Delad ekonomi

Det går utmärkt att ha en gemensamt planerad ekonomi utan något gemensamt konto. Det är ju inte själva kontot som avgör utan att man äger pengarna gemensamt.
Och är överens om vad de används till.

Vi tyckte att det gav en bra ordning på ekonomin att vi inte kluddade på samma konton.
Rent formellt äger man ju inte pengarna tillsammans om de sitter på egna konton. Då har man ”gemensam” ekonomi teoretiskt men inte på pappret.

Du skrev ju dock att ni hade tillgång till kontona så jag förstår inte?
Var det gemensamma konton på pappret men ni använde de var för sig?
 
Rent formellt äger man ju inte pengarna tillsammans om de sitter på egna konton. Då har man ”gemensam” ekonomi teoretiskt men inte på pappret.

Du skrev ju dock att ni hade tillgång till kontona så jag förstår inte?
Var det gemensamma konton på pappret men ni använde de var för sig?
Som gifta så äger man egentligen allt tillsammans om inte annat har avtalats.
Vi var gifta utan andra avtal.

Att ha tillgång till ett konto betyder inte att man måste vara där och kludda. Det var bara som säkerhet om någon av oss skulle råka ut för svår olycka eller sjukdom (tänk 3 veckor i respirator med covid-19). Det är ju bra om räkningarna har blivit betalda under tiden.
 
Som gifta så äger man egentligen allt tillsammans om inte annat har avtalats.
Vi var gifta utan andra avtal.

Att ha tillgång till ett konto betyder inte att man måste vara där och kludda. Det var bara som säkerhet om någon av oss skulle råka ut för svår olycka eller sjukdom (tänk 3 veckor i respirator med covid-19). Det är ju bra om räkningarna har blivit betalda under tiden.
Njä. Däremot ska det delas/kompenseras om det ska bodelas.
 
Som gifta så äger man egentligen allt tillsammans om inte annat har avtalats.
Vi var gifta utan andra avtal.

Att ha tillgång till ett konto betyder inte att man måste vara där och kludda. Det var bara som säkerhet om någon av oss skulle råka ut för svår olycka eller sjukdom (tänk 3 veckor i respirator med covid-19). Det är ju bra om räkningarna har blivit betalda under tiden.
Okej men då har vi hela tiden skrivit om olika saker. Jag har skrivit att jag inte tycker att det kan kallas gemensam ekonomi om inte båda har tillgång till pengarna och därmed också möjlighet till insyn. Om man sen väljer att ha ett upplägg där man sköter sina ”egna” konton men som båda egentligen har tillgång till så är ju det något annat.

Om man är gift eller ej spelar ju ingen roll. Man kan inte spatsera in på banken och kräva ut pengar från ett konto som bara partnern står på.
 
Rent formellt äger man ju inte pengarna tillsammans om de sitter på egna konton. Då har man ”gemensam” ekonomi teoretiskt men inte på pappret.

Du skrev ju dock att ni hade tillgång till kontona så jag förstår inte?
Var det gemensamma konton på pappret men ni använde de var för sig?
Nej mamma hade rätt att hantera pappas konton men det var pappas konto och hans namn på.
Hon hade eget med.
Pappa hanterade aldrig pengar mer än att han ville ha pengar till snus
Tur nog när pappa avled.
 
Jag kommer aldrig ha gemensam ekonomi
Dels för att jag är skyldig kfm runt 400 000 som jag aldrig kommer klara av att betala och dels för att mina ex har varit rövhattar.
Den första var shoppingtokig och ville ha min hela lön för att betala hans shopping.
Den andra "bjöd" på resor som jag sen skulle betala trots att han visste att jag inte hade råd.
 
Rent formellt äger man ju inte pengarna tillsammans om de sitter på egna konton. Då har man ”gemensam” ekonomi teoretiskt men inte på pappret.

Du skrev ju dock att ni hade tillgång till kontona så jag förstår inte?
Var det gemensamma konton på pappret men ni använde de var för sig?
Ja, och här ser jag i alla fall jag en risk.
Det är mycket möjligt att jag är mer cynisk än genomsnittspersonen, men better safe than sorry
 
Nej mamma hade rätt att hantera pappas konton men det var pappas konto och hans namn på.
Hon hade eget med.
Pappa hanterade aldrig pengar mer än att han ville ha pengar till snus
Tur nog när pappa avled.
Ja en person är ju ”huvudinnehavare” eller liknande på kontot, och sen skrivs en fullmakt om att båda har rätt att se och använda kontot. Typ (har inte koll på detaljerna)
Nuförtiden innebär det att båda ser kontot på sin internet/mobilbank, båda kan använda kontot, ha kort kopplade till kontot osv.
 
Ja, och här ser jag i alla fall jag en risk.
Det är mycket möjligt att jag är mer cynisk än genomsnittspersonen, men better safe than sorry
Ja verkligen!
”Gemensamt” sålänge man är överens, men i skarpt läge har ju den andra inga rättigheter. Det kan knappast kallas gemensamt på riktigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 084
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 918
Senast: Badger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 810
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp