Den här tröttheten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har jobbat klart mina två timmar på förmiddagen. Det är dags för dagens promenad, sedan en dusch och sen behöver jag äta. Det enda jag tänker på är att få sova. Jag är så sjukt jäkla trött! Men jag har två timmar kvar att jobba i eftermiddag.

Jag sov väl närmare 10 timmar i natt. Det är ju bra att jag kan sova, men jag blir ju inte pigg av det. Om två veckor har jag tid för telefonmöte med läkaren igen. Om jag fortfarande är så här trött då så måste jag ta upp det. Det här känns inte alls normalt.
 

Men - visst var det så att du inte bara fått diagnosen depression? Utan även utmattningsdepression? Isåfall är du ju UTMATTAD.

Som jag erinrar mig har du inte någon gång varit helt sjukskriven under den här tiden, du har alltid jobbat minst 25 procent. Och du är faktiskt den första jag hört som inte varit sjuk på 100 först, under en period. För att få VILA. För att inte vara jagad av "jag måste jobba".

När jag var utmattad var jag tillbaka i arbete efter två månader. Då hade jag först varit helt sjukskriven, sedan halvt (eller nåt). Och det är det kortaste jag hört, i sammanhanget. Det byggde på att min AG lät mig komma tillbaka med arbetsuppgifter som jag själv valde, och så fick jag lalla runt på jobbet tills jag blev starkare. Men alla AG har definitivt inte den möjligheten. Och jag kan inte komma på någon som fått så lite sammanhängande vila under sjukskrivningen som du.
 
Men - visst var det så att du inte bara fått diagnosen depression? Utan även utmattningsdepression? Isåfall är du ju UTMATTAD.

Som jag erinrar mig har du inte någon gång varit helt sjukskriven under den här tiden, du har alltid jobbat minst 25 procent. Och du är faktiskt den första jag hört som inte varit sjuk på 100 först, under en period. För att få VILA. För att inte vara jagad av "jag måste jobba".

När jag var utmattad var jag tillbaka i arbete efter två månader. Då hade jag först varit helt sjukskriven, sedan halvt (eller nåt). Och det är det kortaste jag hört, i sammanhanget. Det byggde på att min AG lät mig komma tillbaka med arbetsuppgifter som jag själv valde, och så fick jag lalla runt på jobbet tills jag blev starkare. Men alla AG har definitivt inte den möjligheten. Och jag kan inte komma på någon som fått så lite sammanhängande vila under sjukskrivningen som du.
Ja, det stämmer. Jag är både utmattad och deprimerad. I sjukintyget står det medelsvår utmattningsdepression. Jag skattade 107 på formuläret SBMQ (som jag hade svårigheter att fylla i då jag inte begrep frågorna) och på MADR-S hade jag 23 (tidigare 26).

Det stämmer också att jag aldrig varit sjukskriven på 100%. Det har varierat mellan 75% och 50%. Ingen läkare jag träffat har velat sjukskriva mig på heltid för att jag ska ha fortsatt kontakt med arbetet. Troligen ser de risken att depressionen skulle kunna förvärras.

Min AG är i alla fall väldigt tillmötesgående. Jag har fått välja mina arbetsuppgifter själv.
 
Då var det som jag trodde. Och jag har också fått intrycket att din AG är tillmötesgående.

Men för mig låter det ändå hårt att du aldrig får vila helt.
 
Det är nog en balansgång här om vad som är lämplig sjukskrivningsgrad. Är jag trött så brukar jag bli mer negativ och misströsta mer. Så att det alltid är lämpligt att "ha kontakt" med jobbet och arbeta känns som något man kan ifrågasätta.
 
Det är nog en balansgång här om vad som är lämplig sjukskrivningsgrad. Är jag trött så brukar jag bli mer negativ och misströsta mer. Så att det alltid är lämpligt att "ha kontakt" med jobbet och arbeta känns som något man kan ifrågasätta.
Vårdens inställning är nog ofta just den: det ÄR lämpligt att ha kontakt med jobbet. Vilket man nog inte alltid själv håller med om.
 
Idag kraschade jag på sängen och somnade efter att ha jobbat förmiddagens 2 timmar. En timme senare vaknade jag av mobilen som påminde mig om att det var dags att ta min antidepressiva medicin.

Det här känns ju som ett riktigt bra sätt att bli av med en depression. Jag jobbar, sover och käkar medicin.
 
Tar du extra D-vitaminer?
Nej. Men jag har tagit multivitamin (MiviTotal) ett tag. Jag tycker inte att det blivit någon skillnad.

Jag borde kanske försöka få blodprov taget för att kanske se vad som kan vara fel. Men det sitter långt inne att våga det. Fast mitt liv just nu är inte kul.
 
Nej. Men jag har tagit multivitamin (MiviTotal) ett tag. Jag tycker inte att det blivit någon skillnad.

Jag borde kanske försöka få blodprov taget för att kanske se vad som kan vara fel. Men det sitter långt inne att våga det. Fast mitt liv just nu är inte kul.
Det kan mycket väl vara D-vitaminbrist. Jag måste ta det varje dag, trots ute mycket året om. Tog prover för några år sedan då jag var så matt och ändå åt bra och var aktiv mm så tänkte att det måste vara något fel och så var det stor D-vitaminbrist visa det sig. Mitt i sommaren dessutom.

Edit: Tycker absolut att det är värt att ta alla prover! Då vet du om det enbart är din depression eller även något annat.
 
Jag tror också blodprover är bra.

Men det känns ju också som det är lite tidigt att pressa upp dig på halvtid.
Känns i min värld som ett säkert kort att få dig att backa i måendet.

Känner med dig!
 
Nej. Men jag har tagit multivitamin (MiviTotal) ett tag. Jag tycker inte att det blivit någon skillnad.

Jag borde kanske försöka få blodprov taget för att kanske se vad som kan vara fel. Men det sitter långt inne att våga det. Fast mitt liv just nu är inte kul.

Det är väldigt stor skillnad på mängden som är i multivitaminer jämfört med exempelvis receptbelagda. Kollade upp vad det var i d-vitamindroppar häromdagen, och det var typ 80-100 enheter, i mina receptbelagda är det 800 (och det finns upp till 2000 ie). Så jag misstänker att det är rätt stor skillnad på bara multivitaminer vs. d-vitamintabletter som är receptfria.
 
Det är väldigt stor skillnad på mängden som är i multivitaminer jämfört med exempelvis receptbelagda. Kollade upp vad det var i d-vitamindroppar häromdagen, och det var typ 80-100 enheter, i mina receptbelagda är det 800 (och det finns upp till 2000 ie). Så jag misstänker att det är rätt stor skillnad på bara multivitaminer vs. d-vitamintabletter som är receptfria.

Det rekommenderas ju en rätt låg dos på de receptfria med.
Jag tar såna på läkarordination, men tar mer än rek dos på burken(enligt läkarens ord).
Så det kan vara så att man behöver högre dos än den mkt safe:a dosen på burken. Den kan jag gissa är satt för att folk ska kunna ta utan blodprov etc utan att man ska riskera överdosering.
 
Det rekommenderas ju en rätt låg dos på de receptfria med.
Jag tar såna på läkarordination, men tar mer än rek dos på burken(enligt läkarens ord).
Så det kan vara så att man behöver högre dos än den mkt safe:a dosen på burken. Den kan jag gissa är satt för att folk ska kunna ta utan blodprov etc utan att man ska riskera överdosering.

Jo, men jag tror ändå mer på d-vitaminer än multivitamin. Sedan underströk jag för att TS skrev att hon inte känt någon skillnad av de hon åt. :)
 
Det är väldigt stor skillnad på mängden som är i multivitaminer jämfört med exempelvis receptbelagda. Kollade upp vad det var i d-vitamindroppar häromdagen, och det var typ 80-100 enheter, i mina receptbelagda är det 800 (och det finns upp till 2000 ie). Så jag misstänker att det är rätt stor skillnad på bara multivitaminer vs. d-vitamintabletter som är receptfria.
Mina icke receptbelagda innehåller 1000IE.
 
Jo, men jag tror ändå mer på d-vitaminer än multivitamin. Sedan underströk jag för att TS skrev att hon inte känt någon skillnad av de hon åt. :)

Ja, jag mer höll med dig än sa emot. Kanske inte var så tydligt. :D
Menade att det verkar rätt safe att ta rek dos D-vit utan blodprov. Även om den kanske är högre än i multivitaminer.
Just för att vi är många som tar D-vit i mkt högre dos på läkares inrådan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 022
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det luciamorgon, med luciatåg på TV och massor av luciatåg, runt om i städer, kommuner och facebookflöden, trots att spam om...
Svar
3
· Visningar
452
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp