Bukefalos 28 år!

Deltidsjobb - motivera när man söker?

Jag jobbar deltid, för att det är det enda som erbjuds på min arbetsplats. Endast chefer har heltid, inte bara just här utan i hela Sverige. Mina kollegor jobbar ungefär 70%, jag och en kollega delar på en heltid, alltså 50 var i nuläget. Det är knappt ekonomiskt, men otroligt skönt tidsmässigt. Nu jobbar jag vissa helger och då blir det ungefär fyra dagar i veckan (veckan som gick var jag ledig torsdag samt nu i helgen), men det gör det svårt att hitta ett annat jobb på de resterande femtio procenten. Det måste vara en flexibel arbetsgivare i så fall eftersom mina dagar aldrig ser likadana ut från vecka till vecka.

Det var ingen som ens frågade varför jag sökte en deltidstjänst när jag sökte (framgick i annonsen), i mitt fall var 50% bättre än inget. Kollegan sökte på grund av utbrändhet på förra jobbet. Hen blev heller aldrig ifrågasatt varför hen inte jobbar heltid.
 
För mig låter det som overkill att förbereda sig en hel vecka för en intervju. Det jag kan tänka mig hjälper nervositeten är att vara uppsjungen på vad de brukar fråga om på den sortens jobb du söker.
Jag menade att det är ganska vanligt att det brukar gå en vecka från att man blir kallad till intervju som intervjun är så det är det tidsspannet jag har att förbereda mig på - inte att jag ägnar en hel vecka åt det. Och det var just som du säger att få lite hum om vilken sorts frågor de brukar ställa och hur man ska formulera sig i svaren som jag hade hoppats på att få hjälp med av AF. Men de ville göra en "intervju". Vilket inte funkade alls.

Finns det möjlighet att du skulle kunna söka heltidsjobb ( för att bredda din marknad) och din partner gå ner i arbetstid när du får jobb? Kan du skriva din uppsats så att allt är klart, ta ett "sommarjobb" över sommaren och då passa på att lämna in uppsats och ta ut examen?
Jag söker såklart heltidsjobb, på uppmaning av min handläggare, men tror inte att jag kommer kunna jobba heltid alls på länge och att det är väldigt svårt att förhandla sig till en deltid. Min särbo som förvisso jobbar typ 2 "deltider", är inte pappa till barnen och är inte direkt involverade i deras vardag (mycket pga att E är så blyg så har vi tagit det jättelångsamt) och det skulle bli konstigt att han plötsligt skulle ha en massa ansvar för mina barn, utan erfarenhet av att hantera ett barn med "trotssyndrom" som tillägg till sin asperger.
Barnens pappa har eget företag och kan styra sin tid ganska mycket så att han jobbar mer när han inte har barnen vilket gör att det har funkat hyfsat. Men jag kan ju inte kräva att han ska sluta jobba, även han behöver ju sin försörjning och ju redan anpassat sig så mycket det går. Det yngsta barnet kan inte vara själv längre stunder.

När det gäller uppsatsen så kan jag nog bara skriva klart den och lämna in - vet inte riktigt vad de ska säga om jag har sökt jobb och skött allt efter konstens regler, men är så slutkörd att min eventuella "lediga" tid behövs till återhämtning. Jag vet inte riktigt vad jag skulle "ta" för "sommarjobb" eftersom jag misslyckas att söka jobb? Även de "juniortjänster" och praktikplatser jag söker får jag "tack men nej tack" från.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sar
Uppdatering:
Barnet har fått diagnosen Asperger syndrom (som väntat) med tillägget trotssyndrom.
Skolan säger att de redan gjort så extrema anpassningar att de inte kan göra mycket mer och både de och BUP tycker att hon behöver gå i en specialskola. Här är köerna till specialskolor i mellanstadiet 3-5 år. E ska börja 6:an till hösten. Vi kommer alltså få ställa oss i kö till högstadiet och hoppas på det bästa.
FK har underkänt VAB-intyget med argumentet att man inte kan vabba om man har ett barn med Asberger (!) och därmed inte godkänt min VAB-ansökan. Nu efter 2-3 veckor får jag förhoppningsvis hem en komplettering på intyget från läkaren (pappan har redan fått sin post, jag väntar).
Jag har varit på intervju för en UX-designertjänst (heltid, men flexibelt) på ett stooooort företag och de gillade mig så jag ska göra ett "arbetsprov".
Har även påbörjat praktik via AF. Har trots frågor inte helt klart vart jag rapporterar, vad jag rapporterar och vilken omfattning jag praktiserar - min handläggare säger att hon "godkänner det" oavsett, men jag ska ju skicka in redovisning till FK med och de kanske inte godkänner min VAB. Snurrigt!
Är även döende i pollenallergi - har träffat en väldigt upprörd AT-läkare på VC som vägrade ge mig kortison (som min husläkare gett mig ngt år nu på våren) och tyckte de var vansinne att ingen utrett min astma- och allergiproblematik och började skicka remisser för sånt. Vilket är toppen efter såhär 30 år av att fått höra att sånt gör de inte. Vet bara inte riktigt hur jag ska överleva AF, FK, A-kassan och praktiken tills dess ;)
 
Jag jobbar deltid, för att det är det enda som erbjuds på min arbetsplats. Endast chefer har heltid, inte bara just här utan i hela Sverige. Mina kollegor jobbar ungefär 70%, jag och en kollega delar på en heltid, alltså 50 var i nuläget. Det är knappt ekonomiskt, men otroligt skönt tidsmässigt. Nu jobbar jag vissa helger och då blir det ungefär fyra dagar i veckan (veckan som gick var jag ledig torsdag samt nu i helgen), men det gör det svårt att hitta ett annat jobb på de resterande femtio procenten. Det måste vara en flexibel arbetsgivare i så fall eftersom mina dagar aldrig ser likadana ut från vecka till vecka.

Det var ingen som ens frågade varför jag sökte en deltidstjänst när jag sökte (framgick i annonsen), i mitt fall var 50% bättre än inget. Kollegan sökte på grund av utbrändhet på förra jobbet. Hen blev heller aldrig ifrågasatt varför hen inte jobbar heltid.
Jag tänkte mest om man söker tjänster som utannonseras som heltid men man vill jobba deltid.
 
När det gäller uppsatsen så kan jag nog bara skriva klart den och lämna in - vet inte riktigt vad de ska säga om jag har sökt jobb och skött allt efter konstens regler, men är så slutkörd att min eventuella "lediga" tid behövs till återhämtning. Jag vet inte riktigt vad jag skulle "ta" för "sommarjobb" eftersom jag misslyckas att söka jobb? Även de "juniortjänster" och praktikplatser jag söker får jag "tack men nej tack" från.

Skulle du orka skriva klart uppsatsen hade det varit toppen. När jag säger " ta sommarjobb" menar jag mer okvalificerade som går relativt lätt att skaffa sommartid, flippa hamburgare etc. Men nu hör jag ju att du gått praktik och dessutom ska lämna in arbetsprov, kul!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har kommit till insikt om, eller kanske snarare till sist accepterat, att jag nog inte kommer fixa att jobba heltid under återstoden...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 823
Senast: ako
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 115
Senast: Svartfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp