Gnist

Trådstartare
Mkt bra detta tycker jag, fastän jag inte har några raser som är utsatta för det.

SKK skrev:
Demodex canis är ett hudkvalster som lever i hårsäckarna. Vissa hundar kan få symtom av demodex och sjukdomen kvalstret orsakar kallas demodikos. Olika meningar råder kring sjukdomens ev. ärftlighet. På SKKs initiativ har företrädare för olika uppfattningar om demodikos samlats och diskuterat situationen på ett konstruktivt sätt. Diskussionen har lett till att en arbetsgrupp bildats. Gruppen har kommit överens om att starta ett forskningsprojekt med syfte att försöka kartlägga den genetiska bakgrunden till varför vissa hundar drabbas av allvarlig och utbredd form av demodikos. Arbetsgruppen består av Kerstin Bergvall, Åke Hedhammar, Berndt Klingeborn, Berit Wallin Håkansson och Susanne Åhman.


Fram till dess mer kunskap finns hänvisas till följande uttalande av SKK:s Avelskommitté från år 2002:

När det gäller avel på djur med demodikos finns både nationella och internationella riktlinjer angående restriktiv användning av sådana djur. Vad gäller demodikos inom en specifik ras måste det bli en avvägningsfråga hur man skall hantera de olika typerna av sjukdomen. Inom det pågående projektet Rasspecifika avelsstrategier bör en kartläggning av nuläget i rasen tjäna som underlag för diskussion om lämplig nivå av bekämpning.
 
Sv: Demodex

Jättebra att dom ska forska vidare!

Det är väldigt intressant för mig, som har en ras där sjukdomen ökar...
 
Sv: Demodex

Min ras anses inte vara särskilt drabbad än, mig veterligen. Men just att det trots allt ökar lite sakta gör mig mer orolig, jag skulle gärna vilja veta varför det är så.

I övrigt har jag faktiskt ingen koll, det verkar vara MÅNGA raser som är drabbade tyvärr.
 
Sv: Demodex

2005 drabbades en hund (GD) jag kände av Demodex på mitt gymnasium. Då blev det väldigt aktuellt att ta reda på om det var ärftligt (tiken skulle eventuellt gå i avel + att det diskuterades huruvida uppfödare hade en moralisk skyldighet) och hur det smittade.

Lärarna kom då fram till att valparna ärver från sin mamma eller pappa som gör att de kan få demodex. Parasiten får de sedan av en annan hund (eller mamman när de diar) som just då har den på sig.

Många hundar lekte med tiken som såg hemsk ut. Huden tjocknade, fick sår och hon tappade nästan all päls på hela kroppen. Men ingen annan hund svarade med att utveckla demodex. Alltså måste det väl ligga någon ärftlighet bakom det hela?

Jag är väldigt intresserad av just denna sjukdom eftersom jag vet flera som har uppfödning på GD som avlar på föräldrar som har eller har haft parasiten på sig med tydliga symptom.

Detta är vad jag har lärt mig med mina erfarenheter. Ni som vet mer får gärna rätta mig om jag har fel i mina påståenden ovan.
 
Sv: Demodex

Här kan du läsa lite mer;
http://www.sshk.a.se/Demodex2008.pdf

Man vet faktiskt helt enkelt inte än, om det nedärvs, hur det nedärvs i sådana fall etc.
Jag hoppas verkligen att forskningen kommer fram till något! Och tills dess tycker jag det är bra att man inte ska avla på Demodex, utifall att.
 
Sv: Demodex

Jag har hört att det är rätt vanligt på Amstaff?
(visserligen inte jätte insatt i din ras.. )


Båda mina raser är drabbade och jag har tyvärr haft flera hundar som haft eller varit bärare, vilket är jätte tråkigt!:(
Man blir som uppfödare väldigt ledsen när man gjort en parning efter konstens alla regler och sen visar sig att valpar blir sjuka, man står helt hanfallen och nya ägarna till avkommorna blir ju jätte ledsna.. :cry:

Jag hade önskat att de kan få fram ett test, så man kan testa alla sina avelsdjur innan parning, så man inte riskerar få denna hemska sjukdom!
Så jag tycker det är jätte bra att de ska forska vidare ang detta på allvar,
för det behövs verkligen.
Och tills man vet säkert hur det uppkommer, tycker inte jag heller att man ska avla på bärare eller drabbade djur...
Sen är ju problemet man vet ju inte om någon är bärare förrns man har testat. Sjukt knepigt.
 
Sv: Demodex

Av 284 hundar, så hade 14,2% diagnosticerats med hudproblem, och 7,5% av dessa hade någon form av parasiter.

Nu är detta såklart inte alla individer i rasen, och det finns säkerligen mörkertal som man aldrig får reda på. Men om jag har förstått det rätt så anses det inte som vanligt/hårt drabbat att få fram 4,3 hundar per 284 individer med någon form av parasiter.
Varken SKK eller Rasklubben har kommit fram till det i alla fall.
 
Sv: Demodex

Tack Bebben :)

Det ska bli intressant att följa detta för att se vad de kommer fram till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp