Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill vi att Ukraina på sikt ska klara sig ekonomiskt behöver vi uppmuntra handel och export. Annars kommer EU att behöva pumpa in pengar. Ja, jag förstår problematiken i att dumpa priser, men att förbjuda Ukrainsk export hjälper inte. Dessutom, innan kriget var Ukraina den fjärde största veteexportören i världen en stor del till EU, och konstigt nog klarade svenska bönder sig ändå. Vad har förändrats?
Du ville att ukrainska varor skulle subventioneras, medan svenska bönder istället drabbas av ökade kostnader samtidigt som ingen vill betala det pris de skulle behöva ta ut för att de ska kunna överleva.
 
Du ville att ukrainska varor skulle subventioneras, medan svenska bönder istället drabbas av ökade kostnader samtidigt som ingen vill betala det pris de skulle behöva ta ut för att de ska kunna överleva.

Nej, jag vill att Ukrainska varor ska importeras på tidigare villkor, inte att det ska läggas tariffer eller förbjudas.
 
Nej, jag vill att Ukrainska varor ska importeras på tidigare villkor, inte att det ska läggas tariffer eller förbjudas.

I tidigare inlägg skrev du "Om något borde EU som en del av sitt ekonomiska bistånd subventionera Ukrainska varor och därmed också prispressa livsmedelspriser."

Faktum är att en del i problemet som gör att Polen är lite småsurt just nu, är att som en del i stödet till Ukraina, så har EU skippat sådant som tull och tariffer för importerade varor därifrån, vilket just har lett till att det har blivit billigare från Ukraina än det tidigare varit.
 
I tidigare inlägg skrev du "Om något borde EU som en del av sitt ekonomiska bistånd subventionera Ukrainska varor och därmed också prispressa livsmedelspriser."

Faktum är att en del i problemet som gör att Polen är lite småsurt just nu, är att som en del i stödet till Ukraina, så har EU skippat sådant som tull och tariffer för importerade varor därifrån, vilket just har lett till att det har blivit billigare från Ukraina än det tidigare varit.
Jag tycker inte heller att ungerska och polska bönder ska bära en oproportionerligt stor kostnad för kriget. Den måste fördelas mer solidariskt än så.
 
I tidigare inlägg skrev du "Om något borde EU som en del av sitt ekonomiska bistånd subventionera Ukrainska varor och därmed också prispressa livsmedelspriser."

Faktum är att en del i problemet som gör att Polen är lite småsurt just nu, är att som en del i stödet till Ukraina, så har EU skippat sådant som tull och tariffer för importerade varor därifrån, vilket just har lett till att det har blivit billigare från Ukraina än det tidigare varit.

Jag tycker att Ukrainska varor ska subventioneras genom att hållas på samma pris som innan kriget. I slutändan är det betydligt bättre för Ukraina att fortsätta export och handel, inte ekonomiskt stöttas upp av EU efter kriget, vilket de annars kommer att behöva göras i större utsträckning.

Jag förstår varför polska och ungerska bönder blir frustrerade, men i slutändan är de en mycket liten del av GDP och den agrariska sektorn är liten. I Polen 2.22% av GDP och i Ungern 3.35% av GDP enligt 2021 siffror. De får redan EU bidrag och jag ser gärna att de länder som missgynnas av Ukrainska importer tillfälligt får större bidrag för att kunna konkurrera på samma villkor.

https://www.theglobaleconomy.com/Hu...dicator, we provide,from 2021 is 3.35 percent.

https://www.statista.com/statistics...ibuted around,percent from the service sector.
 
Jag tycker att Ukrainska varor ska subventioneras genom att hållas på samma pris som innan kriget. I slutändan är det betydligt bättre för Ukraina att fortsätta export och handel, inte ekonomiskt stöttas upp av EU efter kriget, vilket de annars kommer att behöva göras i större utsträckning.

Jag förstår varför polska och ungerska bönder blir frustrerade, men i slutändan är de en mycket liten del av GDP och den agrariska sektorn är liten. I Polen 2.22% av GDP och i Ungern 3.35% av GDP enligt 2021 siffror. De får redan EU bidrag och jag ser gärna att de länder som missgynnas av Ukrainska importer tillfälligt får större bidrag för att kunna konkurrera på samma villkor.

https://www.theglobaleconomy.com/Hungary/share_of_agriculture/#:~:text=For that indicator, we provide,from 2021 is 3.35 percent.

https://www.statista.com/statistics/375605/poland-gdp-distribution-across-economic-sectors/#:~:text=In 2021, agriculture contributed around,percent from the service sector.
Men det verkar ju blåst att billigt ukrainsk säd som skulle exporteras för att hjälpa Afrikas fattiga från svält säljs inom eu. Jag fattar inte och kommer inte fortsätta diskutera men något känns ju fel.
 
Marionettregeringens vårbudget får kritik från alla håll:


"Regeringens och SD:s vårbudget får tung kritik av oppositionen, LO – och tidigare MUF-ordföranden Benjamin Dousa.
– Det är nästan så att man frågar sig, vad fan fick jag för min röst egentligen, säger Dousa.

S ekonomisk-politiska talesperson Mikael Damberg lyfter det tuffa ekonomiska läget på en pressträff om regeringens budget.
... – Finansministern kan inne sätta sig på läktaren och se på när hushållen kämpar för att få vardagen att gå ihop.

Satsningarna på utbildningsområdet och arbetsmarknaden är inte satsningar utan i själva verket neddragningar om man jämför med höstbudgeten, enligt S.
Regeringen underfinansierar välfärden, menar Damberg.

– Svensk ekonomi kommer krympa mer. Hushållen har inte upplevd så här hård press på flera decennier. Var det planen så är Svantesson nöjd. Man får nästan anta att så är fallet. Regeringen pratar om att fler ska arbeta och ökad produktivitet men de skarpa förslagen finns inte i den här produkten.

Han varnar för att Sverige kommer gå mot ännu en vinter med skyhöga elpriser – och säger att regeringen har regeringen ”sjabblat bort” elstödet.
– Det riskerar att inflationen biter sig fast och gör Sverige mer sårbart."

https://www.expressen.se/nyheter/timbros-budgetkritik-vad-fan-fick-jag-for-min-rost/
 
Bevara Sverige Svenskt och allt sånt; ränderna går aldrig ur: :cautious:


"Sverigedemokraterna vill ändra grundlagen på ett sätt som kan äventyra samernas ställning i Sverige. Det menar John Stauffer, chefsjurist vid Civil Rights Defenders.
– Vi känner en oro för motionen, säger han till SR Sameradion.
Det handlar om regeringsformen, som är en av fyra grundlagar. I inledningen finns i dag en formulering, som erkänner samerna som ett folk med rätt att behålla sin kultur. "

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/sd-vill-andra-i-grundlagen-kan-hota-samernas-stallning
 
Kommande löftesbrott från Regeringskansliet:


"I regeringsförklaringen uppgav statsministern att Sverige ska sänka reduktionsplikten till ”EU:s lägstanivå” – men i vårbudgeten så lyser den formuleringen med sin frånvaro. Det tyder på att regeringen kan vara på väg att backa från sänkningen, säger klimatexperten Mattias Goldmann till DI.

– Jag tror att vi ser en positionsförflyttning där man från regeringens och samarbetspartiernas håll förstår vilka utmaningar det skulle medföra att gå ”all in” på sänkt reduktionsplikt, säger han till tidningen.

Att sänka till miniminivån skulle innebära att Sverige missar EU:s klimatmål och riskerar höga böter."

https://omni.se/expert-regeringen-kan-svanga-om-reduktionsplikten/a/dwjojO
 
Bevara Sverige Svenskt och allt sånt; ränderna går aldrig ur: :cautious:


"Sverigedemokraterna vill ändra grundlagen på ett sätt som kan äventyra samernas ställning i Sverige. Det menar John Stauffer, chefsjurist vid Civil Rights Defenders.
– Vi känner en oro för motionen, säger han till SR Sameradion.
Det handlar om regeringsformen, som är en av fyra grundlagar. I inledningen finns i dag en formulering, som erkänner samerna som ett folk med rätt att behålla sin kultur. "

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/sd-vill-andra-i-grundlagen-kan-hota-samernas-stallning
Ett helt vanligt parti som alla andra. Hatar de jävla rasistsvinen som i motionen också vill lägga till politisk åskådning i samma kategori som religion i diskrimineringsgrunder. Man kan kanske anta att de vill att det ska grundlagsskyddas att man inte ska få peka ut dem som de rassar de är. 🤷‍♀️
 
Nu när Expressen skenat höger ut och låter mer som SDs partitidning så är det skönt med iaf en liberal tidning som inte svikit alla sina principer i sina försök att göra SD salongsfähig. Gör mig mycket nedstämd att en tidning som faktiskt stod upp för socialliberala värderingar nu har övergett dem helt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp