Delat eller rakt vid hävstång???

pomelo

Trådstartare
Vad är bäst vid tex jaktkandar eller pelham, rakt bett, rakt med tungfrihet, tvådelat eller tredelat???

Sv: Delat eller rakt vid hävstång???

Kakt. Hävstångsbett ska ha rak mundel för att inverka på rätt sätt.
Tungfrihet eller inte beror på vad hästen trivs med (hur munnen ser ut).

Delade hävstångsbett kan vara riktigt otrevliga i hästens mun, så alltid oledat!

Med eller utan tungfrihet får man fråga hästen om. ;)

Alltid odelad mundel på stångbett.

Det finns dock ett undantag och det är en delad mundel med en rulle i mitten, typ Billy Allen, så att bettet inte kan vika sig.

Eftersom jag nu rider på ett bett med delad mundel och stänger så framstår jag som en djurplågare.

Om dessa bett nu är så hemska, varför är de så vanliga?

Vad är det som är så hemskt med dessa bett?

Ja, det går knappt att hitta ett tex.pelham med rak mundel. Jag har letat överallt efter ett odelt med korta skänklar och smal mundel. Måste ju finnas :confused:

Jag tror att folk tror att ett delat är snällast eftersom det är så likt ett vanligt tränsbett. Eller? :confused:

Globus och Källquists har oledade pelhambett, och deras sortiment finns ju i nästan alla butiker.

ALLTID odelat!! Speciellt om det är hävstång i kombination med kindkedja!

Jag tror att folk har dessa bett för styrningens skull. Ett rakt bett kräver att hästen är helt lydig för vikt och skänkelhjälper. Ett ledat går fortfarande att styra med så därför används det som övergångsbett inom westernridningen. Hästen känner igen mundelen och övergången blir enklare.

Men kan ni förklara vad som händer i munnen eftersom det är så hemskt med dessa bett?

När man drar i båda tyglarna samtidigt med en delad stång i munnen så nyper bettet kring hela hästens underkäke som en nötknäppare, bettet kan även gå upp i gommen. Detta + hävstångseffekt är inget trevligt alls.

Westernryttare rider oftast med minimal kontakt med hästens mun och använder delade stänger just för att kunna svänga bättre, delade stångbett används mest på unghästar, så länge man bara drar i en tygel åt gången så är bettet inte otrevligt för hästen.

Sedan är det inga som helst problem att hitta odelade pelhambett, Globus har tex och väldigt många hästbutiker saluför Globusbett.

Jo, med långa skänklar finns det en del. Men jag letar efter ett med korta. Har iaf. hittat ett nu på internet som jag funderar på, med mjuk gummi mundel som går att böja lite. Vad tycker ni om det?? Har det samma dåliga effekt som ett delat? Det går ju inte upp i gommen iaf.

(Har även skrivit en egen tråd, tänkte fråga här med)

Men varför vill du ha ett ledat stångbett? Jag menar, varför inte fortsätta på ett ledat tränsbett till hästen är skolad för vikthjälper?

/Jane

Jag behöver att lite starkare bett helt enkelt...

*aj, sluta slå mig* Här på Buke så får man ju inte skriva så...

Och det var min tränare som lät mig låna detta bett eftersom h*n tyckte att det var ett bra övergångsbett.

Men jag har för lite kunskap om ämnet. Jag vill ju inte misshandla hästen.

Betten har ju trots allt lite olika funktion. Tränsbettet är lyftande och skänkelbettet ber hästen länga överlinjen. Och det är en sak som westernryttare gärna vill, länga överlinjen. Vi vill inte be hästen höja sig.

Jag slår ingen men jag är tveksam till ledade stångbett.

Nu kan jag inget om western men är själv förtjust i jaktkandaret med tyglarna fästa löst i D-ringen vilekt ju ger den mildaste stångverkan.

/Jane

Jo, jaktstången att ett suveränt bett. Tyvärr är det inget westernbett så jag får inte tävla på det.

Och jag skulle inte ridit på detta bett om inte min tränare hade plockat fram det.

Westernryttare rider inte med ett stort stöd i handen utan vi tar bara korta tag i ena tygeln och släpper direkt när hästen svarar.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
235
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Sesca
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma