den där mått formeln??

K

KHARISHNA

Hur är den nu i gen?? bröstomfång gånger någotting eller hur?? För att få ram hästens vikt alltså
Tacksam för svar om det är nån som vet/agnes
 
De där formlerna är inget att lita på.(av egen erfarenhet)
Har provat de flesta formlar och ingen har stämt med verklig vikt då jag sen vägde hästen.
Enligt uträknade vikter så skulle mitt fullblod väga allt från 550 till 700 kg! Verklig vikt var 593 kg.
 
jo jag vet men ja skulle ändå vilja göra det...Har du formeln skulle jag gärna ta den!
 
Bröstomfång*bröstomfång*längd/8900
Bröstomfånget mäts bakom manke och armbåge runt bålen.
Längden mäts från armbågen till bärbensknölen.

Ex. Bröstomfång 192 cm, längd 143 cm
192*192*143/8900=592,31
alltså ungefär 592 kg
 
Det är nog lite olika det!

På samtliga ston jag haft (arab, fjord o NSV) så fallererade det som mest 5% och det gör inte mer än 30 kg på en häst som väger 600 kg.

Men man måste ta i beaktande att alla sådana formler bara är beräknade och bara kan användas som riktmärke.

Ska man vara riktigt noggrann måste man väga, inte bara hästen utan all mat, till varje måltid.

Sen ska man ju ta med i beräkningarna att all foderstatsuträkning bara är beräknad den oxå, för den grundar sig på en medelhäst.
 
Hur vet du att det bara slog på 5 % om du inte vägt hästen? (bara nyfiken)
 
Det skillde 80 kg på våra hästar som vi räknade ut vikten på (samtliga hästar faktist) än vad de vägde i verkligeheten(vi har våg i stallet och skulle kolla för skojs skull) så jag håller med om att man inte ska lita på dessa formler. Iallafall inte om man ska räkna ut hästens mj behov(om man inte vet det innan så behöver man ju ett någorlunda ett hum om vilket mj behov den har och då e det ju ganska viktigt att det inte skiljer så mycket på vikten.)
 
Gissa tre gånger!!! ;)

För att hästarna var vägda naturligtvis!

Jag passade på att väga när tillgång till våg fanns och samtidigt mäta för att kolla resultatet.

Då funkade det bra att använda formeln hemma där jag inte hade tillgång till våg.
 
Tyvärr är det ju så att väldigt många gissar vad deras hästar väger och jag vill påstå att de flesta tror att deras hästar väger mindre än vad de faktiskt gör.

Jag har träffat på folk som på fullt allvar talat om för mig att deras fullblod på 165 cm väger 350 kg och fodrat därefter :crazy:
 
Här är en formel som fungerar!!!!

Mät bröstomfånget var sadelgjorden sitter.
Mät längden från bogled till bärbensknöl.

Ta brötsomfång*bröstomfång*längden/11880

Ex en en av mina hästar som är 158 cm hög har en längd på 161 cm och runt om 183 cm vilket blir 453 kg vilket stämmer på henne.
 
Jag fattade det som att du inte vägt pållen din ;) men det verkar ju konstigt att det bara skiljer 30 kg på din pålle och 80-90 kg på min och Chikos.
Jag håller med dig att många tror att deras hästar väger betydligt mindre än vad de i verkligheten gör. Jag blev ju nästan dumförklarad av vissa här när jag uppskattade mitt fullblod till ca 600 kg innan jag vägt honom. Och det visade sig ju att han vägde 593 kg på vågen ;)
 
Tror att många gör fel när de mäter bröstomfånget. Måttet måste tas bakom alltså nedanför manken. Sen beror det nog en hel del på vad det är för hästtyp.
 
Jag har träffat på folk som på fullt allvar talat om för mig att deras fullblod på 165 cm väger 350 kg och fodrat därefter :crazy:

:rofl: :rofl: :rofl: de var ju riktiga lallare. Den hästen måte ju må väldigt dåligt, pga inälvsparasiter :angel:
 
bärbensknölen är den knölen som sitter ca 20 cm från svansfäster. lite svårt att förklara men det är det uppe på låret som buktar ut. hoppas att du förstod vad jag menade.

Men om du står bakom hästen så är det de som du ser nedanför svansroten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hallå! Finns nån omvandlare på nätet som räknar ut vikten på hästen, om man har hästens mått? Eller nån som har ett viktmåttband och kan...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: sweep
·
Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
978
Senast: VincentM
·
Kropp & Själ Jag insåg nu att jag har som svarta små små små prickar alltså jätte små på ett födelsemärke, dock busar jag mig jätte ofta o de sitter...
Svar
6
· Visningar
611
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp