Demodex på hund

Sv: Demodex på hund

denna gång handlade det om en stor kennel som föder upp eng. staff.

Nej jag skulle inte avla på en hund som haft demodex och jag har också fattat det som att BÅDA föräldrarna måste bära på demodex för att det ska bryta ut, men väldigt många säger att ny forskning visar att det enbart smittar från mamman.

Jag personligen skulle ta valpsyskon, mamma samt pappa ur avel.

Speciella tina din hund måste haft generell demodex väl ?
En hund jag känner har lokal (nu "friskförklarad" men det kan ju bryta ut när hunden blir gammal eller sjuk) och den hade 2 st SMÅ pälslösa fläckar som det sen växte ut hår på när behandlingen var klar.
Absolut inga blåsor eller liknande och den hade lokal.

Nej jag skulle inte avla på en hund som haft demodex och jag har också fattat det som att BÅDA föräldrarna måste bära på demodex för att det ska bryta ut, men väldigt många säger att ny forskning visar att det enbart smittar från mamman.

Man bör ta dem ur avel, dock så behöver man inte enligt Skk. :crazy:
Men som tur är finns jordbruksverkets nya regler.

Altså, det är en recenssiv gen, dvs för att det ska bryta ut, måste det komma från både mamma och pappa.
De som säger annat, säger antagligen så för att kunna fortsätta med avel på hanen. För han kan ju para en massa tikar utan att det blir sjuka valpar, så länge han inte bär på den felande genen....

En liten fråga!

Jag har hört att det är oftast bruna hundar som får Demodex!
Och att det har med att göra att brun färg är ingen riktig färg från början(eller nåt sånt,kommer inte riktigt ihåg)

Är det nåt som stämmer!

Ja,men precis,är det en skröna?
Har iofs inte sett många demodexhundar!
Men det var en uppfödare av dalmatiner som nämnde detta med det bruna..

Jag blir lite halvt vacklig i frågan,för dom demodex-hundar jag sett,har ofta varit bruna doberman eller bruna dalmatiner(ja prickarna alltså)

Och sen tänk på att jag skrev oftast på bruna hundar! Inte alltid på bruna hundar! Utan detv förekommer även på andra färger!

Senast ändrad:

De hundar jag känner personligen med demodex, är överlag svarta, men det beror nog på andra saker, de är släkt. ;)
(Inte alla med varandra, men du fattar? :D)

Lilla Max, hade generell Demodex, så pass att behandlande veterinär ville ta foton på honom för studiesyfte.. :crazy:
Han fick symptom, som blossade upp enormt på två veckor, men när behandling sattes in, syntes det förändringar med blotta ögat efter tre dagar! Han mår bra idag, men inte hans kullsyster, hon svarade inte på medecinen och fick avlivas.

Max, som valp. Och han är ju mest vit. :D

Demodexbehandling går på den dolda fel försäkringen.Det gjorde det i alla fall för min valp som hade det.Uppfödarna visste inget sen tidigare(sa dom i alla fall)

Jag skulle i alla fall inte låta mina hundar ha närkontakt med en demodexhund..

Även om risken bedöms minimal för smitta, så finns där ändå en risk.

:eek: :cry:
Menar du allvar?

Vi har en dvärgschnauzer som är jätteglad för att få leka med denna mops... Måste vi sluta med det? De ska in om en månad och ta ett nytt prov, ska vi avvakta att umgås fram tills dess eller ska det inte vara några problem.
Vår schnauzer tuggar gärna på mopsen gosiga skinn. Det skiljer 2 månader mellan dem ungefär.

:confused::cry:

Senast ändrad:

Demodex är ett sk dolt fel. Dvs den behandling din hund får ska bekostas av din uppfödare!

Även om det nu skulle vara så att kvalstren kan flytta från den ena hunden till den andra behöver du inte vara orolig för din hunds skull. Med största sannolikhet bär din hund redan på demodexkvalster, men så länge din hund inte har anlag för defekten på t-cellen som orsakar sjukdomen demodicus är det ingen fara.

Mina hundar levde tillsammans trots att den ena hade demodicus, och den andra har aldrig visat symptom. Har de inte anlag för sjukdomen blir de inte sjuka.

Jag skulle i alla fall inte låta mina hundar ha närkontakt med en demodexhund..

Även om risken bedöms minimal för smitta, så finns där ändå en risk.

Får man fråga varför? Ren nyfikenhet! Alltid bra att höra hur andra resonerar.

Jag resoerar som så att eftersom hunden inte insjunknar i demidicus om den inte har anlag för det spelar det ingen roll om det "hoppar över" kvalster, för de gör ingen skada på min hund, och besvärar inte.

denna gång handlade det om en stor kennel som föder upp eng. staff.

Speciella tina din hund måste haft generell demodex väl ?
En hund jag känner har lokal (nu "friskförklarad" men det kan ju bryta ut när hunden blir gammal eller sjuk) och den hade 2 st SMÅ pälslösa fläckar som det sen växte ut hår på när behandlingen var klar.
Absolut inga blåsor eller liknande och den hade lokal.

Själva kvalstert heter demodex, det finns på i stort sett alla hundar. Hos de flesta hundar kan imunförsvaret hålla kvalstren i schack, men om defekten på t-cellen finns så får hunden sjukdomen demodicus. Det innebär att kvalstren kan föröka sig fritt i hårsäcken, och till sist ramlar hårstråt av. Anlaget för deffekten på t-cellen nedärvs recesivt och måste därför komma ifrån både mamman och pappan.

Det stämmer att man tror att kvalstren bara flyttar från tiken till valparna, detta ska då ske de första levnadsdygen. Men det är inte kvalstert i sig som är sjukdomen, utan deffekten på t-cellen, och denna måste som sagt komma från både mamman och pappan.

Ja min hund hade generell demodex. Det räknas som generell om de hårlösa områdena är större än en femkrona eller fler än 5 till antalet.

Läs gärna länken som PL la in den är väldigt intressant och lärorik.

Bara för att jag inte skulle ta den risken innebär ju inte det att alla behöver göra/tänka som mig. Är ju inte för mina hundars skull jag inte skulle låta dem umgås, utan för den andra hunden med det nedsatta försvaret skull..

Får man fråga varför? Ren nyfikenhet! Alltid bra att höra hur andra resonerar.

Jag resoerar som så att eftersom hunden inte insjunknar i demidicus om den inte har anlag för det spelar det ingen roll om det "hoppar över" kvalster, för de gör ingen skada på min hund, och besvärar inte.

Se ovan svar :)

Demodexbehandling går på den dolda fel försäkringen.Det gjorde det i alla fall för min valp som hade det.Uppfödarna visste inget sen tidigare(sa dom i alla fall)

Varför skulle dom vetat sen tidigare?

Varför inte ?

Alla uppfödare är inte så seriösa och vill inte rasens bästa, för dom är pengar det stora intresset.

Varför inte ?

Alla uppfödare är inte så seriösa och vill inte rasens bästa, för dom är pengar det stora intresset.

Jag känner uppfödarna är & tycker det är tråkigt att Citron fortfarande "håller på" , dom gör inget för att förstöra för rasen & blir verkligen lessna.

Senast ändrad av en moderator:

Nu diskuterade inte jag en specifik uppfödare utan uppfödare rent generellt.

Det var ju faktiskt DU som nu plockar fram en gammal inaktiv tråd så nu är det ju "ditt fel" att det ska hålla på och för övrigt så är det ingen som hängt ut någon uppfödare vid namn i denhär tråden?

Alla uppfödare kan ha otur att få en demodexavkomma och så är det bara, det är ju vad man gör när man besitter vetskapen som är intressant..

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 570
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 112
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 523
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 301
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka