Delad ekonomi

Oj. Jag tycker nog inte att det borde räknas som gemensam ekonomi. Det finns ju inte så mycket gemensamt med att en person har ekonomin och delar ut lite till den andra.
Min exmake skötte hela vår ekonomi.
Min lön fördes över till hans konto förutom en summa som var mina fickpengar.

Vi hade som gifta teckningrätt på varandras konton, så jag hade kommit åt pengarna om det hade hänt något.

Är inte det gemensam ekonomi?
 
Min exmake skötte hela vår ekonomi.
Min lön fördes över till hans konto förutom en summa som var mina fickpengar.

Vi hade som gifta teckningrätt på varandras konton, så jag hade kommit åt pengarna om det hade hänt något.

Är inte det gemensam ekonomi?
Om båda har tillgång till pengarna. Vet inte vad teckningsrätt innebär? Försökte googla men fick bara upp träffar om aktier?

Jag tycker inte det räknas som gemensam ekonomi om inte båda har tillgång till kontona. Om man har ”gemensamma pengar” men de sitter på ena partens egna konto så blir det ju lite skevt. Har svårt att se hur pengarna faktiskt i praktiken är gemensamma då?

Det går att ha gemensamma konton även om ena parten är ansvarig för ekonomin.
 
Hur tänker ni som äger gård ihop?

Om den ena partnern har hästar, vill renovera upp stallet, byta taket på stallet, bygga ridbana, köpa transport mm kostar ganska många tusenlappar.

den andra partnern är inte hästintresserad och har ingen nytta av detta, kanske kan låna transporten och köra grejer nån gång. Har heller inga dyra intressen.

hur ska detta betalas? Ska det betalas av den hästintresserade? Eller av båda då gården ägs gemensamt?
Hästtransport och ridbana betalade jag för med egna pengar. Behöll också varenda krona när jag sålde transporten. Båthuset betalade jag inte en krona på. När båten såldes tog sambon de pengarna. (Den var dyrare än transporten).
 
Men ärligt talat - gör era män så? Då känns det ju som nåt är så fundamentalt fel att jag inte ens hade haft en tanke på att stanna kvar i en relation.

Det låter som flera i tråden är ihop med barn.. :eek:
Jag tänker att det finns dyra utgifter och så finns det dyra utgifter. Sambon köper en ny traktor för 35’ känns väl mer att jämställa med att jag köper en ny sadel för samma pris = något som inte händer allt för ofta. Det hade jag kunnat leva med.

Å andra sidan har jag en hovslagarräkning på 1900 var åttonde vecka. Det är så pass dyrt och så pass ofta förekommande att jag inte hade velat belasta min sambo med den summan eftersom den återkommer hela tiden. Jag är inte en speciellt slösig person för övrigt, snarare tvärtom, men just hästarna tenderar som vi alla vet att bli väldigt dyrt. Då besparar jag honom det lidandet och hoppas att han inte blir en av alla de sambos man hör talas om som gnäller och knorrar på hästintresset.
 
Om båda har tillgång till pengarna. Vet inte vad teckningsrätt innebär? Försökte googla men fick bara upp träffar om aktier?

Jag tycker inte det räknas som gemensam ekonomi om inte båda har tillgång till kontona. Om man har ”gemensamma pengar” men de sitter på ena partens egna konto så blir det ju lite skevt. Har svårt att se hur pengarna faktiskt i praktiken är gemensamma då?

Det går att ha gemensamma konton även om ena parten är ansvarig för ekonomin.
Det är när man har tillgång till någon annans konto.
Men det kanske heter något annat?

Man måste väl inte ha gemensamma konton för att ha gemensam ekonomi?
 
Hur tänker ni som äger gård ihop?

Om den ena partnern har hästar, vill renovera upp stallet, byta taket på stallet, bygga ridbana, köpa transport mm kostar ganska många tusenlappar.

den andra partnern är inte hästintresserad och har ingen nytta av detta, kanske kan låna transporten och köra grejer nån gång. Har heller inga dyra intressen.

hur ska detta betalas? Ska det betalas av den hästintresserade? Eller av båda då gården ägs gemensamt?
Det som är värdeökande/löpande underhåll på gården skulle jag se som gemensamma utgifter. Alt. ha en %-fördelning redan på ägandenivå och då stå för gårdens utgifter (och inkomster) själv.

Skiljer också på privata utgifter och gårdens utgifter, men det förutsätter ju även inkomster på.gården och det kanske inte var aktuellt i det här fallet?

Privata (och mina, inte våra) skulle vara t ex sadel, täcken, transport. Gårdens utgifter skulle vara hindermaterial, termobar och liknande. Privata och eventuellt våra, beroende på hur det ser ut för övrigt, skulle vara bil med dragkrok och kapacitet att dra min transport med mina hästar. Privat och min om vi har varsin bil, gemensam om det är hushållets enda bil (inte troligt på landet men ändå 🙂)
 
Och det är just därför gemensam ekonomi är en form av kontroll, vilket jag inte gillar. Ingen ska få säga till mig att jag inte får köpa det jag vill. Ingen ska få ha kontrollen över mig på hur mycket jag spenderar på kläder, eller annat. För mig är det på gränsen till integritetskränkande att min partner ska veta hur mycket fikan kostade när jag var ute med vänner.

Fast vi har gemensam ekonomi med ett delat konto och varsina lönekonton samt att jag har flera sparkonton och han har väl ett sparkonto. Allt ditt är mitt och allt mitt är ditt fast jag har ingen koll på hur mycket lön han får in och han har typ ingen koll på vad jag får in men vi har en ungefärlig uppfattning. Börjar han ha snålt med pengar i slutet av månaden så får han av mig, har jag smålt med pengar innan lön så swishar han mig men oftast räcker det.
Jag känner inget behov av att redovisa mina inköp och han behöver inte redovisa sina för mig. Det blir naturligt att vid större kostnader så har man en dialog om man måste gräva i sparkontot. När vi hade det snålare med pengar så hade vi mer dialog vilket inte behövs idag.
 
Jag var själv i min ungdom i ett förhållande med en man som tjänade mycket mer än mig och som var bättre på att hålla i sina pengar. Han betalade gärna krogbesök etc åt mig , tog mina pengar slut gick han in tills jag fick nya. Det var jätteskönt och jag slapp tänka så mycket.
Efter en tid föreslog han att jag skulle få ett kort till hans konto, och det var oerhört frestande, men jag sa nej och insåg att det var ett sätt att hålla mig kvar och kontrollera mig, och till slut lyckades jag ta mig därifrån.

Han försökte kontrollera mig på flera andra sätt också, detta var en del i hans strategi.
 
Om jag var sambo och hade häst hade jag inte velat ha delad ekonomi. Det hade inte känts bra för mig om inte sambon hade nåhot som kostar något liknande dvs en häst för mig hade haft en löpande kostnad på ca 7000 i månaden och dessutom inköp på kanske 150'. Det hade jag inte velat att någon annan ska behöva ta även om personen själv inte hade haft problem med det.
 
Det är när man har tillgång till någon annans konto.
Men det kanske heter något annat?

Man måste väl inte ha gemensamma konton för att ha gemensam ekonomi?
Men om ni har tillgång till varandras konton så är det ju gemensamma konton? Eller vad är det jag inte fattar?

JAG tycker att gemensam ekonomi behöver innehålla gemensamma konton. Annars är det ju någon konstig variant där man betalar mycket tillsammans men det kan knappast kallas gemensamt. Sen behöver inte alla konton vara gemensamma, man kan ju ha egna konton också. Vi har tex egna sparkonton utöver flertalet gemensamma konton.
 
Om jag var sambo och hade häst hade jag inte velat ha delad ekonomi. Det hade inte känts bra för mig om inte sambon hade nåhot som kostar något liknande dvs en häst för mig hade haft en löpande kostnad på ca 7000 i månaden och dessutom inköp på kanske 150'. Det hade jag inte velat att någon annan ska behöva ta även om personen själv inte hade haft problem med det.
Jag tror du menar gemensam ekonomi. Delad ekonomi = var och en sköter sin egen ekonomi :)
 
Men om ni har tillgång till varandras konton så är det ju gemensamma konton? Eller vad är det jag inte fattar?

JAG tycker att gemensam ekonomi behöver innehålla gemensamma konton. Annars är det ju någon konstig variant där man betalar mycket tillsammans men det kan knappast kallas gemensamt. Sen behöver inte alla konton vara gemensamma, man kan ju ha egna konton också. Vi har tex egna sparkonton utöver flertalet gemensamma konton.
För ni löpande över pengar till era privata sparkonton?
 
För ni löpande över pengar till era privata sparkonton?
Ja vi har stående överföringar varje månad både till vårt gemensamma sparkonto och till våra privata sparkonton. Om vi får mkt pengar över någon månad bestämmer vi gemensamt vad vi gör med dem, ibland amorterar vi extra på lån, lägger in på gemensamt sparkonto eller delar lika till våra privata sparkonton.
 
Vi har delad ekonomi av samma orsak som vi har ett äktenskapsförord. Shit happens, även om allt varit bra länge.

Jag tror det finns fler katastrofhistorier om gemensam ekonomi än delad.
Lite så tänker jag också. Och vid en separation kan en person visa sig vara en helt annan människa än hen var i relationen när relationen var bra. Jag vill inte vara beroende av en annan människa så att jag inte har råd att ha kvar häst, bil och andra grejer som är extremt viktiga för mig (hästen skulle faktiskt vara viktigare än relationen), om vi separerar. För det kan hända. Det finns inga relationer som kommer med garanti på att de varar för alltid.

Minns en kompis vars ex inte gillade hennes hundar men ändå krävde "delad vårdnad" om hundarna enbart för att göra livet jävligt för henne. Nu vet jag inte om det är juridiskt möjligt eller om han bara lyckades skrämma henne, men jag vet att han hade hundarna typ varannan vecka i början tills han insåg hur jobbigt det var och lät henne ha dem själv igen.
 
Jag var själv i min ungdom i ett förhållande med en man som tjänade mycket mer än mig och som var bättre på att hålla i sina pengar. Han betalade gärna krogbesök etc åt mig , tog mina pengar slut gick han in tills jag fick nya. Det var jätteskönt och jag slapp tänka så mycket.
Efter en tid föreslog han att jag skulle få ett kort till hans konto, och det var oerhört frestande, men jag sa nej och insåg att det var ett sätt att hålla mig kvar och kontrollera mig, och till slut lyckades jag ta mig därifrån.

Han försökte kontrollera mig på flera andra sätt också, detta var en del i hans strategi.
Jag är inte en person som går att kontrollera.
Kanske spelar det in.
Kontrollerande män blir avtända och ibland t.o.m. arga på mig. Även om de "bara" är kollegor.
De anklagar mig för att vara "okvinnlig".
 
Men om ni har tillgång till varandras konton så är det ju gemensamma konton? Eller vad är det jag inte fattar?

JAG tycker att gemensam ekonomi behöver innehålla gemensamma konton. Annars är det ju någon konstig variant där man betalar mycket tillsammans men det kan knappast kallas gemensamt. Sen behöver inte alla konton vara gemensamma, man kan ju ha egna konton också. Vi har tex egna sparkonton utöver flertalet gemensamma konton.
Det går utmärkt att ha en gemensamt planerad ekonomi utan något gemensamt konto. Det är ju inte själva kontot som avgör utan att man äger pengarna gemensamt.
Och är överens om vad de används till.

Vi tyckte att det gav en bra ordning på ekonomin att vi inte kluddade på samma konton.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 092
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 921
Senast: Badger
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 840
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp