han ska bestiga sin mor. Hade fölet varit ett sto hade hon fått gått med mamman ända tills nästa sommar utan problem. Men nu är ju problemet att det är en hingst och jag skulle vilja veta när ni (erfarna inom avel) bruka dela på dem. Hur länge kan de gå med varandra utan problem???

Pratade med ett par bekanta som fick ett hingsföl för ett par årsen, de hande honom ända tills han blev 1 år med sin mamma och de övriga stona, han försökte inte ens bestiga dem ene enda gång (de kanske hade enbart tur inte vet jag).

Om jag måste dela på dem, hur tidigt kan man dela på dem respektive hur länge kan de gå tillsammans utan probelm? om man skulle skicka i väg honom på lösdrift, hur tidigt kan man göra det? (och stoet får en anna häst kompis? )


Tack för svar :banana:
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

Min 08a gick med mamman i samma hage tills han var nästan ett år, det gick bra. På våren delade jag på dem vid första tecknet jag såg på att hon började komma igång med brunsterna och han började bli lite intresserad. De hade dock varsin box bredvid varandra från att han var ca fyra månader.

10an hade lite samma upplägg i början. Egen box bredvid morsan från att han var ca fyra månader, sen helt avskiljd när han var sex månader och gick därefter med 08an i hagen intill mamman (som hade annat sällskap).

Årets kommer jag ha samma upplägg med.


Tänk på att ha dubbla trådar emellan om du ska ha dem intill varandra ute. 08an lärde sig snabbt att han kunde dia över/mellan trådarna om mamma ställde sig tillräckligt nära... :grin:

Tänkte du skicka honom på lösdrift kan du väl göra det from att han är ca sex månader, det är väl den vanligaste åldern. :)
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

Helst skall man skilja bort hingstarna vid 7 månader sen vet man aldrig när det klickar till och absolut om man inte har full koll på hästarna mkt stor del av dygnet.Jag hade mina 09 hingstar kvar längre då vi hade så in i bänken kallt precis när det var dags att avvänja och de skulle flytta ut till lösdriften från att ha stått i stall som i om många hästar i alla fall håller sig på + grader på natten, kändes lite väl elakt att slänga ut dem -20 från det och inte trodde man att kylan skulle hålla i sig så länge så man trodde ju bara det handlade om en vecka till och sen blev det en vecka till. Den äldsta av dem var tack o lov inte ett skvatt intresserad av något sådant, han blev avvand dagtid vid 7 månader men delade fortfarande box med mamma på natten (jätteboxar) och det blev så länge som fram tills han var 9 månader, MEN den andra slog det klick på när han var knappt 8 månader, en fin vinterdag solen tittade fram och mamma började brunsta på några minuter hade lillkillen snablat ut och skulle betäcka varpå det blev avvänjning och placering i lösdriften på sisådär 5 minuter. Den stod helt igjordning gjord just för att kunna plocka dem direkt om de visade något sådant här. Nu har jag koll på mina i stort sett dygnet runt då jag jobbar hemma är jag i stallet såg jag dem, är jag inne i arbetsrummet såg jag dem konstant genom fönstret och på natten hade jag kameraövervakning i boxarna. Så jag hade ju förutsättningarna att hinna se i tid vad som var på gång och det var knappt jag han med ändå trodde aldrig det skulle slå om så himla kvickt på en så ung, det skall vara någon väldigt speciell anledning om jag i fortsättningen någonsin kommer låta en hingstunge gå kvar efter 7 månader med mamma.
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

Mina fölungar har aldrig gått själv utan andra fölkompisar, förstår inte vitsen, så på hösten efter betet har sto och lillskit fått flytta till lösdrift tillsammans med andra fölston och föl för att senare på året plocka hem stoet och låta ungen gå kvar i den flock och omgivning den är invand i. :idea:
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

Så har även jag tänkt göra... är dock nervös över ihopsläpp med flocken... Rädd för att stoet ska bli skadad då hon är väldigt ranghög, rädd för att hon ska skada någon annan, rädd för att fölungen ska råka bli sparkad, rädd för att stoet ska falla ur... USCH! Jag är jättenervös, och målar fan på väggen jag vet...
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

Tusen tack. Kul att läsa att ni har gjort på ett liknade sätt som jag kommer att göra i höst :banana:

Vi håller på att bygga lösdriftet för fullt just nu, har en snäll sambo som gör allt åt mig, vill ta hem dem från bete ganska snart :rofl:
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

KL.

En fråga med samma tema.

Hur stor är risken att ett 9-12 månaders hingstföl betäcker med "lyckat" (dräktighet) resultat?

Enligt ägaren till hingstfölet är risken minimal och att det skulle vara extremt ovanligt. Men vad jag förstått är det inte helt ovanligt? Vem har fel?

Fölet i fråga är mycket intresserad av ston och klättrar gärna på andra hästar.
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

Många blir könsmogna just runt 8 månader så efter det är det alltid risk för "lyckat" resultat.
Är inte helt ovanligt att det händer när hingstfölen gått kvar för länge man hör talas om det då och då, betänker man då att majoriteten plockar bort sina hingstar från stona innan dess så blir det ju en relativt vanlig förekomst bland de få som går kvar med odräktiga ston längre.
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

Jag skulle inte våga ha ett hingstföl äldre än åtta månader ihop med ston. Även om man hört om de som kunnat gå med ston tills de blev ett år finns det också ett flertal som lyckats göra ston dräktiga när de är så gamla. Även ston som är lika gamla.

WildWilma; det hingstfölet skulle jag omedelbart plockat bort från ston! Hans ägare har fel.
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

Tack för svar från båda!

Det var som jag trodde då.

Det är tyvärr vårt 20 åriga sto som aldrig har haft föl som går i samma hage som hingstfölet eftersom hon blev fostermamma när fölets egen mamma dog. Vi har påpekat att de inte kan gå tillsammans så fort hon visar minsta tendens till brunst och eftersom fölet försökte betäcka sin egen halvsyster genom staketet förra veckan så tycker vi att ägaren till fölet skulle ta vår oro på allvar och hitta bättre hagsällskap till honom men icke. Hon tror för det första inte att han är fertil och för det andra att vårat sto inte kommer att tillåta att han bestiger henne trots att hon är brunstig. Hittills har han inte fått klättra på henne men han försöker ideligen ändå och kommer antagligen att bli illa sparkad tillslut. Vi har krävt att inom en vecka eller tidigare om hon börjar brunsta så ska de delas på.

Skulle ni ha dräktighetsundersökt stoet även om hon kommer normalt i brunst?
Hur långt får det gå innan man ger abortspruta?
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

Min (numera valack) tjuvbetäckte hos uppfödaren ett sto som 14-15 månader gammal. Med "lyckat" resultat - det blev ett stoföl korsning halvblod-kallblod...
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

i stallet där jag stod innan hände just det. Hingstföl betäckte och ut kom en välskapt avkomma.

Däremot lärde de sig nog inte, när jag åkte iväg med mitt sto gick det nya hingstfölet med stona och han var då 8 månader (o skulle gå med de fram till 1 års åldern för att sedan åka på hingstbete).
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

Tror gör man i kyrkan!
Tyvärr låter hon okunnig. Har du förklarat för henne att hon får stå för precis varenda extra krona du får lägga ut om han skadar/betäcker/befruktar ditt sto? Abortsprutor fungerar ju inte alltid heller, i Ridsport står om årets första föl som föddes trots abortspruta. Tror dessutom att hingsten bara var ett år när han betäckte.

Dessutom mår hingstungen bäst av att få gå i flock med åtminstone en jämnårig att leka med.
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

Tror gör man i kyrkan!
Tyvärr låter hon okunnig. Har du förklarat för henne att hon får stå för precis varenda extra krona du får lägga ut om han skadar/betäcker/befruktar ditt sto? Abortsprutor fungerar ju inte alltid heller, i Ridsport står om årets första föl som föddes trots abortspruta. Tror dessutom att hingsten bara var ett år när han betäckte.

Dessutom mår hingstungen bäst av att få gå i flock med åtminstone en jämnårig att leka med.

H*n tycker väl att hon kan mer än oss eftersom det är h*n som fött upp två föl och vi inget men vi upplever denne ganska okunnig ja.

Ganska exakt så har vi sagt till ägaren. Dessutom så kommer vi antagligen att få ta bort vår häst om hon skulle bli dräktig och det inte går att avbryta efter som hon aldrig har haft föl och är 20 år. Mår ganska illa när jag tänker på i fall att det händer eller redan har hänt.

Den sista raden kunde jag inte hålla med om mer, själv skulle jag aldrig någonsin ha ett hingstföl (eller stoföl för den delen) utan leksällskap. Men enligt ägaren är det viktigare att de går med sin mamma (i det här fallet vår häst :crazy:) tills att de är minst 1 år för att bli trygga hästar.

Ska höra med den som äger "vår" häst (jag är eg. bara medryttare men ägde halva hästen förut) i em och se hur ägaren till hingstfölet hade tänkt att lösa problemet. När jag pratade med ägaren till hingstfölet igår sa hon att då får han gå med dennes två ston varav den ena är hans halvsyster :crazy:. Ja vad säger man då? Jag tror inte ens att jag svarade på det. Som att diskutera med en vägg...

Så länge vår häst får en egen hage så klarar hon gott och väl att gå själv tills hingstfölet åker på bete i maj. Bara hoppas på att staketen håller för en hormonstinn hinståring...
 
Sv: Dela på sto och föl ( hingstföl)

Jag känner en som fick ett hingstföl efter sitt sto och de lät honom gå med mamman samt ett litet B-ponnysto till hingsten var ca 8 månader och 11 månader senare födde stackars B-ponnyn ett stoföl....
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
764
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 151
Senast: iNTOHiMO
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp