Dela wi-fi med andra

Milosari

Trådstartare
En granne frågade om hon fick låna mitt internet så jag gav henne lösenordet. Nu meddelar hon flera dagar senare att det ligger nere... Så hon hade nog tänkt sig ett lite längre lån... Jag har egentligen inget emot det men vill bara försäkra mig om att det inte finns några nackdelar för mig?
 
En granne frågade om hon fick låna mitt internet så jag gav henne lösenordet. Nu meddelar hon flera dagar senare att det ligger nere... Så hon hade nog tänkt sig ett lite längre lån... Jag har egentligen inget emot det men vill bara försäkra mig om att det inte finns några nackdelar för mig?

Har du fri datamängd? Det är väl den främsta frågan för har du inte det blir det ju en stor nackdel. Gav du ett gästlösenord eller det vanliga? Har hon det vanliga kan hon eventuellt gå in i routerinställningarna (beroende på router). Dessutom, vad säger att hon inte delar ut lösenordet när hon har kompisar där?

Personligen hade jag aldrig helvetet gått med på det, jag vill inte ha någon annan inne på mitt nätverk eftersom det ökar risken för att folk snokar där de inte hör hemma. Dessutom blir ju bandbredden sämre ju fler enheter som är anslutna.
 
En granne frågade om hon fick låna mitt internet så jag gav henne lösenordet. Nu meddelar hon flera dagar senare att det ligger nere... Så hon hade nog tänkt sig ett lite längre lån... Jag har egentligen inget emot det men vill bara försäkra mig om att det inte finns några nackdelar för mig?
Om grannen laddar illegalt så är det du som är ansvarig, då uppkopplingen är i ditt namn.
Annars håller jag med @athena_arabians.
 
Om grannen laddar illegalt så är det du som är ansvarig, då uppkopplingen är i ditt namn.
Annars håller jag med @athena_arabians.

Just ja, det tänkte jag inte på. Som sagt, jag ser inga fördelar med att vara så givmild med sitt internet. Måste man nu göra det så är det ju ett minimum att man använder gästlösenord och att man har bra brandvägg på sina egna anslutna enheter...
 
Har du fri datamängd? Det är väl den främsta frågan för har du inte det blir det ju en stor nackdel. Gav du ett gästlösenord eller det vanliga? Har hon det vanliga kan hon eventuellt gå in i routerinställningarna (beroende på router). Dessutom, vad säger att hon inte delar ut lösenordet när hon har kompisar där?

Personligen hade jag aldrig helvetet gått med på det, jag vill inte ha någon annan inne på mitt nätverk eftersom det ökar risken för att folk snokar där de inte hör hemma. Dessutom blir ju bandbredden sämre ju fler enheter som är anslutna.
Jag har fri mängd, hon har det vanliga men jag tror inte att hon har kunskap nog att göra några ändringar. Jag tror inte heller att hon har några vänner, men jag kan tänka mig att hon har svårt att stå emot om hon blir pressad. Så en god idé att ordna med gästlösen.

Jag har bara mobil och surfplatta anslutet.
 
Jag har fri mängd, hon har det vanliga men jag tror inte att hon har kunskap nog att göra några ändringar. Jag tror inte heller att hon har några vänner, men jag kan tänka mig att hon har svårt att stå emot om hon blir pressad. Så en god idé att ordna med gästlösen.

Jag har bara mobil och surfplatta anslutet.

Jag hade fortfarande inte gjort det, mycket pga vad @lytesout95 sa om illegal fildelning . De jagar aktivt fildelare numera och det blir åtal när de kommer på en. Plus att du har två enheter anslutna och hon kanske två också. Det är en rejäl minskning av bandbredden och inte ett dugg roligt när man ska streama tex. Jag antar heller inget om andras kunskap när det gäller att skapa oreda bland inställningarna i en router (ofta är lite kunskap värre än ordentlig kunskap). Jag kan också säga att hon verkar inte vara direkt tacksam med tanke på att hon påpekade att det var nere (jag antar att du hade stängt av routern).

Men om du fortfarande låter henne använda det men ordnar gästlösen så kom ihåg att du måste ändra din egen inloggning eftersom hon nu har det lösenordet.
 
Alltså. Jag tror verkligen inte att hon har kapacitet att hitta på saker. Jag tror att hon har en måttlig utvecklingsstörning. Hon hjälper mig med hundarna ibland så jag vill hjälpa tillbaka. Hon har t o m nyckel till min lägenhet om jag skulle behöva akut hjälp med hundarna någon dag.

Det ingår i min livsåskådning att man ska hjälpa andra. Jag ville bara veta vilka risker det kan medföra. Jag är helt okej med att det KAN leda till en besvärlig situation. Sannolikheten att det gör det är försvinnande liten. Hon har jätteont om pengar, och jag har inte råd att hjälpa henne. Men bredbandet är redan betalt och jag utnyttjar det väldigt dåligt så jag delar gärna med mig.
 
Alltså. Jag tror verkligen inte att hon har kapacitet att hitta på saker. Jag tror att hon har en måttlig utvecklingsstörning. Hon hjälper mig med hundarna ibland så jag vill hjälpa tillbaka. Hon har t o m nyckel till min lägenhet om jag skulle behöva akut hjälp med hundarna någon dag.

Det ingår i min livsåskådning att man ska hjälpa andra. Jag ville bara veta vilka risker det kan medföra. Jag är helt okej med att det KAN leda till en besvärlig situation. Sannolikheten att det gör det är försvinnande liten. Hon har jätteont om pengar, och jag har inte råd att hjälpa henne. Men bredbandet är redan betalt och jag utnyttjar det väldigt dåligt så jag delar gärna med mig.

Jag förstår. Men då känns det ännu mer som att en gästinloggning är en bra idé samt att du ändrar befintligt lösenord. Du kan ju ha ett litet snack också om att det är olagligt med fildelning och att du kan få problem om hon gör något sådant eller låter kompisar göra det :)
 
Alltså. Jag tror verkligen inte att hon har kapacitet att hitta på saker. Jag tror att hon har en måttlig utvecklingsstörning. Hon hjälper mig med hundarna ibland så jag vill hjälpa tillbaka. Hon har t o m nyckel till min lägenhet om jag skulle behöva akut hjälp med hundarna någon dag.

Det ingår i min livsåskådning att man ska hjälpa andra. Jag ville bara veta vilka risker det kan medföra. Jag är helt okej med att det KAN leda till en besvärlig situation. Sannolikheten att det gör det är försvinnande liten. Hon har jätteont om pengar, och jag har inte råd att hjälpa henne. Men bredbandet är redan betalt och jag utnyttjar det väldigt dåligt så jag delar gärna med mig.
Du kanske kan prata med henne om fildelning? Kan ju hända att hon gör något olagligt utan att ens förstå att det inte är ok liksom?

edit - tvåa på den tanken
 
Dela med sig med hjälp av gästlösen under ytterst begränsade perioder har jag inga som helst problem med. Det har vi gjort till grannar flera gånger när de haft totalkollaps på nätet (typ några timmar, max en kväll, hänt sammanlagt 5 gånger). Däremot skulle jag absolut inte dela det ordinarie lösenordet och inte lånat ut det en längre tid.
 
Liten fråga i anslutning....

Jag har aldrig fattat det där med olika lösenord till routern.
Det finns ett lösen på en klisterlapp på routern. Hur i hela friden ändrar man det?

Om jag har gäster i gästhuset och vill förse dem med bredband - hur gör jag för att de inte ska vara på samma som jag?

mvh
rådvill tant
 
Liten fråga i anslutning....

Jag har aldrig fattat det där med olika lösenord till routern.
Det finns ett lösen på en klisterlapp på routern. Hur i hela friden ändrar man det?

Om jag har gäster i gästhuset och vill förse dem med bredband - hur gör jag för att de inte ska vara på samma som jag?

mvh
rådvill tant

Det beror helt och hållet på om din router stödjer gästinloggning (alla gör inte det, tex min). Om den gör det står det i manualen hur man gör.
 
Jag har aldrig fattat det där med olika lösenord till routern.
Det finns ett lösen på en klisterlapp på routern. Hur i hela friden ändrar man det?
Du kommer antagligen att kunna googla fram det i bruksanvisningen, förhoppningsvis på tillverkarens hemsida.
Så gott som alla routrar för konsumentbruk har inställningarna åtkomliga som inbyggd websida. För att nå den behöver man logga in i routern, det gör man ofta genom att skriva routerns egen IP-adress direkt i webläsarens adressfält. (Somliga routrar kräver att man loggar in via kabel, inte trådlöst.) Oftast är adressen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 men det kan strängt taget vara vad som helst. Bruksanvisningen vet. Du loggar sedan in med de användaruppgifter som står i bruksanvisningen, om ingen ändrat dem. Från fabrik har många routers användarnamn som admin eller administrator och lösenord som admin, administrator, 1234 eller helt tomt fält.
Därefter letar du dig fram till inställningsfältet för lösenord, ändrar det, sparar ändringen, och loggar ut.
Om jag har gäster i gästhuset och vill förse dem med bredband - hur gör jag för att de inte ska vara på samma som jag?
Ett tillfälligt gästlösenord skiljer inte nödvändigtvis bort gästinloggade från ditt övriga nätverk. De kan hamna på precis samma nätverk som allting annat som är anslutet till den routern/accesspunkten.
Många nyare routrar har en särskild säkerhetsnivå för gästaccess, där gästinloggningar bara når internet och inga andra enheter på nätverket. Det är vad @athena_arabians syftar på. Men utgå alltså inte från att alla routrar har den funktionaliteten, utan kolla det gärna. Äldre routrar har ofta möjligheten att skapa flera användarkonton/lösenord, men för samma anslutning.
 
Du kommer antagligen att kunna googla fram det i bruksanvisningen, förhoppningsvis på tillverkarens hemsida.
Så gott som alla routrar för konsumentbruk har inställningarna åtkomliga som inbyggd websida. För att nå den behöver man logga in i routern, det gör man ofta genom att skriva routerns egen IP-adress direkt i webläsarens adressfält. (Somliga routrar kräver att man loggar in via kabel, inte trådlöst.) Oftast är adressen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 men det kan strängt taget vara vad som helst. Bruksanvisningen vet. Du loggar sedan in med de användaruppgifter som står i bruksanvisningen, om ingen ändrat dem. Från fabrik har många routers användarnamn som admin eller administrator och lösenord som admin, administrator, 1234 eller helt tomt fält.
Därefter letar du dig fram till inställningsfältet för lösenord, ändrar det, sparar ändringen, och loggar ut.

Ett tillfälligt gästlösenord skiljer inte nödvändigtvis bort gästinloggade från ditt övriga nätverk. De kan hamna på precis samma nätverk som allting annat som är anslutet till den routern/accesspunkten.
Många nyare routrar har en särskild säkerhetsnivå för gästaccess, där gästinloggningar bara når internet och inga andra enheter på nätverket. Det är vad @athena_arabians syftar på. Men utgå alltså inte från att alla routrar har den funktionaliteten, utan kolla det gärna. Äldre routrar har ofta möjligheten att skapa flera användarkonton/lösenord, men för samma anslutning.
Man hittar även adressen till sin router genom att gå command promt (sök bara cmd bland programmen), skriv in ipconfig och läs raden vid default gateway.
 
Jag har en väninna som lånar sin grannes wifi då min är för långt bort(?) , hon är 75 år och vill bara facetajma med sin dotter i USA. Grannen tar 200 kr/mån :(.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 737
Senast: Ava22
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 953
Senast: Hazel
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
937
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp