Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äsch, skänk en slant till insamlingsstiftelsen för svensk konservatism. Vet väl alla att det är privilegierade vita män ur den nya bruna hat-eliten i väst som behöver värnas och inte människor som flyr krig och förtryck.

Hade det varit för ett par år sedan hade jag kanske kunnat skratta åt det, nu blir jag också gråtfärdig. Det är den här totalt hårresande skiten som många röstat på att ge inflytande. Och liknande händer i andra länder.
Och alltså, hela grejen med att tala om en "elit", man får nog avgjort se det som att SD är en del av eliten nu och de skrev ju detta manifest/tiggarbrev till fucking CPAC!!! Där kan man snacka om att det finns pengastinna "elitmänniskor". Alla som försökt påstå att det finns en betryggande skillnad mellan knäpphögern i USA och ytterhögern i Sverige bör notera att SD rör sig i samma kretsar som de värsta där, och importerar hatretorik därifrån. Punkt slut.

Blir också så ledsen över att man låtsas bry sig om antisemitism eftersom att de tänker sig att det är en följd av islamiseringen, det kan inte kännas bra i hjärtat att höra för alla judar i Sverige. + att hela idén med konspirationen "det stora folkutbytet" kan härledas till nazityskland tex. Och det kan inte heller kännas bra för den antirasistiska forskaren vars sammanställning de använder sig argument, det är så jävla fult gjort.
 
Ibland blir man helt matt. Det är ungdomarna som har det svårt i skolan och har svårt att klara av skolan, särskilt de som kommer från segregerade områden och är i riskzonen för kriminalitet, som bäst behöver sommarjobb. (Aftonbladet direkt).
Tack och lov kallade en av hennes partikamrater det för aprilskämt, för hon trodde inte att det var sant att någon kunde lägga ett så korkat förslag.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGEQax/skatten-slopas-pa-plastpasar

Helt otroligt. Först ska reduktionsplikten ner till noll, sedan slopas skatt på platspåsar. Vill SD öka Sveriges utsläpp? Bara för att 'bevisa' att klimatförändringar inte existerar. Jag blir så frustrerad och förbannad.

Just plastpåseskatten har jag inte varit ett stort fan av så det är inte det jag är mest förbannad över, men visst är det frustrerande att se SD härja och ännu mer irriterande att de tycks få härja helt fritt. Hur ser arbetsgången ut t ex för det där idiotiska förslaget om att använda skolan och vården för att skapa ett angiverisamhälle? Kommer det "bara" landa i en utredning, som sedan övriga partier kastar i papperskorgen eller hur nära ett skarpt lagförslag är man...?
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGEQax/skatten-slopas-pa-plastpasar

Helt otroligt. Först ska reduktionsplikten ner till noll, sedan slopas skatt på platspåsar. Vill SD öka Sveriges utsläpp? Bara för att 'bevisa' att klimatförändringar inte existerar. Jag blir så frustrerad och förbannad.
Det var lika mycket "fel" argumentation, när man införde plastpåseskatten, som det nu är när den ska bort.

De plastpåsar som främst förekommit i svenska mataffärer, som folk handlat mat i, för att sedan återanvända påsen som soppåse, har varit tillverkade av förnybart material (t.ex. majsstärkelse. ibland i kombination med återvunnen plast) och har i extremt liten utsträckning "hamnat i naturen".

Det är alltså inte svenska plastpåsar från matvaruaffären, som kastas i i asiatiska floder, och bildar plastskräp i Stilla havet och Indiska Oceanen.
 
Det var lika mycket "fel" argumentation, när man införde plastpåseskatten, som det nu är när den ska bort.

De plastpåsar som främst förekommit i svenska mataffärer, som folk handlat mat i, för att sedan återanvända påsen som soppåse, har varit tillverkade av förnybart material (t.ex. majsstärkelse. ibland i kombination med återvunnen plast) och har i extremt liten utsträckning "hamnat i naturen".

Det är alltså inte svenska plastpåsar från matvaruaffären, som kastas i i asiatiska floder, och bildar plastskräp i Stilla havet och Indiska Oceanen.
Nej inte i någon större utsträckning men helt ärligt har jag plockat och sett många plastpåsar i naturen. Jag tror det är mycket farligt att vi slår oss för bröstet och tror vi är så himla bra när sanningen är att vi är bättre än genomsnittet men fortfarande verkar ha oerhört dålig koll på våra sopor. Jag skulle på dagens promenad kunnat fylla minst en soppåse med plast utan att anstränga mig nämnvärt.
 
Det var lika mycket "fel" argumentation, när man införde plastpåseskatten, som det nu är när den ska bort.

De plastpåsar som främst förekommit i svenska mataffärer, som folk handlat mat i, för att sedan återanvända påsen som soppåse, har varit tillverkade av förnybart material (t.ex. majsstärkelse. ibland i kombination med återvunnen plast) och har i extremt liten utsträckning "hamnat i naturen".

Det är alltså inte svenska plastpåsar från matvaruaffären, som kastas i i asiatiska floder, och bildar plastskräp i Stilla havet och Indiska Oceanen.
Jag håller med om att just matvaruaffärspåsar inte nödvändigtvis är det största problemet, men Sverige har definitivt också problem med nedskräpning. I alla fall om jag ska utgå från de få gånger jag varit med och städat längs med motorvägar. Men om jag minns rätt har då de största problemen varit energidrycksburkar, pet-flaskor, papp(?)muggar från någon mack, snusdosor, cigarettförpackningar, snabbmatsförpackningar och engångsservetter. Och sedan allt annat konstigt som vi hittade i vägkanterna - knivar, skor, en trasig surfplatta, helt ny laddkabel i oöppnad förpackning, vattenkanna etc. Och en del matvaruaffärspåsar - ofta med något i . Jag antar att det är annan typ av nedskräpning på andra typer av områden.
 
Jag håller med om att just matvaruaffärspåsar inte nödvändigtvis är det största problemet, men Sverige har definitivt också problem med nedskräpning. I alla fall om jag ska utgå från de få gånger jag varit med och städat längs med motorvägar. Men om jag minns rätt har då de största problemen varit energidrycksburkar, pet-flaskor, papp(?)muggar från någon mack, snusdosor, cigarettförpackningar, snabbmatsförpackningar och engångsservetter. Och sedan allt annat konstigt som vi hittade i vägkanterna - knivar, skor, en trasig surfplatta, helt ny laddkabel i oöppnad förpackning, vattenkanna etc. Och en del matvaruaffärspåsar - ofta med något i . Jag antar att det är annan typ av nedskräpning på andra typer av områden.
Jag bor strax över tio minuter från ett snabbmatställe. Mina hundpromenader utgår hemifrån.
Jag hittar påsar, muggar och annat från dem.

Brukar plocka med en del hem och slänga min tunna, som jag ändå aldrig lyckas fylla. Mest förbannad blir jag dock på burkarna. De vittrar eller multnar ju aldrig nånsin.

Plastpåsar är sällsynta.
 
Nej inte i någon större utsträckning men helt ärligt har jag plockat och sett många plastpåsar i naturen. Jag tror det är mycket farligt att vi slår oss för bröstet och tror vi är så himla bra när sanningen är att vi är bättre än genomsnittet men fortfarande verkar ha oerhört dålig koll på våra sopor. Jag skulle på dagens promenad kunnat fylla minst en soppåse med plast utan att anstränga mig nämnvärt.

Ja, att det är ett problem med nedskräpning är det väl ingen som ifrågasätter. Men problemet med en skatt som slår fel, är att ogenomtänkta skatter undergräver skatteacceptansen överlag, även om man kan hävda att plastpåseskatten i sig självt inte är en sådär jättestor faktor i folks vardag. Många skatter är motiverade även om vissa blir irriterade, men den här skapar onödigt mycket irritation och bieffekter, utan att lösa problemet som den motiverades med.
 
Jag håller med om att just matvaruaffärspåsar inte nödvändigtvis är det största problemet, men Sverige har definitivt också problem med nedskräpning. I alla fall om jag ska utgå från de få gånger jag varit med och städat längs med motorvägar. Men om jag minns rätt har då de största problemen varit energidrycksburkar, pet-flaskor, papp(?)muggar från någon mack, snusdosor, cigarettförpackningar, snabbmatsförpackningar och engångsservetter. Och sedan allt annat konstigt som vi hittade i vägkanterna - knivar, skor, en trasig surfplatta, helt ny laddkabel i oöppnad förpackning, vattenkanna etc. Och en del matvaruaffärspåsar - ofta med något i . Jag antar att det är annan typ av nedskräpning på andra typer av områden.

Jag har också sett hela påsar fyllda med skräp vid vägkanten, som att någon hivat ut den genom sidorutan istället för att lägga den i en soptunna. Men jag ser inte att begränsning av påsar som köps i affären stoppar sånt, de tar ju bara en annan påse istället så plastpåseskatten har ju ingen effekt på det beteendet.
 
En förbannat bra text av statsvetaren Niklas Altermark om den ekonomiska krisen som råder nu, den ideologiska oviljan från politikerna att göra något och teknokrati.

"Problemet är inte att Kristersson och Svantesson inte vet vad de ska göra, utan att de inte vill göra något. De är inte aningslösa, utan ideologiska. Deras övertygelse är att politiker ska hålla sig borta från ekonomin.

De agerar i enlighet med teknokratins logik."

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Knl1e4/niklas-altermark-om-ekonomisk-kris-och-teknokrati
 
531 forskare: (Titta på den listan av namn; de kan inte skrika högre än så.)

"Sveriges utsläpp måste minska nu, regeringen​


Den första januari utlovade regeringen ett ”nationellt klimatmöte med företag, fackföreningar, forskare och civilsamhället”. Den 3 april skrev initiativtagare till höstens företagsupprop att de ännu inte fått någon inbjudan till mötet. Inte heller vi forskare har fått en sådan inbjudan.

... I stället för att arbeta i linje med Parisavtalet och klimatforskningen driver regeringen en politik som enligt Klimatpolitiska rådet kommer att öka utsläppen på kort sikt. Mer fossilfri el kan bidra med utsläppsminskningar på längre sikt.
Minskade utsläpp krävs dock här och nu. Men de åtgärder regeringen arbetar med, framförallt när det gäller transportpolitiken, ökar samtidigt utsläppen de närmaste avgörande åren. Och tiden är avgörande!

Alla åtgärder behövs, och de behövs nu. Framför allt krävs omedelbara och kraftiga utsläppsminskningar inte bara genom tekniska lösningar utan också genom beteendeförändringar.

...Sverige har inte bara tappat fart i omställningen. Vi har i själva verket ökat takten i utsläppen. I vårt förra upprop skrev vi forskare att vi är förtvivlade och arga. Det är den rimliga responsen när vi står inför en massiv kris men ignorerar forskningen om hur krisen kan hanteras.

Fortsätter det i samma riktning blir sveket från er ledare monumentalt. Domen blir hård; ni kan inte säga att ni inte visste. "

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/LlmmmR/sveriges-utslapp-maste-minska-nu-regeringen
 
Ipsos senaste mätning om vilket parti som anses ha bästa politiken inom olika områden (aug -22 inom parentes):

ipsos%20fra%CC%8AgorRityta%201-1681215557020.png


"Väljarna rankar S som nummer ett på sju områden. Som jämförelse innehar Moderaterna två förstaplatser. En av dem gäller Sveriges försvar, det enda området där S inte ökar. Här stärker M sin position med en uppgång från 22 till 26 procent, medan S ligger still på 24.
Trots detta är det fler väljare som vill se en regering ledd av Magdalena Anderssons parti i händelse av kris."

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-valjarnas-bistra-betyg-pa-c-politiken/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp