Demonstrationsrätten, mötesrätten och pandemin (utbruten från Covid-19 del 9)

Varför i hela fridens namn skulle restriktioner införda pga smittspridning vara kvar i ett land som Sverige när smittrisken inte kvarstår?

Restriktionerna kan tas bort när risken för smittspridning minskar. Förhoppningsvis till sommaren. Risken är dock att det kommer nya mutationer som vaccinet inte biter på men man jobbar redan på den biten genom att anpassa vaccinerna.
Det finns ett enkelt svar på det: att kunna laborera med restriktioner för de demokratiska rättigheterna, skulle passa ett parti som t.ex. SD utmärkt.

Om den regering som råkar ha makten så önskar, så kan den antagligen hänvisa till "smittläge" eller överbelastad sjukvård, för att behålla diverse för tillfället passande restriktioner.

Det finns nämligen ingen definition, som avgör när ett pandemiläge råder...
 
Det finns ett enkelt svar på det: att kunna laborera med restriktioner för de demokratiska rättigheterna, skulle passa ett parti som t.ex. SD utmärkt.

Om den regering som råkar ha makten så önskar, så kan den antagligen hänvisa till "smittläge" eller överbelastad sjukvård, för att behålla diverse för tillfället passande restriktioner.

Det finns nämligen ingen definition, som avgör när ett pandemiläge råder...
Och du tror att Svenska politiker skulle laborera med restriktionerna för att det skulle passa ett icke demokratiskt parti? Vilka partier anser de skulle gå med på det? Jag tror inte en SD är för det.

Enligt grundlagen behövs 2/3 majoritet och ett riksdagsval emellan för att avveckla demokratin.
 
Och du tror att Svenska politiker skulle laborera med restriktionerna för att det skulle passa ett icke demokratiskt parti? Vilka partier anser de skulle gå med på det? Jag tror inte en SD är för det.

Enligt grundlagen behövs 2/3 majoritet och ett riksdagsval emellan för att avveckla demokratin.
Det är nog inte risken att något parti ser det som någon form av sätt att göra ett odemokratiskt övertagande som folk är oroliga för utan snarare att det sker en gradvis glidning och avtrubbning.

Det har inom ett tidsspann på nåt år blivit möjligt att hindra människor från att demonstrera, träffa folk och många tycker att tvångsvaccination ska införas. Det har blivit möjligt för staten att stänga ner verksamheter på ett helt nytt sätt och hindra folk från att träffa vem de vill eller ta sig dit de villl. Olika sociala forum på internet har blivit en viktigare mötesplats på grund av det samtidigt som många börjat censurera och bestämma vad som ska vara sanning på deras plattformar på ett sätt som inte förekommit tidigare. Detta samtidigt som ett av världens mäktigaste länder kräker ur sig nya pengar för att stötta den inhemska ekonomin och oundvikligt ökar inflationen enormt och vi här hemma blir satta på ett enormt skuldberg som byggts upp av restriktioner och räddningspaket för pandemin precis som resten av världen.

Jag ser inte någon som helst anledning till att man ska nedvärdera de människor som är rädda för den här typen av utveckling även om jag än så länge själv är långt ifrån så upprörd att jag skulle ge mig ut och demonstrera.
 
Jag tycker pandemilagarna vi nu har saknar just ett satt slutdatum med möjlig förlängning 3-6mån åt gången. Att förlängning också måste motiveras. Annars försvinner den automatiskt. Samt då att vissa delar faktiskt känns väldigt ojämna och orättvisa och därmed slår lite oturligt. Dels med demonstrationsrätten, där jag inte för mitt liv kan förstå hur någon ens kan tro att covid inte finns....
Men den har ju ett slutdatum?
 
Det är nog inte risken att något parti ser det som någon form av sätt att göra ett odemokratiskt övertagande som folk är oroliga för utan snarare att det sker en gradvis glidning och avtrubbning.

Det har inom ett tidsspann på nåt år blivit möjligt att hindra människor från att demonstrera, träffa folk och många tycker att tvångsvaccination ska införas. Det har blivit möjligt för staten att stänga ner verksamheter på ett helt nytt sätt och hindra folk från att träffa vem de vill eller ta sig dit de villl. Olika sociala forum på internet har blivit en viktigare mötesplats på grund av det samtidigt som många börjat censurera och bestämma vad som ska vara sanning på deras plattformar på ett sätt som inte förekommit tidigare. Detta samtidigt som ett av världens mäktigaste länder kräker ur sig nya pengar för att stötta den inhemska ekonomin och oundvikligt ökar inflationen enormt och vi här hemma blir satta på ett enormt skuldberg som byggts upp av restriktioner och räddningspaket för pandemin precis som resten av världen.

Jag ser inte någon som helst anledning till att man ska nedvärdera de människor som är rädda för den här typen av utveckling även om jag än så länge själv är långt ifrån så upprörd att jag skulle ge mig ut och demonstrera.
Vad ser du som alternativet då, att låta folk träffas i stora mängder och viruset får härja fritt? Vill du dö för att sjukvården inte klarar trycket om du blir sjuk?

Tvångsvaccinering är det ingen som är aktuellt vad jag vet, inte i Sverige, men ja det kan bli förvillande likt en period om arrangörer och länder beslutar att bara vaccinerade är välkomna. Personligen tycker jag det är bättre än att ingen är välkommen eller med starka begränsningar som det är nu - är det demokratiskt att alla ska hindras träffa folk och resa för att en del väljer att inte vaccinera sig? Föreställ dig hur det varit om vi inte haft något vaccin i sikte och ingen pågående vaccinering. Valet hade legat mellan att ha nerstängt eller låta viruset härja fritt och vården klarar inte det.
 
Men den har ju ett slutdatum?
Jag är ganska säker på att det finns slutdatum, har inte kollat upp. Jag tror till och med det finns ett slutdatum för lagen, att den är tilfällig och att vi behöver en mer permanent (då med riksdagsval emellan) för att hantera liknande situationer mer långsiktigt.
 
Jag är ganska säker på att det finns slutdatum, har inte kollat upp. Jag tror till och med det finns ett slutdatum för lagen, att den är tilfällig och att vi behöver en mer permanent (då med riksdagsval emellan) för att hantera liknande situationer mer långsiktigt.
Pandemilagens fulla namn är "Tillfällig Pandemilag", och den självtterminerar 2021.09.30 23:59:59.
 
"Lag om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19"
Så i dagens form går den inte ens att använda på andra pandemier...

Men visst är väl tanken att det ska tas fram någon mer genomtänkt version som kan sparkas i gång efter beslut av riksdagen när/om det uppstår en civil krissituation i framtiden?
Eller i alla fall att det kommer utredas hur det långsiktiga lagstiftningsbehovet för någon form av krislag ser ut.
 
Lite OT, men jag undrar är det verkligen MÅNGA som tycker det? Jag vet att åsikten finns, men har inte alls uppfattat som att den skulle ha något omfattande stöd. (förutsätter att vi fortfarande pratar Sverige)
Jag skrev ingenting om MÅNGA, jag skrev många. Hur vida det mest är skränande på internet om att ovilliga ska tvångsvaccineras eller om folk faktiskt skulle stå bakom ett sådant beslut i praktiken har jag ingen aning om men visst uttrycks det många sådana åsikter. Till det så har riksdagen ställt sig bakom flera motioner om ”obligatoriskt vaccinationsprogram för barn”. Nu har de jag har läst fått avslag men visst verkar det ändå finnas ett hyfsat stöd för sådant. Men det verka regelbundet ha kommit in den typen av motioner flera år innan Covid så de verkar inte vara en reaktion på det.
 
Senast ändrad:
Jag skrev ingenting om MÅNGA, jag skrev många. Hur vida det mest är skränande på internet om att ovilliga ska tvångsvaccineras eller om folk faktiskt skulle stå bakom ett sådant beslut i praktiken har jag ingen aning om men visst uttrycks det många sådana åsikter. Till det så har riksdagen ställt sig bakom flera motioner om ”obligatoriskt vaccinationsprogram för barn”. Nu har de jag har läst fått avslag men visst verkar det ändå finnas ett hyfsat stöd för sådant. Men det verka regelbundet ha kommit in den typen av motioner flera år innan Covid så de verkar inte vara en reaktion på det.
MÅNGA eller många syftar på samma typ av antal alltså inte ett fåtal utan ett helt gäng. Jag upplever det som en mycket liten minoritet som skränar om tvångsvaccinering och betydligt fler men ändå inte många som skränar om att ingen vill vaccinera sig, att det är farligt (alltså riktigt farligt med mycket större risk än om man blir sjuk), om 5G/konspirationer och inte minst om att de vägrar att bli tvångsvaccinerade nu när det införts (och vill inte alls höra talas om att det inte finns något tvång).

Och ja det händer att enstaka ledamoter motionerar om tvångsvaccinering och mycket annat som riksdagen inte har en tanke på att släppa ignom. som här https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...allmant-vaccinationsprogram-for-barn_H8021756
 
MÅNGA eller många syftar på samma typ av antal alltså inte ett fåtal utan ett helt gäng. Jag upplever det som en mycket liten minoritet som skränar om tvångsvaccinering och betydligt fler men ändå inte många som skränar om att ingen vill vaccinera sig, att det är farligt (alltså riktigt farligt med mycket större risk än om man blir sjuk), om 5G/konspirationer och inte minst om att de vägrar att bli tvångsvaccinerade nu när det införts (och vill inte alls höra talas om att det inte finns något tvång).

Och ja det händer att enstaka ledamoter motionerar om tvångsvaccinering och mycket annat som riksdagen inte har en tanke på att släppa ignom. som här https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...allmant-vaccinationsprogram-for-barn_H8021756
Jag tror inte heller att det kommer införas någon form av fysiska tvång, dvs att det kommer hen i rockar och håller i folk och vaccinerar allt och alla men visst kommer folk uppleva ett visst tvång. Att inte få resa, kunna ta vissa jobb osv är påverkansmetoder om än en naturligare variant av det än ett direkt fysiskt tvång men det är bara att läsa den debatten som varit på diverse fb-sidor om vad "som ska göras med idioterna som demonstrerar" så blir jag lite mörkrädd för hur folk uttrycker sig mot andra.
Och det är stor skillnad på att skriva ord i en diskussion med gemener eller bara versaler.
 
Senast ändrad:
Jag skrev ingenting om MÅNGA, jag skrev många. Hur vida det mest är skränande på internet om att ovilliga ska tvångsvaccineras eller om folk faktiskt skulle stå bakom ett sådant beslut i praktiken har jag ingen aning om men visst uttrycks det många sådana åsikter. Till det så har riksdagen ställt sig bakom flera motioner om ”obligatoriskt vaccinationsprogram för barn”. Nu har de jag har läst fått avslag men visst verkar det ändå finnas ett hyfsat stöd för sådant. Men det verka regelbundet ha kommit in den typen av motioner flera år innan Covid så de verkar inte vara en reaktion på det.
Versalerna var alltså bara för att förtydliga att det var specifikt om det var många jag undrade över?
Om du visste att det är många som har den åskiten eller (som @Lobelia skriver) att det är en hel del skrän men ganska begränsat stöd bakom...
 
Jag tror inte heller att det kommer införas någon form av fysiska tvång, dvs att det kommer hen i rockar och håller i folk och vaccinerar allt och alla men visst kommer folk uppleva ett visst tvång. Att inte få resa, kunna ta vissa jobb osv är påverkansmetoder om än en naturligare variant av det än ett direkt fysiskt tvång men det är bara att läsa den debatten som varit på diverse fb-sidor om vad "som ska göras med idioterna som demonstrerar" så blir jag lite mörkrädd för hur folk uttrycker sig mot andra.
Och det är stor skillnad på att skriva ord i en diskussion med gemener eller bara versaler.
Vi kan inte göra ett dugg åt resande utomlands, vi bestämmer inte om vaccinationskrav, och inom landet är det inte troligt med just reseförbud.

Debattklimatet är hårt, det håller jag med om, men det är hårda ord från båda läger inte bara provaxxers utan även antivaxxers. Det är dock bara ord, att demonstrera riskerar livet på folk. Jag blir mörkrädd över att folk faktiskt är beredda att ta livet av andra vilket det mycket väl kan bli indirekt av demonstrationerna i och med att risken att folk smittas på väg ditt/hem och under demonstationerna inte är negligerbart. I synnerhet som många på demonstrationerna ger uttryck för att Corona är fejk i diverse ordalag. Det finns orsaker till att vi har restriktionerna.

Det är fritt fram med digitala möten så det är inte kontakten med folk som förbjuds, inte heller protester av diverse slag utan just situationer som kan bidra till smittspridning som begränsas så gott det går.
 
Men vi måste ju kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt tycker jag. Ja, det får nog anses rätt konspirationsteoretiskt att tro att nuvarande regering avser att avskaffa demokratin med hjälp av nuvarande pandemilagstiftning, men det är det nog inte någon i tråden som tror heller (på demonstrationer kan det säkert finnas det dock).

Men lika mycket som det är en konspiratorisk tolkning av dagsläget, lika historielöst vore det att ta demokratin för given och tro att det inte är något vi måste fortsätta aktivt värna om och diskutera dess innehåll för att kunna bevara den. Jag tycker att det är en högst rimlig synpunkt att inskränkningar i mötesfriheten behöver vägas mot syfte och framförallt tänka igenom hur och vem som fattar ett sådant beslut, och hur efterlevnaden ska kontrolleras och bestraffas. För självklart kommer det komma förslag på en permanent lag även om nuvarande är tillfällig.

Det är ett klassiskt grepp att motivera övervakning och inskränkningar i människors frihet med att det är för att svara upp mot vår rädsla och för vårt eget bästa. Jag tycker att det är sunt att reagera när det finns risk att dessa friheter inte längre kommer vara självklara om den som har regeringsmakten så önskar. Nu har jag dock än så länge gott hopp om att den permanenta lagen inte kommer att bli ett hafsverk, så än kommer jag inte att gå ut och demonstrera mot den ;)

Det är en uttjatad påminnelse, men Hitler fick inte mer än 30% i valet när han kom till makten och tillsammans med sina kumpaner kunde montera ner demokratin och skapa sitt önskade livsrum för vissa utvalda. Om M och KD styr landet med stöd av SD efter valet -22 är väl en sak...men om SD blir största parti och styr med stöd av M och KD i valet efter, var är vi då??
 
Det är dock bara ord, att demonstrera riskerar livet på folk. Jag blir mörkrädd över att folk faktiskt är beredda att ta livet av andra vilket det mycket väl kan bli indirekt av demonstrationerna i och med att risken att folk smittas på väg ditt/hem och under demonstationerna inte är negligerbart.

Apropå stora ord, du tycker inte att du tar i lite väl mycket när du jämställer att träffa andra människor utomhus med att vara på väg att ta livet av dem? I så fall måste väl mitt mathandlande inomhus (!) klassas som mordförsök på mina medmänniskor...!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp