Bukefalos 28 år!

Dela stall med mamma

Handlar det om att din mamma isåfall måste skaffa en häst till? Det kan jag förstå kan bli jobbigt men på samma gång, som förälder kan man inte räkna med att ens barn ska ha kvar sina djur hos en i all evighet. Kanske är det så att din mamma känner att hon inte ens vill ha häst längre men har sin kvar för din skull? Det kan du ju inte veta om ni inte pratar.

Eller handlar det om att ni inte har någon vuxenrelation? Att din mamma anser att hon vet bäst och kör över dig?

Är det relationen er emellan som gnisslar eller är det att du vill ha annat stallsällskap det handlar om? Jag tror att du måste vara klar över själv vad problemet är för att sedan hitta en lösning. Bara för att du flyttar hästen finns det inget som säger att du får det du söker. Det kan lika gärna bli tvärtom att du blir än mer ensam även om du står i ett jättestall så finns det inget som säger att du trivs med övriga eller vill umgås med dem.

Är det kanske vänner i stort du behöver?
 
Mina föräldrar är inte hästintresserade, men det är nog de enda jag hade stått ut med i längden att dela stall med. Det eller syskon. Har eget stall nu, eller ja, står installad där det enbart är mina hästar, och det är helt underbart. Stod i kollektivstall förut där man fick armbåga sig fram för att få använda skottkärran och där precis allting var på villkor som inte alls passade mitt liv för övrigt. Vill aldrig mer behöva ha min häst installad tillsammans med andra. Hästen trivdes inte heller förut, det var stök och oregelbundna tider och stirriga andra hästar, och nej.

Hade inte fler personer att rida med på slutet trots att jag stod med flera andra personer. Det handlar ju om hur man jobbar och vilka det är i stallet, och bara för att man är många så behöver det inte fungera att rida tillsammans ändå. Jag är dessutom typen som kan tycka att det är kul att rida tillsammans ibland om det är rätt person, men jag har knepiga arbetstider och vill inte rida med "vem som helst" bara för att.

Jobbar i butik, och träffar därmed mycket människor varje dag. Efter att ha varit trevlig mot kunder/kollegor i x antal timmar är det inte överst på önskelistan att komma till stallet hungrig och sur med huvudvärk och tvingas konversera med någon som aldrig slutar gnälla om att grepen hängde en millimeter för långt åt höger. Jag vill koppla av i stallet. Med hästarna. Men jag är extremt introvert och föredrar mindre sällskap med få utvalda.

Vill du verkligen flytta, så ska du så klart göra det. Men tänk över vad som ligger bakom, varför du vill flytta. Jag har faktiskt inte stått i ett enda stall med fler än en person där det inte blivit bråk och tjafs (jo ett, men där var det bara jag samt mor+dotter, och jag var elva...). För mig är de konflikterna betydligt jobbigare än vad ensamheten med eget är.
 
Mina föräldrar är inte hästintresserade, men det är nog de enda jag hade stått ut med i längden att dela stall med. Det eller syskon. Har eget stall nu, eller ja, står installad där det enbart är mina hästar, och det är helt underbart. Stod i kollektivstall förut där man fick armbåga sig fram för att få använda skottkärran och där precis allting var på villkor som inte alls passade mitt liv för övrigt. Vill aldrig mer behöva ha min häst installad tillsammans med andra. Hästen trivdes inte heller förut, det var stök och oregelbundna tider och stirriga andra hästar, och nej.

Hade inte fler personer att rida med på slutet trots att jag stod med flera andra personer. Det handlar ju om hur man jobbar och vilka det är i stallet, och bara för att man är många så behöver det inte fungera att rida tillsammans ändå. Jag är dessutom typen som kan tycka att det är kul att rida tillsammans ibland om det är rätt person, men jag har knepiga arbetstider och vill inte rida med "vem som helst" bara för att.

Jobbar i butik, och träffar därmed mycket människor varje dag. Efter att ha varit trevlig mot kunder/kollegor i x antal timmar är det inte överst på önskelistan att komma till stallet hungrig och sur med huvudvärk och tvingas konversera med någon som aldrig slutar gnälla om att grepen hängde en millimeter för långt åt höger. Jag vill koppla av i stallet. Med hästarna. Men jag är extremt introvert och föredrar mindre sällskap med få utvalda.

Vill du verkligen flytta, så ska du så klart göra det. Men tänk över vad som ligger bakom, varför du vill flytta. Jag har faktiskt inte stått i ett enda stall med fler än en person där det inte blivit bråk och tjafs (jo ett, men där var det bara jag samt mor+dotter, och jag var elva...). För mig är de konflikterna betydligt jobbigare än vad ensamheten med eget är.

Tack snälla för din återkoppling....kan tänka mig att det är tufft i olika inackoderingstall....
 
Jag har mina hästar på min mammas gård, ser mest bara fördelar. Har provat att ha dom installade på annat ställe men jag gillar att sköta mig själv och bestämma själv vilken hage dom ska gå i m.m. Dock har inte min mamma några egna hästar längre så jag gör det mesta själv men får hjälp med utsläpp och mockning någon gång om det är kris:) Hon har inte haft några åsikter när jag har haft hästarna på annat ställe, mer än att hon saknade hästarna lite men då åkte hon ju och hälsade på dom ibland.
Jag förstår vad du menar med ensam men så blir det ju om man har eget stall med. Försök att åk iväg och rid med vänner någon annanstans eller skaffa en medryttare eller något?
 
Har också stallet tillsammans med min mamma. För mig är det hur bra som helst. Vi har en bra relation, jag är den med mest kunskap så det blir oftast jag som beslutar om rutiner osv. Vi diskuterar ju förstås och det är sällan det blir tjafs. Kan tänka mig att det beror mycket på vad man har för relation till sin mamma och vad man vill ha ut av ridningen/hästen. Jag vill kunna träna, tävla och ändå ha en vettig bra hästhållning. Jag vill också kunna njuta av att gå och fixa och dona för mig själv och slippa en massa folk och bråk, intriger osv som det lätt kan bli i inackorderingsstall. Vi hjälps dessutom åt, behöver liksom inte fundera på att skaffa hästvakt om jag ska bort t ex, det går ju så klart åt andra hållet med, behöver mamma iväg så tar jag stallet. Men det kanske inte passar alla. Fundera på vad du vill ha ut av hästlivet, vad är det du saknar idag? Skulle ni kanske ha en inackordering?
 
Jag är några år yngre än du och delar stall med mamma. För mig och min mamma fungerar det bra. Vi hjälps åt och vi fattar beslut rörande stallet tillsammas, men hon har sista ordet i större frågor iom att det är hennes gård. Jag känner att jag har frihet att få ha det på mitt sätt och kan slappna av när jag är där. Innan hon köpte gård och egna hästar hade jag en häst, den hann jag ha uppstallad på 4 olika stall. Det var på ett sätt kul att stå i större stall med mycket folk, men samtidigt innebär det ett evigt pusslande med hur man ska ha det med olika saker. Det sista stället var snudd på kaos, för hyresvärden klarade inte av att styra upp sina inackorderingar och folk började dela av och sätta upp nya hagar kors och tvärs, flyttade på hästar utan att fråga, bland annat min som vid tidpunkten hade boxvila pga hovbensfraktur. På ett annat ställe var hyresvärden rena diktatorn, där var det för all del bra ordning men man blev utskälld efter noter för minsta lilla och vi var flera som åkte dit med en klump i magen.

Fördelar och nackdelar finns med allting, och självklart beror det på hur just din mamma är gällande stallet och hur ni fungerar tillsammans. Om det t.ex. är så att hon btsämer allt och du bara får rätta dig så förstår jag att det inte känns så kul. Börja med att prata med henne lite öppet bara kanske? Adressera de problem du anser finns, nämn att du har funderat på att flytta din häst för att du känner behov ditten och saknar datten i nuvarande stall. Du måste ju inte ha bestämt dig för något för att prata med henne menar jag. :)
 
jag delar också stall med mamma och det funkar toppen. det är klart man ibland kan sakna att ha några superkompisar på samma nivå i samma stall, samtidigt som det är så otroligt skönt att få vara ifred och sköta sitt. Mamma och jag har likt hästtänk, jag har lite mer ordningssinne så jag går och plockar och städar en hel del, hon sköter mer markservice med fodringar och så. Vi har en bra relation i stort och det är väl därför det funkar. Vi är inte såna som går och stör oss i det tysta utan blir något störigt eller jobbigt så pratar vi om det direkt och ändrar. Jag är väl fem år yngre än du ungefär.
 
Ja precis alla dem fördelarna finns ju
Men jag saknar tex att bara kunna snacka med någon annan ibland, kanske kunna ta en fika, bara att kunna borsta hästen tillsamans med någon annan hade varit trevligt
Att det hade kunnat vara lite mer "dynamik"
En flytt till ett annat stall behöver inte innebära ngn skillnad på den fronten. Kanske ska FU försöka få ditt sociala behov stillat utanför hästbranschen?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp