Den här tröttheten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har jobbat klart mina två timmar på förmiddagen. Det är dags för dagens promenad, sedan en dusch och sen behöver jag äta. Det enda jag tänker på är att få sova. Jag är så sjukt jäkla trött! Men jag har två timmar kvar att jobba i eftermiddag.

Jag sov väl närmare 10 timmar i natt. Det är ju bra att jag kan sova, men jag blir ju inte pigg av det. Om två veckor har jag tid för telefonmöte med läkaren igen. Om jag fortfarande är så här trött då så måste jag ta upp det. Det här känns inte alls normalt.
 

Nu har jag inte varit deprimerad i den bemärkelsen, men med personlig tragedi i bagaget blev det ändå rätt tungt att leva under en period. Jag märkte skillnad rätt omgående jag började ta d-vitamin. Inte på livslusten, men på orken. Nej, det var inte från sängliggande till tre km i löpspåret, men lite mer ork kvar i slutet på dagen. Nu äter jag sedan flera år tillbaka d-vitamin året om, jag har fastnat för de här (2500 IE):

puori-d3-120-kapslar-0.jpg
 
Ja, jag mer höll med dig än sa emot. Kanske inte var så tydligt. :D
Menade att det verkar rätt safe att ta rek dos D-vit utan blodprov. Även om den kanske är högre än i multivitaminer.
Just för att vi är många som tar D-vit i mkt högre dos på läkares inrådan.

Haha, jag känner mig mer sovande än vaken... trodde inte det skulle vara så tydligt bara :D
 
Spinner vidare. När allt är nerkört i botten brukar jag försöka tänka på att även små förändringar i rätt riktning gör skillnad. Rätt vad det är har många små förändringar gjort att totala läget känns bättre, men det tar ett tag att arbeta upp till den nivån, om det är små resultat per förändring.

Tålamod är en dygd, men rätt prövande....
 
Spinner vidare. När allt är nerkört i botten brukar jag försöka tänka på att även små förändringar i rätt riktning gör skillnad. Rätt vad det är har många små förändringar gjort att totala läget känns bättre, men det tar ett tag att arbeta upp till den nivån, om det är små resultat per förändring.

Tålamod är en dygd, men rätt prövande....
Nu när jag gick upp i arbetstid känns det som om jag har backat massor. Jag orkar inte rida och jag orkar inte diska. Inget blir gjort längre. Förut kände jag att jag nog var på G i alla fall, tog små steg med att få ordning på mitt liv och kunde hitta en gnutta glädje någon gång (när jag red). Nu är det mest tomt. För det mesta känner jag mig likgiltig. Jag jobbar och sover. Det är allt.

Men jag måste nog orka diska idag. Det finns inget rent kvar att äta på.
 
Jag har jobbat klart mina två timmar på förmiddagen. Det är dags för dagens promenad, sedan en dusch och sen behöver jag äta. Det enda jag tänker på är att få sova. Jag är så sjukt jäkla trött! Men jag har två timmar kvar att jobba i eftermiddag.

Jag sov väl närmare 10 timmar i natt. Det är ju bra att jag kan sova, men jag blir ju inte pigg av det. Om två veckor har jag tid för telefonmöte med läkaren igen. Om jag fortfarande är så här trött då så måste jag ta upp det. Det här känns inte alls normalt.

När jag fick utmattningsdepression var jag trött i 1,5 år oavsett hur mkt jag sov. Upplevde det som att det var hjärnan som var trött, inte kroppen. Det tar tid och det måste det få göra. Hur är din kost? Jag lade om min till mer vegetariskt. Massor av frukt och grönt och det gav mer energi upplevde jag. Vi är alla olika men stressa inte fram "piggheten" för det slutar oftast att man bara blir mer slutkörd.
 
När jag fick utmattningsdepression var jag trött i 1,5 år oavsett hur mkt jag sov. Upplevde det som att det var hjärnan som var trött, inte kroppen. Det tar tid och det måste det få göra. Hur är din kost? Jag lade om min till mer vegetariskt. Massor av frukt och grönt och det gav mer energi upplevde jag. Vi är alla olika men stressa inte fram "piggheten" för det slutar oftast att man bara blir mer slutkörd.

Själv märker jag en jätteskillnad när jag stuvar in för mycket kolhydrater. Tyvärr har jag lätt att falla i träsket med mackor istället för mat, när livet slutar vara kul. Det är lättare att bre mackor.

Räcker med ett par dagar, så märks det på humöret (och midjemåttet av vattensamling i kroppen)
 
Själv märker jag en jätteskillnad när jag stuvar in för mycket kolhydrater. Tyvärr har jag lätt att falla i träsket med mackor istället för mat, när livet slutar vara kul. Det är lättare att bre mackor.

Räcker med ett par dagar, så märks det på humöret (och midjemåttet av vattensamling i kroppen)

Håller med. Det är lättare att att bre mackor men jag tyckte det ändå straffade mig i slutändan så jag skar upp de grönsakerna som gick att ha fräscha uppskurna och det blev praktiskt att bara kunna ta fram färdigskuret. Kosten är en viktig del i att må bra men när man må dåligt är det så svårt att förmå sig trots man vet man "borde"..
 
När jag fick utmattningsdepression var jag trött i 1,5 år oavsett hur mkt jag sov. Upplevde det som att det var hjärnan som var trött, inte kroppen. Det tar tid och det måste det få göra. Hur är din kost? Jag lade om min till mer vegetariskt. Massor av frukt och grönt och det gav mer energi upplevde jag. Vi är alla olika men stressa inte fram "piggheten" för det slutar oftast att man bara blir mer slutkörd.
Jag äter inte rött kött sedan flera år, men fisk, fågel, ägg och mejeriprodukter går bra. Jag fuskar ofta med att äta av de färdiga veggieprodukter som finns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 022
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det luciamorgon, med luciatåg på TV och massor av luciatåg, runt om i städer, kommuner och facebookflöden, trots att spam om...
Svar
3
· Visningar
452
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp