delat pelham varför/varför inte?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 758
Sv: delat pelham varför/varför inte?

ditt svar var faktist i klass med mina långa utlägningar som ingen brukar förstå :D

nej men det trycker upp i gommen eller nått?

Jag hade gummi-pelham till min förra häst för att vänja av henne med att springa iväg och typ.. kasta av en. Det var jättebra, om man nu får säga så i ett forum. Om man rider på tex pessoa är det bara skrammel och hävstång, tycker jag, medans pelham har mer "tränsbettskänsla", det är mer som ett tränsbett sålänge man inte tar en kraftig förhållning. Dock måste man naturligtvis vara lätt på handen och inte alltid rida på pelham. Jag tycker att pelham passar hästar som är farliga att rida på i vissa situationer, och man måste kunna få stopp på dem.

Senast ändrad av en moderator:

Med ett delat pelham tappar du vitsen med ett stångbett. Hävstången verkar inte riktigt och bettet viker sig och går upp i gommen. Då är det bättre med ett rakt pelham. Vilken typ beror ju på hästen. Många hästar som är heta och har svårt att ta stöd på bettet fungerar bra på gummuipelham. Man får igenom förhålligarna samtidigt som hästen vågar ta stöd på bettet och får fram näsan.

Pelham är ett hävstångsbett. Det verkar så att mundelen ger tryck på tungan genom hävstångseffekten. Har man ett delat bett så blir hävstångsverkan på två sidor, bettet viker sig också väldigt lätt och går upp i gommen. Hävstångsverkan bli inte plan.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara men bettet blir onödigt starkt och inverkan blir fel.

okej, nej ska själv köpa ett sedan när fröken kommer hem, hon blir *vad ska jag säga* inte riktigt säker när man rider ut (och jag vill så som hon vill kunna ha mysigt utom hus utan att det ska ta halva åkern/vägen att få stopp.) just nu har nuvarande ägare ett delat gummi pelham men som sagt jag tycker att hon bara blir fnipprig i munnen (hade mina aningar)
vill isf. ha ett rakt i metall eller ett med lite tungfrihet (?)

Ja det låter bättre. Min häst hatar tungfrihet men med ett svagt böjt bett är det underbart. Så det är ju olika. Man får testa.

jo jag menade ett med svagböj, vill inte ha ett helt takt och apsolut inte ett som är sådär jäkla tjockt :rofl:

pelham/kimblewik vad anser ni?

Pelham, jag känner mig mer bekväm med det. Annars så ar kimblewik bra det också.

Pessoa e jättteeee bra :bump: min häst (rubin :love::love: ) går jätttteeeee fint me det :) :love: Testa de

:love:-hälsningar KorvaS o Rubin :love::love:

Har själv haft funderingar på detta men då i postkandar och liverpoolsformat. Hade en annan "dum" tanke/fundering i helgen ang stångbett, men den är bortblåst. :crazy:

Specielllt om man villl draaaa ihooop den söööööööööööööööööta lilla påååååållan :love::love::love: :d och ge dubbla signaler samt inte ha en möjlighet till eftergift

:cool:

Men ja e snäll nä ja rider henne :crazy::crazy:
De förra ägarna red me det innan på Rubin o ja tycker hon går bra :bump: föutom att hon bokar :crazy:

haha, min nya favoritanvändare :banana: nu är dagens underhållning räddad!

:crazy: bukefalos användare e konstiga :crazy: (oups skälvmål ja e de me :rofl: )

Ne men Rubin går bra på pessoa :crazy: har på en delta (hon kom me det....)
fast ja ska kanske bäteka henne :bump::banana:

:rofl: hahahhahaha nej du inget pessoa i min polles mun :rofl: jag är riktigt emot pessoa faktist. Men rid du runt med det :) *klaga inte sedan när hon får diverse problem med msuklerna och rygg och annat jox..*

Har själv haft funderingar på detta men då i postkandar och liverpoolsformat. Hade en annan "dum" tanke/fundering i helgen ang stångbett, men den är bortblåst. :crazy:

:angel: vad är nu postkandar och liverpoolsformat?

ja bätek henne du! Det blir nog jete braaaaaaaaaa :bump::banana::love::love::love::love::love::love:

:D Tja ett bett som pelham fast utklätt till liverpoolbett eller ett postkandar. :o

Finns även de i delat.;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har fått 100 st gamla tryckimpregnerade staketstolpar. Nu funderar jag på att olja in dem med roslagsmahogny för att de ska hålla...
Svar
7
· Visningar
327
Senast: lizzie
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 939
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 217
Senast: Capybara
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 314
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka